شناسهٔ خبر: 22511 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شیبانی در نشست مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها اعلام کرد:

اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان با تاکید بر آسیب‌شناسی مهندسی ساختمان/ ابلاغ نسخه تکمیلی آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی در آینده نزدیک

شیبانی مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی هدایت، حمایت و نظارت را مهمترین وظایف این وزارتخانه در قبال سازمان‌های نظام مهندسی در کشور اعلام کرد و گفت: ما هیچگونه دخالتی در امور سازمان‌ها نداشته و تنها بر اقدامات آنها نظارت داریم که در این راه نیز از هیچ گونه هدایت و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منوچهر شیبانی در نشست مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها در خصوص وضعیت عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در یک سال گذشته و برنامه‌های آن در سال جاری اعلام کرد: بحث نظام مهندسی که از موضوعات چالش برانگیز در کشور به شمار می‌رود از جهات گوناگونی مورد اهمیت است که ما قطعا باید پاسخگوی مشکلات به وجود آمده باشیم و  با خروج از معضلات آن را در یک مسیر صحیح هدایت کنیم.

شیبانی در ادامه اصلاحات ساختاری را یکی از اقدامات در حال اجرای این بخش اعلام کرد و گفت: اصلاح مشکلات ساختاری برحسب اولویت و درجه اهمیت آنها اقدامی است که هم اکنون در این بخش در حال انجام است. از سویی دیگر تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اصول اخلاق حرفه‌ای در ارایه خدمات مهندسی در هیئت دولت در اواخر سال گذشته اقدام مهم دیگری بود که طی سال ۹۴ به انجام رسید، این آیین‌نامه دارای ۱۸ بند اصول اخلاقی بوده که از سوی وزیر راه وشهرسازی برای شرایط فعلی مهندسان ساختمان تبیین و پس از طی کردن مراحل تصویب به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای و آیین‌نامه رسیدگی شورای انتظامی را دو پیوست مهم آیین‌نامه اخلاق عنوان کرد و گفت: اصلاح نهایی آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز هم اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است که در آینده‌ای نزدیک نسخه تکمیلی آن ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش تعامل با کارشناسان مربوطه در سراسر کشور را امری مفید در تبادل تجارب در این حوزه دانست و بیان کرد: این اقدام بدون شک در ارتقای کیفیت فعالیت‌ها در این بخش موثر است چراکه برخی تجارب تنها در برخی استان‌ها وجود دارد که با این اقدام بین تمامی کارشناسان مبادله می‌شود.

شیبانی درباره صدور و تمدید پروانه اشتغال در سال جاری نیز بیان کرد: قصد داریم طی امسال این روند را به صورت شبکه سراسری و کاملا مکانیزه در آوریم به گونه‌ای که هر پروانه با منشأ غیرقانونی فاقد اعتبار خواهد بود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی هدایت، حمایت و نظارت را وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی در خصوص سازمان‌های نظام مهندسی اعلام کرد و گفت: ما هیچگونه دخالتی در امور سازمان‌ها نداشته و تنها بر اقدامات آنها نظارت داریم که در این راه نیز از هیچ گونه هدایت و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

این مقام مسئول در پایان تکمیل آیین‌نامه کنترل ساختمان را مهمترین اقدام درحال اجرا در دفتر سازمان نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: آیین‌نامه قبلی تحت عنوان مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نظامات اداری دارای مشکلاتی بود که درحال حاضر به دنبال تکمیل و اصلاح آن در مجلس و تصویب نسخه نهایی آن نیز هستیم، مطالعات مبنایی این آیین‌نامه مبنی بر آسیب‌شناسی مهندسی ساختمان در کشور بوده که تاکنون ۱۰ عنوان آسیب‌شناسی از ۱۰ سال گذشته تاکنون به انجام رسیده است. بررسی نقاط ضعف و قدرت، نحوه اجرا، قانون کنترل ساختمان در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از جمله اقداماتی است که در راستای تصویب این آیین نامه به انجام رسیده است./

نظر شما