شناسهٔ خبر: 22529 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

۲۷ واگن مسافری با مشارکت یک شرکت صربستانی در واگن‌پارس تولید می‌شود

واگن سازی معاون بازرگانی و برنامه ریزی شرکت «ریل سیر کوثر» از امضای قرارداد ساخت ۲۷ واگن مسافری با انتقال دانش فنی آن با یک شرکت صربستانی خبر داد و گفت: این واگن ها در شرکت واگن سازی پارس اراک تولید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین هاشمی گفت: با امضای این قرارداد، بهره برداری از ۲۷ واگن مسافری با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی هزینه ساخت این واگن ها در ایران را ۲۴ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این مبلغ را شرکت صربستانی به صورت فاینانس برای ما تامین مالی می کند و خرید این واگن ها هیچ ارزبری از منابع داخلی نخواهد داشت.

وی یادآورشد: تاکنون امکان ساخت واگن های مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در داخل فراهم بود اما با انتقال دانش واگن سازی پارس ساخت واگن های با ۲۰۰ کیلومتر سرعت را در دستور کار خود قرار می دهد و قرار است بین ۹ تا یک سال آینده این واگن ها به شرکت «ریل سیر کوثر» تحویل شود.

هاشمی ادامه داد: علاوه بر امضای این قرارداد، این شرکت پیش قرارداد دیگری با این شرکت صربستانی منعقد کرده تا ۵۰۰ واگن باری نیز با انتقال دانش فنی آن در واگن سازی پارس اراک تولید شود.

وی گفت: هم اکنون این شرکت ۳۷ واگن مسافری و ۱۳۴ واگن باری مخزن دار دراختیار دارد و چهار ماه بعد از نهایی شدن قرارداد واگن های باری، نخستین واگن را از واگن سازی پارس تحویل می گیرد؛ مقرر شده هرماه ۱۰۰ واگن به این شرکت تحویل شود.

این مقام مسئول در حوزه حمل و نقل، استفاده از فاینانس(تامین مالی) خارجی و انتقال دانش فنی را از ویژگی های مهم امضای این قرارداد با شرکت صربستانی برشمرد و گفت: این شرکت اروپایی بیش از صد سال سابقه واگن سازی در اروپا دارد.امیدواریم بتوانیم در زمان مقرر طبق قرارداد امضا شده، واگن های مورد نیاز خود را از شرکت واگن سازی پارس تحویل بگیریم.

معاون شرکت ریل سیر کوثر با اشاره به مزیت های آزادسازی نرخ بلیت قطارهای مسافری یادآورشد: بدون شک آزاد سازی نرخ، به افزایش رقابت و ارتقا کیفیت خدمات در شبکه حمل ونقل ریلی کشور منجر می شود؛ براین اساس این شرکت می خواهد برخی از کوپه های واگن های خود را پنج ستاره کند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون دو هزار و ۲۰۰ واگن مسافری و ۲۲۰ هزار واگن باری در شبکه حمل و نقل ریلی کشور فعالند و دولت در نظر دارد تا افق ۱۴۰۴ شمار واگن های شبکه حمل و نقل ریلی کشور را به دو برابر کنونی افزیش دهد.

نظر شما