شناسهٔ خبر: 22540 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هندوستان در مراسم امضاء توافقنامه چابهار:

روحانی: پیشرفت کشورهای منطقه در سایه استفاده از فرصت‌هاست/ مودی: کریدور چابهار هزینه تجارت با اروپا را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد/ اشرف‌غنی: پیام ما این است که تمام منطقه در این همکاری و اتصال مشترک سهیم باشند

چابهار روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند، با اشاره به اهمیت راهبردی موافقتنامه سه جانبه چابهار، پیام آن را همکاریهای مشترک، باورمندی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای پیشرفت ، امنیت و ثبات منطقه دانستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی در نشست خبری مراسم امضای سند موافقت‌نامه تأسیس کریدور بین‌المللی حمل و نقل و ترانزیت ایران هند و افغانستان (کریدور چابهار) در حضور رئیس جمهور افغانستان و نخست‌وزیر هند گفت: امروز با امضای سند همکاری چابهار، از طرف تهران، دهلی و کابل این پیام برای منطقه و جهان فرستاده می‌شود که راه پیشرفت کشورهای منطقه در سایه همکاری مشترک و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای است. البته نماد این همکاری کلمه چابهار است که بهاری است برای هر سه کشور و ما در سایه سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک در چابهار می‌توانیم کشور هندوستان را در مسیری مطمئن به افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قفقاز متصل کنیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بنابراین از طریق موافقت‌نامه و سندی که امروز به امصا رسید پیامی برای همه کارآفرینان سه کشور و منطقه فرستاده می‌شود که می‌توانند بر مبنای دالان جدید بین‌المللی برنامه‌های خود را تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه یک سند سیاسی ـ منطقه‌ای است و پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت‌های منطقه‌ای برای توسعه کل منطقه استفاده کنند، اظهار کرد: در این توافق سه‌جانبه فضا برای حضور و فعالیت کشورهای دیگر باز است و آنها نیز می‌توانند به این سند همکاری در آینده ملحق شوند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه تصمیم و توافق امروز علیه هیچ کشوری نخواهد بود و این فعالیت به نفع کل منطقه به ویژه به نفع صلح و ثبات منطقه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که پیش از امضای سند بین رهبران سه کشور برگزار شد تصمیم بر این شد که هر کشوری وزیری را مسئول برای ادامه کار قرار دهد که وزیر راه و شهرسازی از طرف ایران و وزیر راه و حمل و نقل هند نیز از سوی آقای مودی نخست‌وزیر این کشور مأمور برگزاری این جلسات شدند؛ رئیس جمهوری افغانستان هم قرار است به زودی وزیر مربوط را معرفی و وزیران مربوط ایران، افغانستان و هند پیشرفت کار را به سران سه کشور اعلام کنند.

امروز روز سوم خرداد که برای مردم ایران روز تاریخی و مبارکی بوده و می‌تواند روز همکاری سه کشور و روز چابهار اعلام شود.

اظهارات نخست‌وزیر هند

در ادامه این نشست نارندرا مودی نخست‌وزیر هند با بیان اینکه برنامه مشارکت اقتصادی از اولویت‌های سه کشور ایران، هند و افغانستان است، گفت: ایجاد راه‌های جدید و امن هدف مشترک سه کشور است. ما می‌خواهیم با جهان اتصال پیدا کنیم و ایران، افغانستان و هند به طور کامل از غنای فرهنگی و همکاری‌های باستانی خود آگاهند.

نخست‌وزیر هند ادامه داد: دیدار امروز ما آغاز فصل جدید در همکاری‌های ما خواهد بود. قرارداد راه‌اندازی کریدور ترانزیتی سه‌جانبه می‌تواند مسیر تاریخ این منطقه را تغییر دهد.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این کریدور موانع جریان اقتصادی در سراسر منطقه را از بین خواهد برد، افزود: ورود سرمایه و فناوری در چابهار باعث ایجاد زیرساخت‌های جدید صنعتی در منطقه خواهد بود. این صنایع شامل تجهیزات تولید انواع کود، پتروشیمی، داروسازی و فناوری اطلاعات می‌شود؛ شالوده اصلی این کریدور از بندر چابهار ایران خواهد گذشت.

بالاترین مقام اجرایی کشور هندوستان تأکید کرد: اهمیت بندر چابهار به عنوان دهانه ورود به دریای عمان استراتژیک بوده و با آغاز اجرای این کریدور، افغانستان به یک کریدور امن برای ترانزیت کالا و صادرات و واردات دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه تأسیس کریدور چابهار منافع اقتصادی‌ فراتر از سرزمین‌های سه کشور خواهد داشت و می‌تواند به کشورهای آسیای مرکزی گسترش یابد، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده کریدور چابهار می‌تواند هزینه و زمان تجارت با اروپا را نسبت به مسیرهای دریایی سنتی و موجود تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در آینده قابل اتصال به مسیرهای دریایی و زمینی هند با جنوب شرق آسیا خواهد بود.

اظهارات رییس‌ جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی پس از مراسم امضای توافقنامه سه‌جانبه ترانزیتی بین ایران، هند و افغانستان، ضمن تشکر از میزبانی دولت ایران از نمایندگی ملت و دولت افغانستان افزود: از روز اول که بحث مناسبات خود را آغاز کردیم، بندر چابهار یک نماد شد و امروز آن بحث ها به نتیجه رسیده است.

وی در ادامه ضمن تشکر از تعهد و پیگیری طرفین اظهار داشت: گذشته ما، گذشته ارتباطات است و هر شهر افغانستان دارای یک چهارسو و چهار دروازه بوده است که نام شهرهای ایران و هندوستان نماد این دروازه ها بوده است.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه امروز بر چند نکته، دیدگاه، اراده و پیام تاکید داریم گفت: دیدگاه ما این است که آسیا در حال تغییر به یک قدرت اقتصادی است و تحرک بزرگی که در آسیا وجود دارد موجب ثبات و رفاه بین المللی خواهد شد.

آقای اشرف غنی افزود: آسیا هنوز خانه فقیرترین مردم دنیاست و ما به عنوان رهبران منتخب این مردم مکلف هستیم که زندگی اکثر افرادی را که در فقر زندگی می کنند به صورت اساسی تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه امروز جغرافیا سرنوشت ساز نیست اظهار داشت: امروز تصمیم ما این است که جغرافیا قابل تغییر است و این اراده است که می تواند جغرافیا را تغییر دهد.

رئیس جمهور افغانستان افزود: البته اراده ما در عمل اجرا خواهد شد زیرا این پروژه در کمترین زمان ممکن تبدیل به یک جاده مشترک مواصلاتی همه جانبه خواهد شد.

آقای اشرف غنی با بیان اینکه زرنج نقطه وصل پایتخت رستم بود گفت: به رستم بازمی‌گردیم و زرنج باز هم به یک نقطه ائتلاف تبدیل خواهد شد و نه یک منطقه عقب مانده.

وی افزود: در سال های آینده حدود شش تریلیون دلار به صورت بین المللی در بخش زیربنایی سرمایه گذاری می شود که قسمت اعظم این سرمایه گذاری در آسیا خواهد بود.

رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: زیربنا مدیریت می خواهد و اراده ما این است که زیربنا به شکل اساسی و همه جانبه مدیریت شود.

آقای اشرف غنی اظهار داشت: در قدم آخر پیام امروز و پیام چابهار این است که اول ملت افغانستان از ملت و دولت هند و ایران ابراز امتنان می کنند زیرا آنها برای ثبات و آینده افغانستان امیدوار هستند.

وی با اشاره به اینکه صادرات برخی از مردم منطقه تروریسم است گفت: صادرات ما امید، ‌باورمندی و همکاری است.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: پیام ما این است که تمام منطقه در این همکاری و اتصال مشترک سهیم باشند.

آقای اشرف غنی با بیان اینکه آسیای مرکزی، اروپا و چین نیز شامل این دیدگاه مشترک می شوند اظهار داشت: روسیه نیز نقطه دیگری است که جزو این دیدگاه است و می تواند یک همکار خوب اقتصادی باشد.

وی افزود: پیام ما به جوانانمان ما این است که آینده ما، آینده همکاری اقتصادی، آینده درک مشترک و آینده مدیریت فنی و تکنیکی است.

رئیس جمهور افغانستان ضمن تشکر از رئیس جمهور ایران و نخست وزیر هند به دلیل وجود دیدگاه مشترک گفت: از آقایان روحانی و مودی به دلیل این دیدگاه مشترک، اراده مشترک و پیام مشترک ابراز امتنان می کنم و امیدوارم که صد سال بعد که مورخان از امروز می نویسند، از آن به عنوان یک نقطه عطف یاد کنند و امروز را شروع همکاری های منطقه ای و اقدامات مشترک برای ایجاد صلح، ثبات و رفاه همه جانبه بدانند.

نظر شما