شناسهٔ خبر: 22550 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ايستگاهی به قدمت يک تاريخ

ایستگاه راه آهن تهران بخش حمل و نقل ریلی به سبب مزایای مختلف از قبیل قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، مصرف پایین انرژی ، حفظ محیط زیست، استهلاک پایین در ناوگان و غیره، دارای جایگاه خاصی در بخش حمل و نقل به ویژه در جهت برقراری توسعه پایدار است.

در صورتی كه اگر ایستگاه‌های راه آهن فعلی در ایران توسعه نیابد این ایستگاه ها توانایی جابجایی مسافرانی را كه هر سال نسبت به گذشته افزایش داشته و دارد، نخواهند داشت.

در این میان كشورهای مختلف دنیا، آیین نامه های مدونی در بخش شبكه حمل و نقل ریلی ایجاد كرده اند كه تمامی تصمیم گیری ها و اقدامات ایشان در راستای استانداردهای تعریف شده انجام و یا در حال عملیتی شدن است.

یكی از مباحث مهم و كلیدی در شبكه حمل و نقل ریلی، مبحث طراحی ایستگاه های راه آهن است. معیارهای مختلفی از جمله: محل ایستگاه راه آهن در بافت شهری, دسترسی ایستگاه به مناطق مهم شهر، ارتباط ایستگاه با سایر شبكه های حمل و نقل درون شهری، وسعت ایستگاه، طراحی خارجی و داخلی ایستگاه, تجهیزات و امكانات داخل محوطه ایستگاه، فضای سكوها، جانمایی خطوط ریلی در محل ایستگاه و... در طراحی ایستگاه های راه آهن موثر است.

جهت مكان یابی مناسب ایستگاه های راه آهن می بایست، ابتدا ظرفیت ها را به روشی دقیق و با در نظر گرفتن تمامی عوامل تاثیرگذار بر ظرفیت، محاسبه نمود كه این ظرفیت ها شامل پارامترهای مختلفی مانند حداقل فواصل زمانی بین حركت قطارها، ظرفیت ایستگاه ها، میزان توقفات و تاخیرات در ایستگاه های تشكیل دهنده ، تركیب وسایط نقلیه پیرامون، میزان دوری و نزدیكی استفاده كنندگان از ایستگاه و ... است.

این روزها صحبت از پیشنهاد طرح شهردار محترم، مبنی بر جابجایی ایستگاه راه­آهن تهران است، ایستگاه قدیمی و با افتخاری كه قرار است در آینده ای نزدیك به قابلیت هایی چندین برابر بالاتر ارتقاء یابد.

ضمن احترام به نظر ایشان باید گفت كه با در نظر گرفتن سرمایه­‌گذاری سنگین چند صد میلیاردی كشور برای زیرزمینی شدن راه­آهن و اشتراك حریم های بین راه‌­آهن و مترو (از نظر گسستگی شهر و آلودگی شهر)، جابجایی این ایستگاه از یك طرف اثری چندانی ایجاد نخواهد كرد و از طرف دیگر مطلوبیت سفر با قطار را نیز ( با توجه به بند ۲۴ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه) كاهش خواهد داد.

فراموش نشود كه در ابتدای سال ۹۲ نیز كنسرسیومی تشكیل و در آن مقرر شد كه برای ایستگاه راه آهن تهران، علاوه بر ایستگاه موجود، در یكی از ایستگاه‌های شمال طرح ترافیك و مشترك با مترو، ایستگاه دیگری در زیرزمین احداث كنند، و این پیشنهاد توسط شركت معتبر DBI آلمان انجام شد. شركتی كه با رویكردهای راهبردی TBD و بر اساس معماری و شهرسازی جدید، قبلا این طرح را در ایستگاه مشترك راه ‌آهن و مترو برلین (در یكی از بهترین نقاط شهر برلین و روبروی پارلمان آلمان)، احداث كرده است.

در سال اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی، می توان با ایجاد یك هم‌افزایی مشترك (شهرداری و راه آهن)، برای رفاه و آسایش بیشتر مردم كلان شهر تهران و سایر هم میهنان ، اندیشه ی بزرگ احداث یك ایستگاه مشترك برای خطوط سریع السیر و مترو را در مركز شمالی شهر تهران، عملی و اجرایی كرد.

منبع: شرکت راه‌آهن

نظر شما