شناسهٔ خبر: 22579 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم تصویب شد

ایستگاه مرکزی راه ‌آهن قم احیا می‌شود

محسن بهشتي سال‌هاست شورای شهر و شهرداری به دنبال برداشتن خطوط راه‌آهن از داخل شهر قم هستند و در دولت قبل این مجوز هم به وزارت راه و شهرسازی داده شد اما با استقرار دولت یازدهم، وزیر راه و شهرسازی با این سیاست مخالفت کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان قم، بر اساس این سیاست دولت، راه‌آهن در شهرها یک ظرفیت و مزیت است که باید آن را قدر دانست و از آن استفاده کرد.

بر اساس این نگاه، اقداماتی برای تقویت ایستگاه راه آهن مرکزی شهر قم هم در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله انتخاب این ایستگاه به عنوان ایستگاهی بود که قطار سریع‌السیر قم تهران اصفهان در آن توقف می‌کند.

دولت همچنین به دنبال احیای خط ریل جمکران است تا در نیمه شعبان با استفاده از ظرفیت ریلی مردم را جابه جا کند. البته احیای این خط ریل نیاز به احداث چندین زیرگذر دارد که شهرداری قم زیر بار آن نمی‌رود.

با وجود تمام این اختلاف نظرها، مسئله احداث یک خیابان از ایستگاه مرکزی راه آهن تا مقابل پل آهنچی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم با حضور استاندار مطرح شد.

محسن بهشتی، معاون امور عمرانی استاندار قم کسی بود که این طرح را مطرح کرد. وی با اشاره به اینکه قم از نظر وزارت راه پایلوت شهرسازی ریل پایه شده، ایستگاه راه آهن قم قرار است احیا شود گفت: قطار پر سرعت قم تهران اصفهان هم در همین ایستگاه توقف خواهد داشت.

وی افزود: قطار سریع السیر قم ـ اراک هم که اخیراً برای احداث آن با سرمایه‌گذاران ایتالیایی وارد مذاکره شده‌اند، لزوم احیای ایستگاه مرکزی را روشن می‌کند.

تبادل مسافر دو خط مترو در ایستگاه راه آهن

معاون استاندار قم با اشاره به رایزنی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته گفت: تصمیم بر این شد که دو خط مترو در ایستگاه مرکزی راه آهن با یکدیگر تبادل مسافر کنند.

بهشتی افزود: این ایستگاه راه آهن با توجه به نقشی که برای آن در نظر گرفته شده، در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و بن بست است.

وی با اشاره به تصمیم برای احداث یک خیابان از ایستگاه راه آهن تا روبه‌روی پل آهنچی اظهار کرد: این خیابان احداث می‌شود تا هم خیابان ایستگاه را از بن بست خارج شده و هم بدنه آن را نوسازی کند. این محور راه آهن را هم بسیار به حرم نزدیک می‌کند و کاربری‌هایش هم در قالب طراحی شهری پیش‌بینی شده که عمدتاً بر مسئله گردشگری و اقامتی تمرکز دارد.

آنطور که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم می‌گوید طول این معبر ۵۵۰ متر و عرض آن ۳۰ متر خواهد بود.

در نهایت با وجود اعتراضی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم به مطرح شدن چنین طرح مهمی بدون فرصت کافی داشت، این طرح تصویب شد.

موضوع دیگری که در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم تصویب شد، طرح ساماندهی ورودی شهر قم از سمت جعفریه بود.

ورودی‌های شهر قم چه از لحاظ سیما و منظر شهری و چه از نظر کاربری‌های موجود در وضعیت بدی قرار دارند و این برای شهری که سالانه از ۲۴ میلیون نفر پذیرایی می‌کند، یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. در همین راستا شهرداری قم مطالعات ساماندهی ورودی‌های شهر با اولویت ورودی جعفریه را از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار کرد.

نتیجه مطالعات مشاور، در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را اعلام کردند.

بهشتی، معاون استاندار قم، با اشاره به اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر قم مدتی است که در دستور کار شهرداری قم بوده اظهار کرد: اولویت را در این زمینه ورودی جعفریه گذاشتیم چرا که همان ورودی است که حضرت معصومه(س) از آن وارد قم شده‌اند و مسئله دیگر اینکه این ورودی وضعیت نامناسب امروز آن است که کاربری‌هایی کاملاً ناهمگون با فضا چهره این ورودی را مخدوش کرده‌اند.

وی افزود: انبارهای ضایعاتی، دامداری‌ها و کوره‌های آجرپزی از دیگر کاربری‌های ناهمگونی هستند که در این محدوده قرار دارند.

معاون استاندار قم گفت: مسئله دیگر وجود اماکن مذهبی و تاریخی مانند قلعه صدری و امام‌زاده ابراهیم است و در سال‌های اخیر خط A مترو هم به آن اضافه شده و شرایط خاصی برای این ورودی ایجاد کرده است.

وی افزود: مشاور چندین سال بر طرح ساماندهی این ورودی کار کرده و امسال ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری برای این کار اختصاص داده شده و شهرداری هم ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات خود برای این کار اختصاص می‌دهد تا ساماندهی یک سری از کاربری‌ها صورت بگیرد.

تبدیل جاده قم جعفریه به آزادراه

به گفته بهشتی، از طرفی ساماندهی جاده قم جعفریه را داریم که تا کنون ۱۶ کیلومتر دو بانده شده و وزارت راه به دنبال تبدیل کردن این جاده به آزادراه از طریق جذب سرمایه‌گذار است که شمال غرب و غرب کشور را به مرکز کشور مرتبط کند.

وی ابراز کرد: تمام این موضوعات موجب شد که اولویت در ساماندهی ورودی‌های شهر را به جعفریه بدهیم که البته ورودی‌های دیگر مانند ورودی تهران و جاده اراک هم در دستور کار قرار دارد.

بر اساس این طرح قسمت عمده ورودی جعفریه به فضای سبز تبدیل می‌شود و بخش دیگری هم به اماکن اقامتی، تفریحی، نمایشگاهی و شهرک‌های فناوری اختصاص می‌یابد. مساحتی که برای این طرح در نظر گرفته شده، ۲۳۰ هکتار است.

به گفته معاون امور عمرانی استانداری قم در این طرح، اراضی که تحت تأثیر ورودی جعفریه هستند، مبنا قرار گرفته‌اند وگرنه کل اراضی آن محدوده بسیار وسیع‌تر است.

وی با اشاره به دلایل تعجیل در این مصوبه گفت: با توجه به اعتباری که شهرداری برای این موضوع دارد و باید آن را مصوب کند، همچنین با توجه به تملکاتی که برای این پروژه نیاز است، بهتر است زودتر تصویب شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی هم تأخیر این طرح تا امروز را به دلیل مشکلاتی دانست که اسناد این املاک با آن رو‌به رو بود.

وی با اشاره به اقداماتی که در این سازمان برای حل این مشکل صورت گرفته، گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در مسیر اجرای این طرح وجود ندارد.

محمدرضا طلایی افزود: این نقطه، جزئی از کمربند سبز قم است و استخری در سه راه خرمشهر ایجاد شده برای آبیاری این فضای سبز و مشکل آبی هم در ایجاد این فضای سبز نداریم.

این طرح نیز در شورای برنامه‌ریزی استانداری قم مصوب شد.

نظر شما