شناسهٔ خبر: 22597 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام مدیر عامل شركت راه آهن خبرداد ؛

اتصال ریلی خواف به هرات ظرف ماه های آتی

احمد خدایی قائم مقام مدیر عامل راه آهن اعلام كرد: ایران طی سال‌های اخیر، اتصال ریلی خواف به هرات را دنبال كرده كه امیدواریم طی چند ماه آینده این مسیر كه باید در كشور افغانستان به سرانجام برسد با اتصال خواف تا شمتیغ كه در مرز افغانستان واقع است به بهره‌برداری برسد.

به گزارش روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ احمد خدایی قائم مقام مدیر عامل شركت راه آهن با اشاره به این موضوع كه در حال حاضر سه نقطه و یا محور اصلی را در دستور كارهای توسعه ای خود قرار داده ایم، گفت: عملیاتی كردن ساخت خطوط ریلی آستارا، بصره و افغانستان از جمله محورهایی است كه با جدیت كامل در دستور برنامه های ریلی راه آهن قرار دارد.

وی افزود: در سمت غرب كشور نیز خط راه‌آهن كرمانشاه در حال ساخت است كه قرار شده با تكمیل این خط تا مرز سوریه تبادل كالا بین ایران و سوریه و دریای مدیترانه سهولت یابد.

خدایی در ادامه با اشاره به اینكه افغانستان از معادن بسیاری برخوردار است، گفت ایران طی سال‌های اخیر، اتصال ریلی خواف به هرات را دنبال كرد. امیدواریم طی چند ماه آینده این مسیر كه باید در كشور افغانستان به سرانجام برسد با اتصال خواف تا شمتیغ كه در مرز افغانستان واقع است به بهره‌برداری برسد و در ادامه نیز تا هرات ساخته شود.

وی اظهار كرد: اتصال راه آهن ایران به افغانستان جزء پروژه های مهمی است كه با سرعت بالایی در حال انجام است و تقریبا به مرز رسیده ایم.

قائم مقام مدیر عامل شركت راه آهن به اتصال ریلی به عراق اشاره كردو گفت: مسیر دیگر ادامه مسیر خرمشهر- شلمچه بود تا اتصال ریلی با عراق صورت گیرد كه بر اساس توافقی كه وزارت راه و شهرسازی ایران با عراق داشت قرار است در كمترین زمان ممكن با ساخت پل مرزی اتصال ریلی شلمچه ایران به بصره عراق صورت گیرد.

وی به اتصال راه آهن ایران به بصره اشاره كرد و گفت: با اتصال راه آهن از طریق سوریه – تركیه می توانیم به اروپا متصل شویم كه معضل اصلی گلوگاه بصره است كه این به همكاری كشور عراق بستگی دارد.

اتصال ریلی قزوین به رشت و آستارا-آستارا تا سال آینده

وی در خصوص اتصال ریلی قزوین به رشت و سپس آستارا اشاره كرد و افزود: امیدواریم با اتصال قزوین به رشت و آستارا تا سال آینده كریدورهای اصلی ریلی تكمیل شود. با این اتفاق فقط در محدوده رشت- آستارا مجبور به استفاده از كامیون می‌شویم.

خدایی افزود: راه‌اندازی این كریدور كمك شایانی به اقتصاد كشور ما و حتی كشورهایی مثل آذربایجان و گرجستان خواهد كرد .

وی عنوان كرد: مذاكراتی با آذربایجانی ها داشته ایم چرا كه این مسیر از نظر جابجایی بارهای ترانزیتی بسیار مهم است.

قائم مقام مدیر عامل به خطوط ریلی اینچه برون و توسعه آن تا راه آهن تركمنستان و قزاقستان اشاره كرد و گفت: پس از افتتا‌ح مسیر اینچه‌برون جلسات زیادی با راه‌آهن‌های تركمنستان و قزاققستان برگزار شد تا مسیر این خط ریلی در قالب یك كریدور تعریف شود و برای این مسیر تعرفه مشترك و زمان تعریف شده‌ای برای جابه‌جایی بار تبیین شود.

وی خاطر نشان كرد: حمل و نقل ریلی به صورت كلی شكلی از اقتصاد مقاومتی است چرا كه كیفیت بالا، آلودگی پایین ، كاهش تاخیرات و مواردی از این دست موجب شده همه مصذاق های مربوط به اقتصادی مقاومتی را در خود جای دهد و هر اندازه ما خطوط ریلی را توسعه دهیم با كاهش سوخت و بهره وری مواجه خواهیم شد.

نظر شما