شناسهٔ خبر: 22663 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران:

حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی دو مبحث مهم حوزه ساخت و ساز است

حبیب بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خواستار تدوین منشور اخلاقی مهندسان ساختمان به منظور پاسداشت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و تدوین منشوراخلاقی مهندسان طراح، ناظر، بازرس و پیمانکار در صرفه جویی مصرف انرژی به عنوان دو موضوع مهم در حوزه ساخت وساز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران، حبیب الله بیطرف در نهمین جلسه دبیرخانه الزامات زیست محیطی در تولید ساختمان افزود: این دو مساله مهم باید در ساخت ساختمان ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

درادامه این جلسه، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ورود نظام مهندسی ساختمان به بحث الزامات زیست محیطی تولید ساختمان را اقدامی مبارک دانست و گفت: اسناد بالادستی محکمی در زمینه محیط زیست در کشور وجود دارد اما در مرحله عملیاتی موفق عمل نکرده‌ایم و لازم است بسیار جدی به این موضوع بپردازیم.

وی افزود: بی توجهی به محیط زیست در همه بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور دیده می‌شود و در بخش ساخت و ساز در سطح وسیعی در زمینه‌هایی همچون برداشت از منابع، تولید مصالح ساختمانی، اجرا، بهره‌برداری، تخریب و نوسازی شاهد این بی توجهی هستیم.

شکرچی‌زاده از آمادگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه همکاری با سازمان نظام مهندسی در مبحث الزامات زیست محیطی خبر داد و گفت: این مرکز هم به لحاظ ساختاری و هم اسناد و قوانین حاکمیتی امکانات لازم را برای هرگونه همکاری با متولیان ساخت و ساز کشور دارد و امیدواریم با هم‌افزایی مناسب، آسیب‌های موجود در صنعت ساختمان را از جمله شیوه‌های ناکارآمد ساختمان، حمل و نقل، تغییر اقلیم، شدت مصرف انرژی برطرف کنیم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه مرتبط با انرژی اظهارداشت: تهیه ویرایش جدید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی) در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان امسال در اختیار مهندسان و جامعه مهندسی قرار گیرد.

نظر شما