شناسهٔ خبر: 22668 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیركل دفتر مهندسی‌ راه‌آهن؛

اتصال شهرهای اقماری به مراكز استان‌‌ با قطار حومه/ شهرسازی‌ را با خط ‌آهن شروع كنیم

قارداشی مدیركل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتصال مراكز استانی به شهرهای اقماری از طریق قطار حومه گفت: باید در توسعه شبكه حمل و نقل شخصی رژیم بگیریم و در مقابل آن، عرضه وسیع حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ وحید علی‌قارداشی در تشریح جزئیات احداث قطار‌های حومه‌ای در كشور (غیر از پایتخت) اظهار داشت: ‌در كنار استان تهران، برای سایر كلان‌شهرها‌ نیز طراحی قطارهای حومه‌ای در دست انجام است.

وی اضافه كرد: خط ریلی تبریز - بناب - مراغه و مسیر تبریز - جلفا برای قطار حومه‌ای اجرا می‌شود، تا با بهبود وضعیت خط، افزایش ظرفیت و بهره‌وری مسیر، افزایش سرعت هم در آنها عملیاتی شود.

علی‌قارداشی با تأكید بر اینكه در استان خراسان رضوی نیز تلاش شد، مشهد مقدس به شهرهای اقماری اطراف متصل شود، ‌اظهار داشت:‌‌ بینالود و نیشابور از طریق قطار حومه‌ای و راه‌آهن ۳ خطه در قطعه‌ای از مسیر و ۲ خطه در قطعه‌ای دیگر، ‌به مشهد متصل می‌شود.

مدیركل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن بیان كرد:‌ توسعه قطارهای حومه‌ای در شهرهای دیگر نظیر شیراز و اصفهان نیز در دستور كار است، تا بتوان مسیر بهینه حومه‌ای این شهرها را از طریق مطالعات مشخص كرد و سیستم قطارهای حومه‌ای پیاده‌سازی شود.

ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد

وی با تأكید بر اینكه ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد، بیان كرد:‌ در شهرهایی كه ایستگاه‌های ریلی در مركز شهرها قرار دارد (نظیر مشهد و یا یزد) مردم برای رفتن به این شهرها یا سفر از این شهرها، حمل و نقل ریلی را اولویت اول خود می‌دانند، اما در شهرهایی كه ایستگاه راه‌آهن بیرون از شهر بوده است، (مانند ایستگاه راه‌‌آهن شیراز) مردم ‌رغبتی برای استفاده از قطار به صورت رفت و برگشت به این منطقه ندارند و خودروی شخصی معمولاً جایگزین سیستم حمل و نقل ریلی شده است.

علی‌قارداشی افزود: ‌ایستگاه محمدیه قم هم وضعیتی نظیر ایستگاه راه‌‌آهن شیراز را داشت كه در این ‌دولت دوباره به محل قبلی خود برگشت و این تجربه‌ای است كه موجب شده بود كه مردم نیز از این ایستگاه برای تردد استفاده نكنند.

وی بیان كرد:‌ این ضروری است كه‌ در شهرسازی‌، خط‌آهن محور قرار گیرد و این مدل حمل و نقلی حتماً محور اصلی باشد، همچنین لازم است پروژه‌های مترو نیز توسعه یابد و به جای احداث اتوبان‌های دو طبقه و حفاری تونل برای خیابان‌سازی‌ در شهر‌ها، به توسعه مترو بپردازیم و جذابیت‌های حمل‌ونقل شخصی را كاهش دهیم.

مدیركل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: در همه جای دنیا می‌گویند باید در توسعه شبكه حمل و نقل شخصی، «رژیم» بگیریم و در مقابل آن، عرضه وسیع حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

علی‌قارداشی بیان كرد: حتی باید در توسعه سیستم‌های جاده‌ای كه به توسعه حمل و نقل شخصی كمك می‌كنند، سخت‌گیر باشیم و عوارض جاده‌ای برای آنها در نظر بگیریم تا به شهر پایدار و پاكیزه برسیم.

نظر شما