شناسهٔ خبر: 22699 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان:

مشارکت جمهوری آذربایجان در ساخت راه آهن رشت – آستارا/ اختصاص اعتبارات لازم برای اجرای پروژه

خطوط ریلی گلستان وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان گفت: به منظور ساخت و اتمام هرچه سریع تر پروژه رشت - آستارا مشارکت می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت را ه و شهرسازی به نقل از ایرنا «شاهین مصطفی یف» عصر پنجشنبه در جریان بازدید از محل احداث پایانه راه آهن و خط ریلی آستارا - آستارا در جمع خبرنگاران افزود: به دنبال برگزاری نشست های مربوط به کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ، به سرانجام رسیدن کریدور شمال - جنوب مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، هفدهم و هجدهم مهرماه سال گذشته در آستاراهای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران در سال جاری، دو سند همکاری در رابطه با هماهنگی خط آهن ایران و آذربایجان امضا شد و ما در این مدت کم، توانستیم مراسم احداث پل ریلی را آغاز کنیم.

مصطفی یف هدف از سفر امروز خود به ایران را بررسی کریدور شمال - جنوب در مسیر راه آهن قزوین- رشت- آستارا بیان کرد و گفت: پروژه راه آهن قزوین - رشت از پیشرفت قابل توجه ۹۰ درصدی برخوردار است و این امر، ما را برای اتمام هر چه سریعتر این خط ریلی تا آستارای جمهوری اسلامی ایران و سپس اتصال به آستارای جمهوری آذربایجان امیدوار می کند.

وی افزود: در بازدیدی که از مسیر راه آهن رشت - آستارا به عمل آمد، جمهوری آذربایجان آمادگی لازم برای سرمایه گذاری مشترک در این پروژه را دارد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان اعتبار لازم را برای این پروژه در نظر گرفته، خاطرنشان کرد: هشت کیلومتر خط ریلی جمهوری آذربایجان تا رودخانه مرزی «آستاراچای» تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به اتمام می رسد.

مصطفی یف گفت: دولت آذربایجان برای این پروژه ، تمام همت خود را به کار بسته و بودجه مناسبی نیز در نظر گرفته و بر اساس توافق، ساخت پل ریلی با مشارکت دو کشور انجام می شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان عصر روز پنجشنبه به همراه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران و معاون سیاسی استاندار گیلان از محل احداث پایانه راه آهن و پل ریلی آستارا -آستارا بازدید کردند.

شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان همچنین امروز از مسیر راه آهن قزوین - رشت - آستارا در محدوده منجیل از توابع شهرستان رودبار بازدید کرد. وی با همراهی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، از پروژه های مرکز تفریحات دریایی، محدوده تجاری و گردشگری، مجتمع بندری کاسپین و طرح های زیرساختی و توسعه منطقه آزاد انزلی نیز بازدید به عمل آورد.

همچنین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان عصر پنجشنبه در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

در نخستین روز از اردیبهشت ماه سال جاری، مراسم مربوط به عملیات احداث پل ریلی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان ، با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور برگزار شد.

در این مراسم مقرر شده بود که جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر از خط آهن را تا رودخانه مرزی آستارا چای ادامه دهد و سپس پل ریلی به طول ۸۰ متر و با سه دهنه به طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای ساخته شود. همچنین احداث دو کیلومتر خط ریلی و نیز ساخت پایانه بار در تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، هفدهم و هجدهم مهرماه سال گذشته خورشیدی در آستاراهای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار و پیرامون مسایل مختلف اقتصادی از جمله اتصال راه آهن سراسری آذربایجان به ایران و در آینده، اتصال آن به رشت و قزوین بحث و تبادل نظر شد.

سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در مهرماه سال گذشته در نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در فرمانداری شهرستان آستارا امضا شد.

سند مذکور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، رئیس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به امضا رسید و مقرر شد تا طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود.

شهرستان آستارا در ۲۰۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع است.

نظر شما