شناسهٔ خبر: 22701 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت:

امضای ۲ سند همکاری بین ایران و هند در زمینه توسعه بندر چابهار/ موافقت‌نامه تاسیس کریدور چابهار امضا شد/ اعمال تخفیف‌های ترانزیتی برای فعال کردن کریدور چابهار

اسکله بندر چابهار امضای قرارداد توسعه بندر چابهار بین شرکت خدمات دریایی و بندری آریابنادر ایرانیان و شرکت خصوصی ایندیایورتس، گلوبال پرایویتلینیتد، موافقتنامه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هند در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار و امضای موافقت نامه تاسیس کریدور چابهار با حضور رئیس جمهور ایرن مهمترین خبر حوزه حمل و نقل دریایی و بندری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بندری و حمل و نقل دریایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

با حضور دکتر روحانی و نخست وزیر هند؛

قرارداد توسعه بندر چابهار بین شرکت خدمات دریایی و بندری آریابنادر ایرانیان و شرکت خصوصی ایندیایورتس، گلوبال پرایویتلینیتد به امضا رسید.

موافقتنامه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هند در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار امضا شد.

با حضور سران سه کشور ایران، هند و افغانستان:

موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) به امضا رسید.

بر اساس مفاد این موافقت‌نامه طرف هندی کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار٬ مرزهای میلک٬ ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند. این موافقت‌نامه موجب توسعه تجارت بین سه کشور و عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار و استان‌های مرزی با افغانستان خواهد شد.

روحانی در مراسم امضای سند موافقت‌نامه تأسیس کریدور کریدور چابهار:

امروز با امضای سند همکاری چابهار، از طرف تهران، دهلی و کابل این پیام برای منطقه و جهان فرستاده می‌شود که راه پیشرفت کشورهای منطقه در سایه همکاری مشترک و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای است.

سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه یک سند سیاسی ـ منطقه‌ای است و پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت‌های منطقه‌ای برای توسعه کل منطقه استفاده کنند.

تصمیم و توافق امروز علیه هیچ کشوری نخواهد بود و این فعالیت به نفع کل منطقه به ویژه به نفع صلح و ثبات منطقه خواهد بود.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در مراسم امضای سند موافقت‌نامه تاسیس کریدور چابهار:

ایجاد راه‌های جدید و امن هدف مشترک سه کشور است. ما می‌خواهیم با جهان اتصال پیدا کنیم و ایران، افغانستان و هند به طور کامل از غنای فرهنگی و همکاری‌های باستانی خود آگاهند.

راه‌اندازی این کریدور موانع جریان اقتصادی در سراسر منطقه را از بین خواهد برد. ورود سرمایه و فناوری در چابهار باعث ایجاد زیرساخت‌های جدید صنعتی در منطقه خواهد بود. این صنایع شامل تجهیزات تولید انواع کود، پتروشیمی، داروسازی و فناوری اطلاعات می‌شود.

محمد اشرف غنی در مراسم امضای سند موافقت‌نامه تاسیس کریدور چابهار:

در سال های آینده حدود شش تریلیون دلار به صورت بین المللی در بخش زیربنایی سرمایه گذاری می شود که قسمت اعظم این سرمایه گذاری در آسیا خواهد بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

با تاسیس این کریدور ایران از طریق شبکه ریلی می‌تواند به آسیای میانه تا چین و روسیه متصل شود.

در افغانستان معادن بسیار زیادی از جمله آهن وجود دارد که این معادن برای هندی‌ها بسیار ارزشمند است لذا در واقع این کریدور مسیری برای انتقال این مواد معدنی به هندوستان است که برای هند به جهت دسترسی به این معادن و برای افغانستان به لحاظ صادرات مواد استخراج شده از معادن اهمیت دارد.

برای فعال کردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰ درصد هزینه ترانزیت تخفیف داده شده است؛ در بخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینه‌های ترمینالی تخفیف‌های ۳۰ درصدی و ۵۵ درصدی پیش بینی شده است.

روزنامه هندوستان تایمز:

ایران با بیش از ۷۷ میلیون جمعیت ،نیروی کار آموزش دیده و ملتی با اعتماد به نفس از موقعیت منحصربفردی برای تبدیل شدن به پل ارتباطی آسیا برخوردار است .

اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری از سوی هند برای توسعه چابهار را یکی ازگام های مهم برای توسعه این بندر دانسته و اضافه شده است باتوجه به سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری چین در بندر «گوادر» پاکستان، هند باید هرچه سریعتر سرمایه گذاری در بندر چابهار و آغاز عملیات احداث خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد که می تواند دروازه صادرات هند به روسیه و اروپا باشد، را تسریع بخشد.

آخوندی در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها:

در بخش دریایی به جای آنکه بنادر جنوبی ما فعال باشند بنادر حاشیه جنوبی خلیج فارس فعال شدند.

تلاش داریم در بخش دریایی نیز شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌های جدی در بنادر مهیا کنیم.

طی دو سال گذشته ما نگاه بازرگانی به حمل و نقل دریایی داشتیم و میزان سرمایه‌گذاری جدید در پسکرانه‌ها ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

عادل دریس مدیر کل بندر خرمشهر:

در حال حاضر ۶ پروژه بندری وجود دارد که با کمک مسئولان مرتبط در حال پیگیری است. این پروژه‌ها مربوط به سال ۹۵ بوده و تا آخر همین امسال اجرا و به نتیجه می‌رسند.

در کل برای اجرای ۶ پروژه‌ یادشده بندر خرمشهر در سال ۹۵ بیش ۹۷۹ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

سعید كیاكجوری سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران:

میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر در مجموع نسبت به مدت مشابه قبلی از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

 

 

نظر شما