شناسهٔ خبر: 22702 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

انتقاد از تخریب آگاهانه هویت و میراث مشهد/ ساخت برج های بلند، بی حرمتی به امام رضا (ع) است

محمدجواد عرفانیان جم مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از طراحی و تصمیم گیری برای کلانشهر مشهد در پشت درهای بسته تاکید کرد:ساخت ساختمان‌ها و برج‌های بلند در شهر مشهد به نوعی بی‌حرمتی به یک شهر مذهبی و حرم علی بی موسی‌الرضا(ع) محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری فارس در مشهد، محمدجواد عرفانیان در «سمپوزیوم بین‌المللی بافت‌های فرسوده، معماری و شهرسازی» در مشهد اظهار کرد: معماری و شهرسازی جامعه امروز، نشان‌دهنده هویت هر شهر و بازتاب افکار و روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه طراحی شهر مشهد نادرست بوده و برنامه‌ریزی کمی برای آن انجام گرفته، گفت: طراحی و تصمیم‌گیری برای کلان‌شهر مشهد، پشت درهای بسته و بدون توجه به هویت شهر امکان‌پذیر نیست.

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: شهری که بدون بینش و ایده برایش مأموریتی تعریف می‌شود، قطعاً مسیر رو به پیشرفت را طی نخواهد کرد.

عرفانیان جم با اشاره به جمعیت کم ساکنان اطراف حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) ادامه داد: در این منطقه بیشتر جمعیت متغیر زائران و مسافران وجود دارد که دائماً در حال تغییر هستند و توجهی به حفظ و حمایت از بافت تاریخی این منطقه ندارند.

وی تصریح کرد: شهری ایده آل است که در آن زیرساخت، مکان، عملکرد و دیجیتال مناسب وجود داشته باشد، اما متأسفانه شهر مشهد فاقد این ارکان است.

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آمریکا قانونی برای منع ساخت برج‌های بلندتر از ساختمان پارلمان این کشور وجود دارد، اضافه کرد: ساخت ساختمان‌ها و برج‌های بلند در شهر مشهد به نوعی بی‌حرمتی به یک شهر مذهبی و حرم علی بی موسی‌الرضا(ع) محسوب می‌شود.

عرفانیان جم با اشاره به ساخت ساختمان‌های مرتفع در نزدیکی خانه تاریخی داروغه نیز گفت: بافت تاریخی اطراف خانه داروغه تخریب شده و ساخت یک برج در نزدیکی این مجموعه، باعث از بین بردن زیبایی این بنای تاریخی شده است.

وی همچنین با اشاره به ساخت موزه دفاع مقدس در بوستان کوهسنگی افزود: مکان‌های زیادی برای ساخت موزه دفاع مقدس در شهر مشهد وجود داشت، اما مسؤولان شهر بدون توجه به بوستان کوهسنگی که تنها هویت و میراث طبیعی شهر مشهد است، این مکان را برای احداث باغ‌موزه انتخاب کردند و آگاهانه آن را از بین بردند.

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تصویر مردم جهان از شهر مشهد، شهر امام رضا(ع) است، تصریح کرد: در حال حاضر در این شهر فضایی که روحانیت و معنویت حس شود وجود ندارد، بلکه بیشتر فضای شلوغ و مادی احساس می‌شود.

عرفانیان جم با بیان اینکه شهر ارگان زنده‌ای همچون اعضا بدن است که همه باهم کار می‌کنند، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی باید به تدریج بازسازی شوند و قلع و قمع آن‌ها به منظور نوسازی شهر کار درستی نیست./

نظر شما