شناسهٔ خبر: 22742 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رونق بازار خرید و فروش مسکن در اردیبهشت ماه

انبوه سازی، چهره دیگری از کلانشهر تهران تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به ۱۵ هزار و ۴۳۱ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایرنا، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۰.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۱.۷ و ۲.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه امسال که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، را اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر کرده است.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۵۱.۱ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص دادند در حالی که این سهم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ، منطقه ۵ با سهم ۱۵.۲ درصدی از کل معاملات ، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۴ ، ۲ و ۱۵ به ترتیب با سهم ۱۰.۴ ، ۸.۴ ، و ۶.۳ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفتند و ۷۰ درصد از کل تعداد معامله های انجام شده در شهر تهران فقط مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵ ، ۴ ، ۲ ، ۱۵ ، ۱۴ ، ۸ ، ۱۰ ، ۷ ، ۱۱ و ۱۳ بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها ۳۰ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، بیشترین رشد میانگین قیمت دراین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۱۱معادل ۱.۶ درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه ۷ معادل ۷.۶ درصد تعلق دارد.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۸.۳ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۴ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۱۴.۷ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات و دامنه های قیمتی ۳۰ تا ۳۵ و ۲۰ تا ۲۵ میلیون ریال به ترتیب با سهم ۱۳.۲ و ۱۲.۷ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در این ماه ۳۰.۹ درصد از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با قیمت بیش از ۴۵ میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا اختصاص داشته است.

در این مدت توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که حدود ۶۱ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۴۰.۱ میلیون ریال معامله شده اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ نشان می دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع معادل ۱۵.۷ درصد اختصاص داشته است.

واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم های ۱۴.۷ و ۱۴.۱ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند؛ در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۶.۱ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون ریال با اختصاص سهم ۱۰ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

واحدهای دارای ارزش ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص ۹.۱ و ۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ حدود ۵۳.۸ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۲۸۰۰ میلیون ریال اختصاص داشته است و ۵.۷ درصد از واحدهای مسکونی معامله شده نیز ارزشی بیش از ۹۸۰۰ میلیون ریال داشته اند، این سهم ها در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ به ترتیب معادل ۵۹.۷ و ۶ درصد بود.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۷ و ۱۰.۸ درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن یک ساله تنظیمی و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

در این مدت سهم هزینه مسکن اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی بر اساس سال پایه ۱۳۹۰=۱۰۰ معادل ۲۸.۴ درصد بوده است.

حجم معاملات و میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به ترتیب معادل ۱۵.۴ هزار واحد مسکونی ۴۰.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب به میزان ۸.۲ و ۲.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

افزایش حجم معاملات دراین ماه نشانگر تداوم روند رو به بهبود معاملات و استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه های اخیر است.

با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و نیز رویکرد سیاستگذاری پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن، انتظار می رود این روند در ماه های پیش رو نیز ادامه یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما