شناسهٔ خبر: 22749 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد:

۸۰ درصد از مشکلات خدمات فرودگاهی در مهرآباد مرتفع شده است

علی رستمی ارتقاء سطح خدمات یکی از مهم‌ترین طرح‌هاي تفکر مدیریتی و نظام فرودگاهی است که فرودگاه مهرآباد در سال ۹۴ بعنوان یکی از فرودگاه‌های برتر در این حوزه قرار گرفت، در طول اجراي پیاده‌سازی طرح ارتقاء خدمات فرودگاهی اقدامات مهمی در حوزه‌های خدماتی، عمرانی، فنی مهندسی و هوانوردی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، علی رستمی درباره عوامل وابسته به کیفیت ارتقاء خدمات فرودگاهی بیان کرد: مقوله ارتقای کیفیت در خدمات فرودگاهی، بحث جدیدی در ارائه خدمات نیست بلکه دقت در رفع نیازهای مسافرانی است که تردد هوایی را انتخاب کرده و انتظار بهترین خدمات از گران‌ترین مسیر حمل و نقل را دارند. بحث بهره‌وری در ارتقای کیفیت، امروز بیش از هر چیزی مورد توجه است. به این معنا که باید برای بهبود کیفیت با حداقل تخصیص منابع و استفاده از ظرفیت‌های موجود فرودگاهی تلاش کرد.

وی ادامه داد: اگر به مقوله مردم و مسافر به مثابه یک سیستم نگاه کنیم، برای تحقق کیفیت مطلوب خروجی این سیستم باید ورودی سیستم با کیفیت باشد و به همین ترتیب فرآیندی که روی آن پیاده می‌شود. «خدمت بهینه» واژه‌ای است که همواره به عنوان مهمترین دغدغه در امر خدمت‌رسانی به مراجعان و مسافران فرودگاهی، مطرح می‌شود. در همه برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مدیریتی در این خصوص بحث و بررسی می‌شود.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد درباره وضعیت کیفی کنونی خدمات فرودگاهی گفت: مهم‌ترین روش ارزیابی کیفی  و کمی خدمات، ارزیابی خروجی و اقداماتی است که در حوزه کسب رضایت مراجعان انجام شده است، با نظرسنجی‌های انجام شده تقریبا می‌توان گفت حدود ۸۰% از مشکلات خدمات فرودگاهی حل شده است. با شناسائی نقاطی که بیشترین نارضایتی را در برگرفته بود و با رفع آن‌ها رضایتی نسبی کسب کرده‌ایم، البته مسیر حرکت ارتقا فردگاهی در مهرآباد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت خدمت‌رسانی و همچنین تفکر ارتقاء خدمت‌رسانی در حمل و نقل هوایی یکی از مهم‌ترین مسایل موجود است و فرودگاه مهرآباد بعنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی حمل و نقل هوائی در این امر پیشرو بوده، تاکید کرد: وزیر محترم راه و شهرسازی و مديرعامل محترم شرکت فرودگاه‌ها از سرعت ارتقای خدمات فرودگاهي در مهرآباد رضايت داشته‌اند و مهرآباد را الگویی برای فرودگاه‌هاي ديگر معرفی و آنان را براي تسريع در قرار گرفتن در مسیر اين تحول دعوت کرده‌اند. سال گذشته فرودگاه مهرآباد رتبه نخست ارائه خدمات فرودگاهی در ارزیابی عملکرد خدمات فرودگاهی را کسب کرد.

رستمی در پاسخ به این سوال که «به نظر شما مسیر  کیفیت خدمات در فرودگاه‌ها در چه مرحله‌‌ایی است؟» گفت: کیفیت یک مسیر طولانی است که رسیدن به انتهای آن تقریباً غیرممکن است. یعنی در هر مرحله کیفی که قرار بگیریم قطعاً یک مرحله بالاتر از آن هم می‌تواند وجود داشته باشد. وضعیت کیفی خدمات در فرودگاه مهرآباد شاید نسبت به گذشته در مرحله‌ خوبی باشد و وضعیتی قابل قبول داشته باشد اما همیشه می‌توان برای آن، وضعیت بهتری را هم متصور بود. کمال‌گرایی در حوزه خدمت به مردم ایران قابل تقدیر است ولی باید به این مسأله هم توجه کرد که کیفیت یک شبه حاصل نمی‌شو،  ما مسئول رساندن وضع موجود به وضعیت مطلوب با کیفیت هستیم.

وی اقداماتی که در  زمینه ارتقای کیفیت خدمات فرودگاهی انجام شده را برشمرد و گفت: غفلت از خواسته‌هاي مردم، خدمات‌رسانی به آن‌ها، رسالت پاس‌داشت حقوق شهروندي و تامين امكانات خدماتي در فرودگاه‌ها، در مسير تردد مسافران، در ترمينال‌ها مورد بازبيني قرار گرفت و امكانات خدماتي در محوطه فرودگاه‌ها تا مسير سوار شدن به هواپيما رصد شد و اين يعني پذيرش تعهد نسبت به عملكرد و رفع نارسائي‌ها براي خدمت‌رساني و انجام تعهدات كسب و كار در قبال مردم فهيم است.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد یادآور شد: از جمله اقداماتی که در این زمینه در سال گذشته انجام شد می‌توان به بهره‌برداري از ترمينال يك و ادامه عملیات بهسازی و روسازی باند ۲۹ راست و چپ، دسترسي به موقعيت‌هاي پارك مناسب خودرو با احداث پارکینگ، نصب تابلوهاي راهنماي مسافر در ترمينال‌ها و محاوط فرودگاهي، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ساماندهی اماکن تجاری و مشاغل در ترمینال‌های فرودگاه به منظور دسترسی آسان مسافران به نیازهای مورد نظر در فرودگاه و یکی از ماندگارترین طرح‌های اجرائی در ارتقاء خدمات فرودگاهی اجراي طرح راهنماي مسافر بوده است.

به گفته وی روان‌سازی و کاهش ترافیک در خیابان‌های منتهی به فرودگاه، سه راه پلیس و ساماندهی مقابل ترمینال ۱و۲ نیز از اقدامات مهم و ماندگاری است که باید به آن‌ها پرداخته شود. استقرار سامانه sms  درباره ارزيابي سطح خدمات فرودگاهي، رفع نارسائي‌هاي از سيستم FIDS، رفع مشكل اينترنت عمومي ترمينال‌ها، نوسازی سرويس‌هاي بهداشتي تمامی ترمینال‌ها و نوسازي نمازخانه‌هاي فرودگاه مهرآباد به سبک و معماری زیبای اسلامی، ساماندهی تاکسیرانی، چرخ‌دستی و افتتاح بزرگترین مرکز نظارتی تصویری (CCTV ) در فرودگاه مهرآباد از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

رستمی در جواب به این پرسش که «به نظر شما فرودگاه مهرآباد برای رسیدن به استانداردهای ملی و بین‌المللی چه قدر زمان نیاز دارد؟» عنوان کرد:
اکنون در مرحله ارزیابی درونی خدمات قابل ارائه در فرودگاه مطالعات و تحقیقات مهمی با گروه‌های متخصص این صنعت در حال انجام است. تعداد قابل توجهی از قسمت‌های فرودگاهی و هواپیمایی نیز هم‌اکنون واجد اخذ این استانداردها هستند. اما تعدادی هم وجود دارند که برای ارتقای کیفی آن‌ها برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌های آن  تدوین و در حال بررسی و مطالعه است، با تشکیل کمیته‌های متخصص با حضور معاونت‌های فرودگاهی و جمعی از پرسنل صاحب‌نظر در حال بررسی است .

برچسب‌ها:

نظر شما