شناسهٔ خبر: 22759 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون راه آهن اعلام کرد

بخش خصوصی متقاضی خرید ۱۱ هزار دستگاه واگن باری و مسافری

بابک احمدی معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در پی ارایه مشوق های اقتصادی در زمینه ریلی بخش خصوصی متقاضی خرید ۱۰ هزار دستگاه واگن باری و یک هزار واگن مسافری و سرمایه گذاری برای تامین ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بابک احمدی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تامین مالی برای خرید ناوگان ریلی اهمیت زیادی دارد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مشوق های قانونی درصدد است هرگونه سرمایه گذاری در بخش ریلی کشور را اقتصادی کند.

وی گفت: براساس توافق انجام شده با صندوق توسعه صادرات روسیه قرار است برای تولید پنج هزار دستگاه واگن باری در داخل کشور منابع مالی لازم را تامین کند.

این مسئول افزود: برپایه این توافق، مجموعه روسی توافق کرد هرگونه واردات قطعات برای تولید پنج هزار واگن باری توسط صندوق توسعه صادرات روسیه تامین شود و قرار است در سه سال آینده با تولید این واگن ها در کشور، آنها در شبکه ریلی استفاده شود.

احمدی گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران درصدد است بزودی دو مناقصه خرید ۲۵۰ دستگاه واگن مسافربری برگزار کند تا ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری با تامین منابع خارجی به دست واگن سازان داخلی در کشور تولید شود.

وی افزود: کاهش حق دسترسی، تضمین سرمایه گذاری ها، استفاده از ماده ۱۲ قانون بودجه، استفاده از وجوه اداره شده برای پرداخت تسهیلات کم بهره و بهره گیری از تسهیلات صندوق توسعه ملی از ابزارهای اقتصادی برای هرگونه فعالیت های ریلی به حساب می آید.

معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران کاهش هزینه های دوران بهره برداری، افزایش درآمد در دوران بهره برداری و کاهش ریسک سرمایه گذاری را از دیگر برنامه های راه آهن برای اقتصادی سازی فعالیت های ریلی اعلام کرد.

وی گفت: بر اساس سیاست توسعه ناوگان ریلی کشور با مشارکت بخش خصوصی راه آهن انجام سرمایه گذاری ۳۵۶هزار و ۶۹۸ میلیارد ریالی در این زمینه پیش بینی شده که قرار است ۵۶ درصد آن توسط بخش خصوصی و ۴۴ درصد آن از سوی دولت انجام شود.

ایرنا در ادامه نوشت به اعتقاد این مسئول نظر به واگذاری فعالیت های ریلی به بخش خصوصی، راه آهن از نظر قانونی هیچ ممنوعیتی برای خرید ناوگان ریلی ندارد اما اولویت در شبکه حمل و نقل ریلی کشور با بخش خصوصی است.

وی گفت: بر ااس افق ۱۴۰۰ بخش خصوصی باید ۶۱۸ لکوموتیو به مبلغ ۶۷ هزار و ۹۸۰میلیارد ریال، ۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن باری به مبلغ ۸۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در بخش واگن مسافری یک هزار و ۵۵۸ دستگاه واگن به مبلغ ۴۶ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کند و بخشی از ناوگان مورد نیاز نیز از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران خریداری می شود.

احمدی افزود: بر اساس نیازهای راه آهن تا افق ۱۴۰۰ باید ۲۳۰ دستگاه لکوموتیو مانوری، ۱۸۶ دستگاه واگن مسافری، ۶۲۱ دستگاه واگن سریع السیر ، ۶۵۰ دستگاه واگن حومه ای، ۱۵ دستگاه واگن امداد و نجات سنگین و ۲۰ دستگاه واگن امداد و نجات سبک به مبلغ بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال خریداری کند.

به گفته وی بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش ریلی باید از سوی بخش خصوصی انجام شود و راه آهن جمهوری اسلامی تلاش می کند هرگونه سرمایه گذاری در این بخش با افزایش بازده داخلی ۳۰ درصدی آن را در یک دوره هفت تا ۱۰ ساله تضمین کند.

معاون راه آهن افزود: در سه سال گذشته راه آهن به هیچ شرکتی اجازه واردات واگن های دست دوم را نداده و هرگونه خرید واگن دست دوم مربوط به دولت دهم است که شرکت های واردکننده الزام دارند به ازای هر واگن دست دوم یک واگن نو از واگن سازان داخلی بخرند.

احمدی گفت: براساس مصوبه های قانونی، راه آهن واردات واگن دست دوم بالای ۲۵ سال را اجازه نمی دهد و هر گونه واگن دست دوم زیر ۲۵ سال باید در داخل کشور بازسازی و سپس به شبکه ریلی کشور وارد شود.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن اجازه بازسازی زیر پله ای نیز به هیچ یک از شرکت های وارد کننده واگن دست دوم نداده است زیرا هر گونه بازسازی در شرکت های واگن سازی باید به صورت تخصصی انجام شود.

به گفته وی، اکنون متوسط سن واگن های مسافری در کشور به ۳۰ سال رسیده است و با ورود واگن های دست دوم زیر ۲۵ سال و خرید یک واگن نو، متوسط عمر ناوگان مسافری به ۱۲ سال کاهش می یابد.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق دستورالعملی که به همه شرکت های ریلی از آغاز سال ۱۳۹۴ ابلاغ شده است، سیر همه واگن های مسافری بالای ۵۵ سال که حدود ۱۵۰ واگن بود از اول آذرماه پارسال متوقف شد و قرار است سیر تمام واگن های بالای ۴۵ سال نیز از از اول آذرماه امسال متوقف شود؛ البته شرکت ها با بازسازی این واگن ها ۱۰ سال دیگر مجاز به استفاده از آن خواهند بود.

احمدی افزود: طبق این دستورالعمل از اول آذرماه سال ۱۳۹۶ همه واگن های مسافری بالای ۳۰ سال باید بازسازی شوند تا ۴۵ سال در شبکه سیر کنند و اگر بار دیگر این واگن ها بازسازی شد مجاز به سیر تا ۵۵ سال خواهند بود.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران حق دسترسی به شبکه را یکی از شاخص های مهم حمل و نقل ریلی دانست و گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اصلاح نظام تعرفه درصدد است زمینه های لازم را برای افزایش بهره وری در حوزه حمل و نقل ریلی را فراهم کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی برای راه آهن ۵۷ درصد بود و در این سال تعرفه حق دسترسی واگن ها ۲۰ درصد و تعرفه حق دسترسی لوکوموتیوها نیز ۲۳ درصد تعیین شده بود.

احمدی افزود: اما در سال ۹۵ تعرفه حق دسترسی به شبکه توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعدیل شد و هم اکنون تعرفه حق دسترسی راه آهن به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که تعرفه حق دسترسی واگن ها به ۳۷ درصد و تعرفه حق دسترسی لوکوموتیوها نیز به ۴۳ درصد رسید درآمدهای راه آهن از حق دسترسی شبکه از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نظام تعرفه گذاری را شورای رقابت در سال ۹۲ برای راه آهن تعیین کرده است، گفت: در حالی که در سال ۹۲ تعرفه حمل بار ۶۰۰ ریال تعیین شده بود اما هم اکنون تعرفه بار برای صاحبان کالا به ۱۲۰ ریال کاهش یافته است ضمن اینکه هر فردی یک واگن بار در شبکه ریلی قرار دهد راه آهن حق دسترسی آن را تا چهار میلیون تن کیلومتر از حق دسترسی معاف می کند و این نشان می دهد که بین دو تا ۳.۵ سال یک واگن از پرداخت حق دسترسی معاف می شود.

احمدی گفت: در حالی که ارزش یک واگن باری بین یک هزار و ۸۰۰ میلیون تا دو هزار میلیون ریال است راه آهن بین ۸۰۰ میلیون تا هزار و ۳۰۰ میلیون ریال این واگن باری را از حق دسترسی به شبکه معاف می کند تا سرمایه گذاران بیشتری با توجه به این مشوق ها برای سرمایه گذاری در این زمینه تمایل پیدا کنند.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی سرمایه گذاری ها در بخش ریلی به صورت ارزی انجام می شود و بیمه ها نیز آن را پوشش کامل نمی دهند بنابراین راه آهن ریسک ناشی از نوسان نرخ ارز مازاد را ۱۰ درصد سالیانه به استناد ماده ۶۷ قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تضمین می کند تا ریسک سرمایه گذاران ارزی در این زمینه توسط راه آهن تضمین شود.

احمدی یادآوری کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران شماری لوکوموتیو فرسوده در اختیار داشت که برای بازسازی آن منابع مالی کافی در اختیار نداشت؛ بنابراین با روش دقیقی این لوکوموتیوها در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت تا پس از بازسازی کامل، سیر آن را در شبکه ریلی تضمین و به صورت قراردادی مالکیت آن به شرکت بازسازی کننده منتقل شود.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیست و ششم اردیبهشت ماه در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: طول شبکه ریلی کشور اکنون به ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده و راه آهن درصدد است در برنامه چشم انداز خود ۹ هزار کیلومتر راه آهن جدید بسازد و اکنون قرارداد ساخت پنج هزار کیلومتر راه آهن منعقد شده است.

وی افزود: در افق سال ۲۰۲۵ سهم راه آهن در حمل بار باید به ۳۰ درصد و حمل مسافر باید به ۱۸ درصد برسد.

نظر شما