شناسهٔ خبر: 2276 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازي خبر داد:

تصويب طرح یکپارچه توسعه سواحل در شورایعالی شهرسازی/ ساخت جاده‌ ساحلی بین 2 بندر شلمچه و گوادر

همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از پیگیری‌ها برای تصویب طرح یکپارچه سازی مدیریت شهرسازی خبر داد و بر لزوم راه‌اندازی فرصت گردشگری دریایی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز دوشنبه 3 آذر در همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با بیان این‌که بهترین امکانات زیستی، معیشتی و اقتصادی در سواحل ایران وجود دارد ادامه داد: سواحل شمال ایران به صورت نا‌به‌سامانی مورد بهره‌برداری بیش از حد قرار گرفته، بخشی از آن به‌صورت خانه دوم و بخشی تبدیل به محل زندگی ساکنان استان‌های مازندران، گیلان و گلستان شده این در حالی است که سواحل جنوب  کشور با مسئله کمبود جمعیت و عدم استفاده سرزمینی مواجه است.

آخوندی با اشاره به سفر رئیس جمهور به مناطق جنوبی کشور اظهار کرد: تمام سفرهای آقای روحانی در دوره جدید به سواحل خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بود که نشان می‌دهد توسعه سواحل جنوب به عنوان یک استراتژی در دستور کار دولت است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته مهم این است که طرح مدیریت یکپارچه سواحل ایران را به طرح عملیاتی تبدیل کرده و نظام مدیریتی را بر آن استوار کنیم. این موضوع با فعال کردن تمام سازمان‌های محلی و سازما‌ن‌های استانی از جمله استانداران استان‌های ساحلی و تمام نهادهای شهرداری‌های شهرهای ساحلی و سایر نهادهای محلی امکان‌پذیر است. ضمن این‌که محقق شدن این امر جلب توجه تمام سازمان‌ها اعم از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دفاع، صنایع و نفت را به سمت سواحل جنوب را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که ظرفیت‌های گردشگری، توریستی و توان استفاده از بخش سفرهای دریایی در کمترین سطح بهره‌برداری قرار دارد افزود: من فکر می‌کنم در کنار بحث بنادر به عنوان ایستگاه حمل و نقل باید به فکر ترمینال‌های مسافری و توسعه حمل و نقل مسافری دریا هم باشیم و از تمام ورزش‌های دریایی استفاده کنیم.

آخوندی بر ضرروت گردشگری در دریا تاکید و گفت: باید به فکر گردشگری در دریا باشیم و همه این‌ها فرصت اشتغال و توسعه همچنین سکونت در سواحل دریای ایران را فراهم می‌کند.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرحی که با همکاری سازمان بنادر تصویب خواهد شد اظهار کرد: به زودی طرح یکپارچه توسعه سواحل را با کمک سازمان بنادر در شورایعال شهرسازی به تصویب می رسانیم که مدیریت یکپارچه را به دنبال دارد و تمام نهادهای مرتبط با توسعه سواحل را درگیر این کار می‌کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که بحث دریا به عنوان یک منبع بزرگ درآمد اقتصادی با قرارگیری در شاهراه شمال جنوب و شرق به غرب مزیتی اقتصادی برای ایران شود و در دستور کار نهادهای اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد.

آخوندی بیان کرد: در اندیشه جدیدی برای کریدورهای توسعه در حوزه جاده‌ها هستیم، یکی از این کریدورها در واقع ارتباط یکسره و طولی بندر شلمچه تا گوادر در دریای عمان است. این جاده ساحلی هم اکنون سطح سرویس‌های مختلف دارد و با ارتقا سطح سرویس یک ارتباط مطمئن را در سرتاسر ساحل ایران ایجاد می‌کنیم.

برنامه‌ریزی برای افزایش 4 برابری ظرفیت بندر چابهار

وی با بیان اینکه به دنبال کاهش هزینه مبادلات و تجهیز بنادر هستیم افزود: طرح توسعه بندر چابهار در دستور کار قرار دارد تا در دولت یازدهم با افزایش 4برابری ظرفیت این بندر را به 8 میلیون تن در سال افزایش دهیم؛ همچنین به وسیله حمل و نقل ترکیبی بندر با ایجاد ریل و جاده دریای عمان را به دریای خزر، دریای مدیترانه، اروپا و آسیای میانه متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد ادامه داد: تمام مقدمات برای سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده ست.

وی از تشکیل کمیسیون مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن خبر داد و افزود: این اقدام به منظور بهره برداری حداکثری از راه آهن سرخص-بندرعباس صورت گرفت تا بندرعباس به خواف و هرات و همچنین به دریای شمال متصل شود.

آخوندی با بیان اینکه طرح های توسعه ای نیز برای بنادر شمال از جمله بندر امیر آباد در دستور کار است، تاکید کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی برای وزارت راه و شهرسازی بسیار حائز اهمیت است سرمایه گذاری های میلیاردی در این بخش در حال انجام است.

سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری برای اجرای فاز سوم بندر شهید رجایی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه گذاری بیش از 350 میلیون دلار برای بندر چابهار به منظور اتصال این بندر به شبکه ریلی و جاده ای، بیش از 107 میلیون دلار برای توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی و بیش از 250 میلیون دلار نیز برای اجرای فاز سوم این بندر در دستور کار است./

نظر شما