شناسهٔ خبر: 22832 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت:

افتتاح پایانه مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی

جلسه پایانه مرزی ماهیرود با حضور مقامات ایران و افغانستان و اعتبار ۲۱۹ میلیارد ریال در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای، پایانه مرزی ماهیرود با حضور والی فراه افغانستان٬ معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، استاندار و جمعی از مسئولان استانی افتتاح رسمی شد.

مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در آيين بهره‌برداري از اين پايانه مرزي ، اظهار داشت: ساخت اين پايانه نقش بسزايي دركاهش ورود غيرمجاز اتباع افغاني داشته و ساماندهي ترددمسافران بين دو كشور فراهم خواهد شد.

این پایانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث شده که ساختمان تجاری، ساختمان آتش نشانی٬ چهارباب واحد مسکونی٬ سالن مسافری٬ احداث پکیج کامل تصفیه خانه و سالن کنترل سمت ایران از مشخصات فنی این پروژه است.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده در راستاي توسعه روابط اقتصادي و تجاري ميان دو كشور ايران و افغانستان، افزود: اعتباري براي ساخت جاده‌ اين پايانه به سمت افغانستان پيش‌بيني شده است كه براي آسفالت قسمتي از مسير روستاي قلعه كاه به سمت ولايت فراه افغانستان هزينه مي‌شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي افزود: موافقت نامه چابهار بین سه کشور ایران٬ هندوستان و افغانستان در راستای توسعه روابط تجاری در چند هفته گذشته امضا شد و در راستای این توافق نامه٬ مقرر شده است که کالاهای کشور هند از بنادر جنوبی ایران وارد کشور شده و از طریق جاده و ریل به افغانستان و کشورهای شمالی فرستاده شود.

مهندس کشاورزیان با اشاره به اهداف امضای این توافق نامه٬ بیان کرد: توسعه ترانزیت در چابهار و افزایش روابط تجاری از جمله اهداف این امر است.

وی با بیان اینکه دولت هندوستان در تامین تجهیزات بندر چابهار کمک کرده است٬ افزود: همچنین برای استفاده کنندگان از این تجهیزات نیز تخفیف های خوبی در نظر گرفته شده است.

وجه الله خدمتگزار استاندار استان خراسان جنوبي نيز با تاكيد بر توسعه روابط اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي با كشور افغانستان اظهار داشت: امید است با توجه به مشترکات این دو استان٬ روابط پایداری بین دو استان بيش از پيش برقرار شود.

وی ادامه داد: باید رابطه بين دو استان را در زمینه های فرهنگی٬ گردشگری٬ تاریخی و اجتماعی نیز افزایش دهیم و امید است بتوانیم گام های ارزنده ای را در فعالیت های تجاری و بازرگانی با ولایت فراه برداریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه متقاضی ایجاد کنسولگری در فراه هستیم٬ افزود: همچنین آمادگی تامین برق مورد نیاز ولایت فراه را داریم.

وی خواستار فعال شدن بازارچه های خراسان جنوبی شد و افزود: فعال کردن نقاط مرزی تاثیر زیادی در استحکام روابط خراسان جنوبی و ولایت فراه دارد.

خدمتگزار با تاکید بر استفاده از منطقه ویژه اقتصادی در پررنگ کردن روابط تجاری٬ اظهار داشت: همچنین امید است از ظرفیت دانشگاهی و دیگر پتانسیل های خراسان جنوبی در راستای گسترش دو استان استفاده شود.

بر اساس اين گزارش محمد عاصف ننگ والی ولايت فراه افغانستان نيز در اين مراسم٬ با بيان اينكه از ایجاد کنسولگری ایران استقبال مي‌گردد ٬ افزود: ما به دنبال استحکام رابطه و توسعه تجارت زمینی با جمهوري اسلامي ایران هستیم.

عاصف ننگ با بیان اینکه در ایجاد رابطه ٬ اراده ای نیک از سوی هر دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد٬ اظهار داشت: این رابطه پیوند های اقتصادی دو کشور را معنادار می کند.

والی فراه افغانستان با تاکید بر افزایش روابط ایران و افغانستان٬ اظهار داشت: ولایت فراه نیز دارای پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی برای رابطه با خراسان جنوبی دارد.

عاصف ننگ تاكيد كرد: در بخش های علمی و فرهنگی نیز خواستار توسعه روابط با خراسان جنوبی هستیم.

وی با اشاره به نیازمندی های ولایت فراه بیان کرد: هم اکنون در بخش تولید برق دچار کمبود هایی هستیم که خواستار تامین برق از سوی ایران هستیم.

بر اساس اين گزارش مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان خراسان جنوبي در ابتداي اين مراسم روند ساخت و تكميل پايانه مرزي ماهيرود و وضعيت حمل‌ونقل استان را تشريح نمود.

گفتني است پايانه مرزي ماهيرود در شهرستان سربيشه در مرز مشترك جمهوري اسلامي ايران و افغانستان و با فاصله ۱۳۵ كيلومتري سربيشه، ۲۰۰ كيلومتري مركز استان و ۱۲۰ كيلومتري ولايت فراه افغانستان قرارداد دارد كه با اعتباري معادل ۲۱۹ ميليارد ريال با استفاده از توان و ظرفيت مشاور و پيمانكاران داخلي احداث گرديد.

شايان ذكر است، اين پايانه داراي ساختمان تجاري، ساختمان كنترل به سمت ايران ، سالن مسافران، پاركينگ، ساختمان گمرك، ايستگاه آتش نشاني و چهار واحد مسكوني است

نظر شما