شناسهٔ خبر: 22868 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی ۱۳۰۰ هکتار بافت نیازمند بازآفرینی شهری در استان قزوین

حامد مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های نارکارآمد شهری و محله‌های تاریخی را از اساسی‌ترین راهکارهای جلب مشارکت‌های عمومی در احیای این بخش‌ها دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامدمانی فر در جلسه ستاد بازآفرینی استان که با حضور همتی استاندار و مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد گفت: جمعیت کل استان قزوین ۱۲۰۰۰۰۰ نفر بوده که از این میزان جمعیت ۷۳ درصد آن شهرنشین و ۲۷ درصد روستا نشین هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰۰ هکتار بافت نارکارآمد شهری در استان قزوین واقع شده افزود: از این مقدار سهم شهر قزوین ۵۰۴ هکتار، آبیک ۴۹، تاکستان ۱۷۵، بویین زهرا ۱۶۷ و الوند ۲۱۲ هکتار و باقی در سایر شهرهای استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی بافت‌های واجد ارزش و تاریخی گفت: تعریض برخی معابر و نوسازی ساختمان‌ها در محله دیمج، مرمت و احیای بافت‌های تاریخی احیای سعدالسلطنه، معابر و آثار تاریخی، انجام مطالعات اجرایی و احیای محله آخوند از جمله اقداماتی بوده که در حوزه بازآفرینی شهری در استان صورت گرفته است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان درباره تفاهم نامه چهارجانبه در خصوص احیای مکتب فرش قزوین گفت: این تفاهم‌نامه در راستای اجرای دستور کار محلی ۲۱ قزوین با هدف بازآفرینی محلات ناکارآمد و همچنین بافت‌های ارزشمند و تاریخی قزوین بین جهاد دانشگاهی کشور، استانداری قزوین، اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین و شهرداری قزوین به امضا رسیده است.

وی همچنین بیان داشت: از دیگر تفاهم‌نامه‌های انجام شده اداره کل در راستای اجرای برنامه‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری می‌توان به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با سازمان فنی و حرفه‌ای و تفاهم‌نامه همکاری در جهت تسهیلات صدور پروانه‌های ساخت در محدوده بافت فرسوده اشاره داشت.

حامد مانی فر در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی گفت: برگزاری دوره آموزشی تشریح دستورالعمل ماده ۴ قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت فرسوده و برگزاری جلسه توجیهی برای فرمانداران و شهرداران مراکز شهرستان به منظور تشکیل ستادهای شهرستانی از جمله اقدامات در این حوزه است.

مانی فر در ادامه افزود: شهر قزوین توسط مدیریت اسکان بشر سازمان ملل از بین ۳۸ کشور و ۶۴ شهر دنیا به عنوان پایلوت برای اجرای برنامه‌های شکوفایی شهری انتخاب شده و این برنامه برای شهر قزوین در سطح اختصاصی – بومی در نظر گرفته شده است.

حامد مانی فر درباره طرح و برنامه‌های در دست اقدام در سطح استان گفت: از جمله پروژه‌های در دست اقدام می‌توان به پروژه سردار، پنبه ریسه، طرح ساماندهی مجموعه حرم امامزاده حسین(ع)، طرح خيابان شهيد انصاری شرقی، بهسازی و بازآفرینی محله دیمج، طرح بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهر الوند (محله گل‌ها) و طرح بازآفرینی محدوده‌های تاریخی (خانه اربابی) اشاره کرد.

مانی فر در پایان پیرامون موضوع بازآفرینی بافت‌های شهری پشنهاداتی نیز مبنی بر انجام مطالعات مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر تاکستان، تهیه سند بازآفرینی استان و اجرای پروژه سردار ارایه نمود.

نظر شما