شناسهٔ خبر: 22872 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در مراسم رونمایی از نخستین هواپیمای فلایت چک عنوان کرد:

حضور جدی در صحنه بین‌المللی با توسعه صنعت هوانوردی/ توجه به کفایت مالی، فنی و مدیریتی ايرلاين‌ها/ ماموريت ما گرفتن سهم در صنعت هوانوردی از بازار جهانی است/ انجام مقدمات و مذاکرات اولیه برای نوسازی ناوگان هوانوردی

رونمایی از هواپیما وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از اولین هواپیمای فلایت‌چک کشور با تاکید بر اهمیت صنعت هوانوردی در کشور اعلام کرد: ما در تدارک گام و اقدامی بزرگ در جهت توسعه صنعت هوانوردی ایران هستیم. به عقیده من این صنعت قطعا در مجموعه صنعت‌های حمل ونقلی صنعتی پیشران بوده و می‌تواند موجبات توسعه منافع در اقصی نقاط کشور را با سرعت بسیار زیاد فراهم کند، به همین دلیل است که ما توجه بیشتری در این حوزه نسبت به سایر بخش‌های حمل و نقلی داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از اولین هواپیمای فلایت‌چک کشور که امروز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در آشیانه یاس فرودگاه مهرآباد برگزار شد با تاکید بر اهمیت صنعت هوانوردی در کشور گفت: علی‌رغم تمامی گرفتاری‌ها و مشکلات موجود از زیرساخت‌های مناسبی به صورت توزیع شده در فرودگاه‌ها و بخش‌های هوانوردی کشور برخوردار هستیم که به دلیل کمبود ناوگان و سایر مشکلات از آن‌ها استفاده بهینه نمی‌شود بنابراین سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند در جهت افزایش بهره‌وری از مجموعه ثروت‌های ایران تاثیر گسترده‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر تاثیر چشم‌گیر توسعه صنعت هوانوردی در رفت وآمد سرمایه‌گذاران، فعالیت‌های تجاری و گردشگری و همچنین ارتقای سطح امکانات رفاهی در داخل و خارج از کشور اعلام کرد: صنعت هوانوردی از حیث ناوبری، فرودگاه‌ها، ناوگان و انواع سیستم‌های الکترونیک که در این صنعت استفاده می‌شود، در لبه و مرز توسعه فناوری جهان است. بنابراین توسعه آن در کشور نوعی حضور در صحنه بین‌المللی محسوب شده و باعث افزایش قدرت و رقابت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران در جهان می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه سخنانش با اشاره به تمدن و نقش مرکزی ایران چه از لحاظ جغرافیایی و چه سیاسی بین مجموعه کشورهای منطقه افزود: این نقش برای ما نه تنها یک ظرفیت محسوب می‌شود بلکه مسئولیتی بزرگ را برای ما در سطح جهانی رغم می‌زند. ما باید در کنار این ظرفیت مسئولیت بین‌المللی خود را به خوبی ایفا کنیم به گونه‌ای که تمامی کسانی که بخواهند از آسمان کشور ایران عبور کنند از سفری ایمن برخوردار باشند.

آخوندی در این خصوص اضافه کرد: اگر به این مسئله با دید مسئولیت یا اندیشه برد برد نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بدون شک باید زمینه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را در این صنعت فراهم کنیم. با نگاهی کوچک به ظرفیت‌های حمل ونقلی در سایر کشورهای جهان می‌بینیم که آن دسته از کشورهایی که شاید مانند ایران از مزیت‌های جغرافیایی و رقابتی برخوردار نیستند دارای ترافیکی چندین برابر نسبت به کشور ما هستند. ما قطعا نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌توجه باشیم، کشور ما باید این مسئولیت را به نحو احسن ایفا کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گرفتن سهم در صنعت هوانوردی از بازار جهانی را اصلی‌ترین ماموریت فعلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: ما باید از بازار هوانوردی جهان سهم ایران را به دست آوریم که لازمه آن نیز فعالیت در تمامی جهات و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی با بیان این پرسش که چرا صنعت هوانوردی باید در کانون توجه توسعه ایران قرار بگیرد گفت: در همین شرایط سخت کشور طی سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ فرودگاه مهرآباد دارای رشدی ۶.۳ درصدی ترافیک و حمل ونقل بوده است، این در حالی است که گزارش‌های مربوط به ۲ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به ۲ ماه اول سال ۹۴ رشدی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. این ارقام حاکی از آن است که تقاضاهای موجود تخیلی نبوده و واقعی هستند و ما باید به آن‌ها پاسخ دهیم.

آخوندی با اشاره به شرایط تنگنا و رکودی دهه گذشته در سطح جهانی اعلام کرد:  ما در این مدت زمانی که کل دنیا شاهد رکود اقتصادی بود دیدیم که تنها صنعت رشد یافته در بین سایر صنایع، بخش حمل ونقل هوایی بوده پس این امر نشان می‌دهد که این صنعت آینده کشورها را تشکیل داده و از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه با وجود اقدامات بسیاری که در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده است باید بار دیگر توسعه صنعت هوایی را در کانون توجه قرار دهیم افزود: با تدوین مقررات مختلف و اجرای قانون مجلس شورای اسلامی در جهت آزادسازی حوزه هوانوردی که بیش از ۳۰ سال از سوی این بخش دنبال می‌شد و همچنین ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر به تدریج اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این حوزه را آغاز کردیم.

وی در ادامه در خصوص بحث اصلاح ساختار بنگاه‌داری در این صنعت بیان کرد: ما برای این که بنگاه‌هایی داشته باشیم که بتوانند خدمات با استانداردهای لازم را به مردم ارائه دهند، تصمیم گرفتیم میزان کفایت مالی، فنی و مدیریتی این بنگاه‌ها را مورد توجه قرار دهیم. در حال حاضر کسانی که می‌خواهند دراین بخش پرونده‌ای کامل داشته باشند باید تا اول مرداد سال جاری مبلغی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان را در پشتوانه نظام بنگاه خود داشته باشند و خود را به این استاندارد برسانند. این امر، اتفاقی بزرگ در صنعت هوانوردی است که در صورت تحقق باعث افزایش سطح رقابت کشور در حوزه بین‌المللی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی این اقدام را در حوزه اصلاح ساختاری در بازار هوانوردی بسیار مهم دانست و افزود: پس از این اتفاق می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری گسترده در جهت توسعه ناوگان در ایران باشیم.

آخوندی ضمن اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه نوسازی و توسعه فرودگاه‌ها و بازتعریف کریدورهای هوایی در کشور بیان کرد: باانجام این اقدامات کریدورهای موجود از جهت طول پرواز و رفع موانع آسمانی بسیار بهتر و کم‌هزینه‌تر از قبل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی سیستم ناوبری ایران نیز اعلام کرد: ما در این مدت سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این راه انجام داده‌ایم تا در سطح دنیا پروازی ایمن بر فراز آسمان ایران ایجاد کنیم. از آنجا که صنعت هوانوردی همواره با دو اصل ایمني و استاندارد همراه است نباید هیچ‌گاه از این دو اصل چشم‌پوشی کنیم، متاسفانه حادثه‌ای تلخ در خصوص سقوط هواپیمای فلایت‌چک در سال ۹۲ در جنوب کشور رخ داد ولی بلافاصله تمامی تلاش‌ها صورت گرفت که سیستم وارسی و فلایت‌چک کاملا مدرن‌تری را ایجاد کنند.

وی افزود: ما باید هواپیماهای دوم و حتی سوم فلایت‌چک را نیز داشته باشیم تا فرودگاه‌ها و بخش حمل ونقل هوایی کشور همواره از سیستم‌های پشتیبان و جایگزین برخوردار باشند. مسئله‌ای که در بحث توسعه صنعت هوانوردی مارا بسیار رنج می‌دهد توسعه نیروی انسانی است. در پایان کار تمامی این ابزارها وقتی کارآمد می‌شوند که نیروی انسانی با دانش و معتقد به توسعه کشور در این بخش فعال شود. اینکه پس از مدت‌ها مرکز آموزشی مربوط به صنعت هوانوردی در کشور شروع به کار کرده است باعث خوشحالی بوده و می‌تواند در توسعه نیروی انسانی در کلاس جهانی موثر باشد.

آخوندی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ناوگان افزایش پیدا کند مفهوم آن این است که باید نیروی انسانی لازم را در تمامی بخش‌ها افزایش دهیم گفت: من از متخصصان این حوزه مي‌خواهم تا در جهت تربیت نسل جدید که قادر به بالا بردن تراز بخش هوانوردی کشور در سطح جهان است گام بردارند. در حال حاضر مقدمات و مذاکرات اولیه برای نوسازی ناوگان هوانوردی در خصوص جزئیات موتورها، بدنه، سیستم‌های دکوراسیون، ایمنی، مراقبت، قطعات یدکی، اورهال و تعمیر و نگهداری انجام و بخشی از آن نیز هم‌اکنون در دست اقدام است. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک از صنعت هوانوردی که درخور ملت جمهوری اسلامی ایران بوده و قدرت رقابت در منطقه را داشته و در نهایت شایستگی سیستم هوانوردی ایران را نشان دهد برخوردار شویم.

نظر شما