شناسهٔ خبر: 2288 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست خبری با موضوع افتتاح خط آهن گرگان - اینچه‌برون خبر داد:

خط آهن گرگان – اینچه‌برون 12آذر افتتاح می‌شود/ تعیین حداقل تعرفه عبور برای رقابت با کریدورهای موازی

آخوندي در نشست خبری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن گرگان – اینچه‌برون 12آذر افتتاح می‌شود٬ گفت: علاوه بر بحث حمل‌ونقل و ترانزیت، راه‌اندازی این خط در پایداری صلح و تعامل منطقه‌ای و بین ملت‌ها نقش موثری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی بعد از ظهر امروز دوشنبه سوم آذر در نشست خبری با موضوع افتتاح خط آهن گرگان - اینچه‌برون گفت: در کنار کریدور شمال - جنوب، کریدور شرقی - غربی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ کریدوری که کشورهای ترکیه، آذربایجان، شمال شرق عراق به ترکمنستان، قزاقستان، چین را به یکدیگر متصل می‌کند. ضمن آن‌که از طریق خط آهن خواف - هرات کشورهای غرب ایران نیز می‌توانند به افغانستان متصل شوند.

وی با بیان این‌که خط آهن بین‌المللی گرگان – اینچه‌برون سوم دسامبر، مصادف با ۱۲ آذر با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می‌شود افزود: علاوه بر بحث حمل‌ونقل و ترانزیت، راه‌اندازی این خط در پایداری صلح و تعامل منطقه‌ای و بین ملت‌ها نقش موثری خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی ظرفیت کنونی خط آهن گرگان – اینچه‌برون را سه میلیون تن در سال خواند و اظهار کرد: در سال‌های بعد می‌توان ظرفیت ترانزیتی این خط رابه ۵ میلیون تن در سال رساند و سپس این ظرفیت را تا ۱۰ میلیون تن در سال ارتقا داد. البته در کنار راه‌اندازی خط آهن گرگان – اینچه‌برون باید محورهای ریلی داخلی را نیز ارتقا داد تا از این خط ترانزیتی پشتیبانی شود.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی درباره تدابیر اندیشیده شده برای رقابتی کردن کریدور ترانزیتی شرق خزر گفت: در نظر داریم نرخ عبور کالا از این کریدور ریلی، حداقل ممکن باشد تا با کریدورهای موازی رقابت کند. البته تعیین قیمت تعرفه عبور بعد از توافق میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان اعلام می‌شود.

آخوندی با اشاره به حجم ترانزیتی ۳۵۰ میلیون تنی سالانه چین یادآور شد: خط آهن گرگان – اینچه‌برون در صورتی که از طریق خطوط داخل قزاقستان به چین متصل شود می‌تواند نقش موثری را در بخش ترانزیتی شرق به غرب داشته باشد.

مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن٬ بندر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره هزینه ساخت خط آهن ترانزیتی گرگان – اینچه‌برون گفت: قرارداد احداث این خط سال ۹۱ با ۱۳۰ میلیارد تومان منعقد و در دولت گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت هزینه شد و پروژه ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

گزارش تكميلي اين نشست متعاقبا منتشر مي‌شود. /

نظر شما