شناسهٔ خبر: 22896 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مديريت و منابع انسای شركت راه آهن مطرح كرد؛

ضرورت مسئوليت اجتماعی برای تداوم سازمان

ساختمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران معاونت توسعه مديريت و منابع انساني در گردهمايي سراسري كارشناسان فرهنگي شركت راه آهن كشور به موضوع رفتار سازماني به عنوان يك اصل اساسي در يك سازمان اشاره كرد و گفت: رفتار سازماني مناسب بايد قانون گرا ، ملزم به اجراي مباني اخلاق سازماني و توجه به مسئوليت هاي اجتماعي باشد.

به گزارش روابط عمومي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ گردهمايي سراسري كارشناسان فرهنگي شركت راه آهن كشور امروز با حضور محمد رضا نصرت نظامي معاونت توسعه مديريت و منابع انساني ، قوام الدين مهدوي استاد دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمين محمد علي بياتي مشاور فرهنگي مدير عامل و دبير ستاد هماهنگي تبليغات اسلامي راه آهن و جمعي از فعالان و كارشناسان فرهنگي راه آهن برگزار شد.

محمد رضا نصرت نظامي معاونت توسعه مديريت و منابع انساني اينگونه در اين مراسم گفت: با توجه به قدمت ۹۰ ساله راه آهن در كشور، خدمات فرهنگي مختلف و قابل توجهي كه سابقه بسيار طولاني هم دارند، در عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي صورت گرفته است.

وي در ادامه به مستند سازي فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي در يك سازماني چون راه آهن اشاره كرد و افزود: راه آهن براي اين منظور از مدت ها پيش موزه اي را طراحي كرده كه تمامي سابق هاي تاريخي فعاليت ها و خدمات خود را به معرض نمايش گذاشته است و اين خود مي تواند دليلي براي اثبات مستند سازي در راه آهن باشد.

معاونت توسعه مديريت و منابع انساني به موضوع رفتار سازماني به عنوان يك اصل اساسي در يك سازمان اشاره كرد و گفت: رفتار سازماني مناسب داراي سه ويژگي مهم است كه مي توان به قانون گرا بودن آن، مباني اخلاق سازماني و توجه سازمان به مسئوليت هاي اجتماعي اشاره كرد.

نصرت نظامي بيان كرد: در مقوله مسئوليت هاي اجتماعي اگر سود و هدف سودآوري در يك سازمان بلند مدت نباشد، اهداف شركت براي كسب سود در كوتاه مدت از بين مي رود.

وي خاطر نشان كرد: در صورتي كه راه آهن توجهي به امنيت رواني و محيطي نداشته باشد، شبكه راه آهن در مسير درستي حركت نخواهد كرد.و اگر در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي به اقدامات داوطلبانه توجه نكنيم، بقاي آن سازمان دچار مخاطره مي شود.

وي يادآور شد؛ بنابراين توجه به مسئوليت هاي اجتماعي يك سازمان موجب پايداري سازمان، حفظ بقا و حيات و همچنين پاسخ گويي به موقع به مخاطبان خود مي شود.

اخلاق مداري براي داشتن رفتاري توام با احترام و اطمينان و مهمتر از همه قانون مداري از ديگر مواردي هستند كه بايد در يك سازمان رعايت شود كه خوشبختانه راه آهن در هر كدام از اين موارد توانسته به موفقيت هاي قابل توجه برسد.

محمد علي بياتي مشاور فرهنگي مدير عامل و دبير ستاد هماهنگي تبليغات اسلامي راه آهن نيز در ادامه به تشكيل اين گردهمايي به صورت سالانه و همچنين برگزاري برنامه هايي در جهت ترويج و توسعه فرهنگ نماز و برنامه هاي فرهنگي در سازمان هاي كشور اشاره كرد و گفت: ما بايستي در جهت تدوين و تهيه برنامه اي راهبردي در جهت اهداف فرهنگي سازمان خود اهتمام جدي داشته باشيم.

وي افزود: افزايش برنامه هايي براي كارشناسان فرهنگي راه آهن بايد در دستور كار قرار گيرد كه خوشبختانه به اين سمت و سو پيش رفته ايم تا چشم انداز مناسبي را براي اين منظور در راه آهن تدوين و اجرا كنيم.
مشاور فرهنگي مدير عامل و دبير ستاد هماهنگي تبليغات اسلامي راه آهن تصريح كرد: راه آهن درجهت ترويج و توسعه نماز و برنامه هاي فرهنگي مختص به آن اقدامات جدي تري را انجام داده است.

تدوين برنامه راهبردي براي اهداف فرهنگي

در اين مراسم قوام الدين مهدوي استاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع ترويج برنامه هاي فرهنگي از جمله نماز در سازمان ها و شركت هاي مختلف در كشور ، گفت: به طور كلي همه سازمان ها و شركت ها از جمله شركت راه آهن تجارب زيادي را درباره نماز، امر به معروف و نهي از منكر ، حفظ حقوق شهروندي و ديگر فرايض مهم ديني ديگر داشته اند.

وي افزود: موضوع مهمي كه امروزه بايد به آن پرداخته شود برنامه ريزي فرهنگي براي توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز ويژه مديران و كارشناسان فرهنگي است.

مهدوي با بيان اينكه مستند سازي براساس برنامه ريزي هايي كه براي آن در نظر گرفته ايم در اين ميان مطرح و مورد بررسي قرار مي گيرد، افزود: هر برنامه اي كه در جهت ترويج و توسعه فرهنگي صورت مي گيرد بايستي نگاه كلان و چشم اندازي براي آن ترسيم شود.

وي با بيان اينكه در يك جامعه و يا در يك سازمان ما با تصميم گيري هاي مختلف مواجه هستيم، عنوان كرد: با توجه به اين موضوع بايد بهترين ها را تدوين و تهيه كنيم و با يك برنامه راهبردي اهداف را پيگيري و محقق كنيم.

اين استاد دانشگاه گفت: برنامه ريزي در هر كاري مي تواند دستيابي به هدف ، نظارت و ارزيابي، صرفه اقتصادي و كاهش تاثير تغييرات را به همراه داشته باشد.

وي با اشاره به اين موضوع كه جوهر برنامه ريزي تنها در تدوين چشم انداز است، اظهار كرد: سند راهبردي نماز و امر به معروف و نهي از منكر و ساير امور فرهنگي بايد در راه آهن تدوين شود چرا كه تدوين چشم انداز موجب انگيزه دادن به رفتارها و استمرار موفقيت ها خواهد شد.

مهدوي به ويژگي هاي چشم انداز اشاره كرد و افزود: مشخص بودن موضوع و گروه هدف، قابل اندازه گيري بودن ، قابليت دسترسي، واقع گرايانه بودن و محدود به زمان از ويژگي هاي چشم انداز است.

وي اضافه كرد: برنامه ريزي و مديريت براي نمازخانه ها و مساجد و نگهداشت مخاطب و نظارت و كنترل به موقع از جمله مباحثي است كه در هر سازمان و شركتي ، كارشناسان فرهنگي بايستي بر آن اهتمام داشته باشند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به مستند سازي فعاليت هاي فرهنگي در سازمان ها اشاره كرد و گفت: در جهت مستند سازي كارها و برنامه هاي فرهنگي بايستي به مواردي چون ضرورت، اهميت ، اصول و آسيب شناسي توجه كامل كرد.

وي بيان كرد: ثبت، مكتوب نمودن، گردآوري، تنظيم، تدوين و دسته بندي و نگاهداري اطلاعات براي مستند سازي ضروري است چرا كه تدوين و تنظيم يك مستند مي تواند اعتبار سازمان را افزايش دهد.

مهدوي تصريح كرد: هدف از مستند سازي براي برنامه هاي فرهنگي اثبات واقعيت، سابقه ثبت و ضبط اطلاعات، كنترل و اصلاح عملكردها، پايش كيفيت و بهبود و غيره است.

نظر شما