شناسهٔ خبر: 2290 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست خبری مطرح کرد:

نقش موثر خط آهن گرگان – اینچه‌برون در پایداری صلح و تعامل بین ملت‌های منطقه/تقویت خطوط ریلی داخلی برای پشتیبانی از خط آهن گرگان- اینچه برون

آخوندي در نشست خبری وزیر راه و شهرسازی از افتتاح کریدور شرق دریای خزر با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان همزمان با ۱۲ آذرماه امسال خبر داد و گفت: با افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر توسعه تجارت و روابط صلح‌آمیز در منطقه پایدار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری خط آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان بعد از ظهر امروز دوشنبه (۳ آذرماه) با حضور دکتر عباس آخوندی، محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن، سیدمسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن٬ بندر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و علی‌بخش رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان برگزار شد.

دکتر عباس آخوندی با بیان اینکه احداث و افتتاح خط آهن گرگان – اینچه‌برون در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با جهان به ویژه کشورهای همسایه صورت گرفته است، گفت: این خط آهن در توسعه تجارت و حمل و نقل نقش بسیار مهمی دارد. اکنون کشور چین سالانه ۳۵۰ میلیون تن بار به غرب ترانزیت می‌کند؛ اگر در این محور بتوانیم تسهیلات خوبی برای عبور ارائه دهیم، نقش این کریدور در انتقال بار چین بسیار با اهمیت می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران کریدورهای شمال – جنوب  و شرق – غرب با اهمیت‌اند و امیدواریم بتوانیم کشورهای ترکیه، آذربایجان و شمال شرق عراق را به ترکمنستان وصل کنیم و در مرحله بعد به قزاقستان، چین، خواف و هرات برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور ریلی شرق دریای خزر با همکاری سه کشور به ثمر رسید و در ۱۲ آذرماه آن را به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: امیدواریم این کریدور در بحث حمل و نقل و توسعه تجارت میان ملت‌ها‌ی منطقه اثر مثبتی در پایداری صلح و افزایش تعامل در منطقه داشته باشد زیرا ملت ایران با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان دارای روابط تاریخی دیرینه‌ای است.

وی یادآور شد: اکنون سه میلیون تن بار و سپس پنج و ۱۰ میلیون تن بار باید از این محور ترانزیت شود بنابراین علاوه بر زیرساخت‌ها باید موافقت‌های حمل و نقل خوبی حاصل شود تا عملیات مناسبی داشته باشیم. در سفر رییس جمهور به قزاقستان و گفت‌وگوی وی با همتایش، خط آهن گرگان – اینچه‌برون به عنوان کریدور شرق دریای خزر معرفی شد تا شاهد تعرفه‌های ترجیحی مناسب و بازاریابی مشترک میان کشورهای مشترک‌المنافع باشیم.

آخوندی سرعت انتقال بار و مسافر این محور را به ترتیب ۱۲۰ و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواند و گفت: این زمان سرعت سیر را کاهش داده و قدرت رقابت با سایر کریدورها را فراهم می‌کند. همچنین افزایش سرعت در محورهای داخلی در دست اقدام است.

وی از دو کریدور ریلی مهم و بین‌المللی دیگر در کشور یاد کرد و افزود: کریدور خواف – هرات به سوی افغانستان و کریدور تهران – قزوین – رشت - بندر انزلی – آستارا در دست احداث هستند و نقش ترانزیتی خوبی در منطقه ایفا خواهند کرد.

دکتر آخوندی درباره نرخ تعرفه این کریدور اظهار کرد: در مذاکراتی که با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان داشتیم مقرر شد نرخ تعرفه به حداقل برسد تا قابلیت رقابت با سایر کریدورها فراهم شود اما هنوز نرخ دقیق آن تعیین نشده است.

وی ادامه داد: نرخ کشورهای مختلف در مسیرهای گوناگون متفاوت است. قزاقستان سالانه ۱۲ میلیون تن گندم تولید می‌کند که به دنبال صادرات آن است و ترکمنستان با توجه به حجم صادرات گاز می‌تواند از این مسیر بهره ببرد. تلاش ما اتصال این کریدور به چین و دریای مدیترانه است اما به دلیل مشکلات در کشور سوریه و موضوع امنیت، هنوز برای تحقق این هدف اقدامی نشده است.

در ادامه نصرآزادانی با بیان اینکه پروژه احداث کریدور شرق دریای خزر در سال ۱۳۹۰ بر اساس توافق میان دولت‌های ایران، ترکمنستان و قزاقستان طراحی و در سال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد، گفت: حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر ۹۰۰ کیلومتری این کریدور در ایران، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه عملیات احداث این کریدور به طور همزمان در سه کشور آغاز شده، توضیح داد: عملیات نصب علائم، ریل‌گذاری، احداث ایستگاه‌ها، سیستم‌های ارتباطی و تجهیزات مورد نیاز این خط آهن در سال ۹۲ انجام شد. این خط امکان انتقال سالانه ۱۴ میلیون تن بار در سال را دارد و در طول این مسیر ریلی ایستگاه‌ها، خطوط، امکان تعویض بوژی و مبادله کالا و مسافر تعبیه شده است. ضمن این‌که امیدواریم با بهره‌برداری از این خط آهن دسترسی به شرق و غرب کشور و ترانزیت کالا در جنوب و شمال ایران فراهم شود.

مذاکره با شرکت روسی برای برقی‌کردن خط آهن گرمسار گرگان

در ادامه مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از این ایران با ترکمنستان از طریق مرز ریلی سرخس ارتباط داشت و قزاقستان برای ترانزیت کالاهایش از این محور بهره می‌برد، گفت: با احداث خط آهن گرگان – اینچه‌برون کالاها و مسافران قزاقستان مستقیما بدون دخالت ‌کشورهای دیگر و تنها با عبور از ترکمنستان، خود را به شبکه ریلی ایران می‌رسانند.

محسن پورسیدآقایی ادامه داد: قزاقستان با خطوط ریلی به چین متصل است که این کریدور امکان ترانزیت کالاهای قزاقستان و استان‌های غرب چین به اروپا و خلیج فارس را فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: این مسیر به لحاظ کارکرد با مرز ریلی سرخس تفاوت زیادی دارد و انتظارات از آن متفاوت است زیرا سرمایه‌گذاری که برای آن شده بسیار زیاد است. همچنین با افتتاح و بهره‌برداری از این مسیر ریلی بین‌المللی برای انتقال کالا با سرعت بالا باید محور ریلی گرمسار – گرگان را برقی کنیم زیرا بارهای ترانزیتی از گلوگاه فعلی گرمسار – گرگان عبور می‌کنند حال آنکه ظرفیت آن محدود است.

وی افزود: مذاکرات زیادی با طرف روسی انجام شده تا به محض اینکه عملیات ترانزیتی محور گرگان – اینچه‌برون شکل گیرد، برقی کردن این محور را آغاز کنیم و ظرفیت ترانزیت از طریق این محور را به  ۶ میلیون تن بار در سال برسانیم. همچنین احتمال احداث خط آهنی ویژه این محور ترانزیتی و بین‌المللی از گرگان به مسیر دیگری وجود دارد.

میزان اعتبار هزینه‌شده برای احداث خط آهن گرگان-اینچه برون در ایران

سیدمسعود نصرآزادانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد این محور گفت: قراردادی که برای ساخت مسیر در سال ۹۱ منعقد شد ۱۳۰ میلیارد تومان بود که ۱۰۰ میلیارد آن در دولت قبل هزینه و منجر به پیشرفت ۷۴ درصدی احداث این محور شد. همچنین در سال گذشته ۲۱ درصد از احداث پروژه به فاز نخست اضافه شد و ۵ درصد باقی مانده احداث این پروژه مانند توسعه فیزیکی ایستگاه‌ها، انبارها و سیستم تهیه به فعالیت‌های جانبی اختصاص دارد که با افزایش تقاضا و ترافیک آن تکمیل می‌شود./

نظر شما