شناسهٔ خبر: 22958 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در همایش معرفی ظرفیت‌های اینچه برون در کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان مطرح شد

استفاده از خطوط ریلی اولویت ترانزیت کالا باشد/ سودآوری هر تن ترانزیت کالای خارجی معادل چند تن ترانزیت داخلی است/ توجه به خطوط ریلی در دولت تدبیر و امید درآمدها را افزایش داد

 راه آهن مشهد - سرخس - قطار عضو هیات مدیره راه‌آهن در همایش معرفی ظرفیت‌های اینچه برون در کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان بر استفاده از خطوط ریلی به دلیل ارزانی و امنیت بالا تاکید کرد و گفت این امر باید انتخاب اول فعالان بخش‌های مختلف در جابه‌جایی و ترانزیت کالا باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، آنه محمد کوسه غراوی در همایش معرفی ظرفیت‌های اینچه برون در کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان که در گرگان برگزار شد، اضافه کرد: ایران به دلیل موقعیت خاص راهبردی و دسترسی به آب‌های آزاد مرکز ثقل کشورهای منطقه است و می‌توان از این موقعیت مطلوب برای افزایش درآمدها ناشی از ترانزیت کالاهای خارجی استفاده کرد. 

وی افزود: سودآوری هر تن ترانزیت کالای خارجی معادل چند تن ترانزیت داخلی است که این تفاوت درآمدی می‌تواند فعالان اقتصادی را به تمرکز بیشتر برای جابه جایی کالاهای خارجی ترغیب کند. 

عضو هیات مدیره راه آهن ادامه داد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ راه آهن کشور ۳۵ میلیون تن کالای داخلی و ۴ میلیون تن کالای خارجی را جابه جا کرد اما با این وجود درآمد حاصل از ترانزیت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی برابر بود. 

غراوی گفت: دولت تدبیر و امید اهتمام زیادی به استفاده از خطوط راه آهن برای حمل و نقل کالاها دارد که این توجه منطقی منجر به افزایش درآمدها شد. وی بیان کرد: در سال ۹۲ ترانزیت انواع کالا توسط راه آهن ۵۳۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۴ به یک میلیون و ۵۴۶ تن رسید.

غراوی همچنین با اشاره به همایش معرفی ظرفیت های اینچه برون در گرگان و ترک زودهنگام این نشست از سوی برخی مسئولان استان اضافه کرد: در این گونه همایش ها باید هم اندیشی و تبادل افکار صورت گیرد تا منجر به حل مشکلات شود.

همایش معرفی ظرفیت های اینچه برون در کریدور ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به مدت یک روز در گرگان برگزار شد. 

راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان سال ۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون در شرق استان گلستان به بهره برداری رسید. این خط آهن که با هدف توسعه حمل و نقل ریلی ایجاد شد، موجب کاهش طول مسیر حمل و نقل بین ‌المللی کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) تا خلیج فارس و اروپا، اتصال کشورهای آسیای‌ مرکزی به آب های آزاد دریای جنوب، فراهم نمودن امکان ترانزیت و صادرات میلیون ها تن غلات، مواد نفتی، آهن آلات و سایر محصولات و افزوده شدن سالانه حداقل سه میلیون تن بار به حجم بارهای ریلی ایران شده است. 

گمرک اینچه برون تنها گمرک خشکی استان گلستان در محدوده شهرستان گنبدکاووس و در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و محل اتصال راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران در خاک جمهوری اسلامی ایران است. 

برچسب‌ها:

نظر شما