شناسهٔ خبر: 2305 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محسن پورسید آقایی بیان کرد:

امکان سفرهای گردشگری در مسیر ریلی گرگان – اینچه‌برون

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خط آهن گرگان – اینچه‌برون ۱۲ آذر امسال افتتاح می‌شود گفت: در این خط ترانزیت کالا از قزاقستان به خلیج فارس و دریای مدیترانه انجام می‌شود اما برای آن امکان سفرهای گردشگری هم پیش‌بینی شده است.

محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره خط آهن بین‌المللی و سه جانبه ایران – ترکمنستان – قزاقستان توضیح داد: در سال نخست افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا سه  میلیون تن بار  پیش‌بینی شده است و  اغلب بار ترانزیتی این محور گندم قزاقستان و گاز ترکمنستان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که «آیا این محور ریلی بین‌المللی تنها به انتقال و ترانزیت کالا اختصاص دارد؟» گفت: برای خط آهن بین‌المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان امکان انتقال مسافر و گردشگر نیز پیش‌بینی شده است اما استفاده از این فرصت به میزان استقبال مسافران بستگی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این محور امکاناتی تعبیه شده تا مسافران بتوانند در طول مسیر در ایستگاهی به عنوان ایستگاه بین‌المللی سوار و پیاده شوند و ویزای آن‌ها مهر تایید  بخورد.  در واقع استفاده از همه ظرفیت ریلی این خط به تقاضای مسافران وابسته است.

وی یادآور شد: احتمالا هفته‌ای یک قطار مسافری بین ایران و قزاقستان سیر داشته باشد. این خط نسبت به پایتخت ترکمنستان دور است و چون از غرب قزاقستان می‌گذرد شاید مسافران این خط بیشتر از کشور قزاقستان باشند.

خط آهن گرگان – اینچه‌برون به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر  در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره تفاوت میان واگن‌ها و قطارهای داخلی در مقایسه با قطارهای کشورهای توسعه یافته نیز توضیح داد: کیفیت قطارهایی که در شبکه ریلی ایران سیر و حرکت دارند با کیفیت قطارهای خارجی تفاوت چندانی ندارند؛ یعنی قطارهایی که در ایران سیر می‌کنند در کشورهای پیشرفته هم سیر و حرکت دارند .

  وی ادامه داد: قطعا قطارهایی با کیفیت بالاتر هم  در دنیا وجود دارد اما اینگونه نیست که قطارهای داخل ایران با استانداردهای جهانی فاصله چندانی داشته باشند.

وی درباره تجربه فعالیت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی توضیح داد: خصوصی سازی در ایران قدری شتابزده انجام شده است. در حوزه ریلی نیز این کار پیش از آنکه ساختارها و فرآیندهای آن پیش‌بینی شود عملیاتی شد و در کمتر کشوری خصوصی‌سازی بخش راه‌آهن بدین گونه صورت گرفته است برای مثال در کشورهای پیشرفته مانند آلمان، فرانسه و آمریکا شرکت راه‌آهن دولتی است. البته در این کشورها بخش ریلی بار خصوصی شده اما بخش ریلی مسافری به ندرت به بخش خصوصی سپرده می‌شود.

پورسیدآقایی یادآور شد: گرچه فرصت بازگشت به عقب نداریم ولی باید سعی در اصلاح فرایندها و رفع مشکلات داشت بر همین اساس لازم است شرکت‌های بخش خصوصی تجمیع شود تا توجه به این شرکت‌ها افزایش یابد./

نظر شما