شناسهٔ خبر: 2307 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور روسای جمهور سه کشور ؛

کریدور ریلی شرق خزر فردا افتتاح می‌شود

روسای جمهور ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان خط آهن گرگان – اینچه‌برون با حضور روسای جمهور ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خط آهن گرگان – اینچه‌برون به لحاظ كريدور در بين سه كشور قرار دارد و مي‌تواند نقش اساسي براي افزايش مبادلات تجاري ۳ كشور ايران، تركمنستان و قزاقستان ایفا كند.

اجراي اين طرح بزرگ ملي تأثير بسيار زيادي در ترانزيت كالاها و حمل و نقل بين المللي خواهد داشت و در صورت برنامه ريزي صحيح و كارآمد، افزايش قابل قبول صادرات را به همراه دارد بنابراین فراهم شدن زيرساخت‌هاي ترانزيت غلات و ساير كالاها (انتقال كالاهاي تجاري به ساير كشورها)، ايجادسوآپ (معاوضه) غلات كشورهاي قزاقستان و جنوب روسيه از طريق پايانه هاي خليج فارس و درياي عمان و ايجاد هاب (نگهداري و ذخيره سازي) غلات در سيلوهاي منطقه اي در راستاي تحقق بورس غلات، بخشي از مزاياي منطقه اي اين خط ريلي است.

اين خط ريلي كوتاه‌ترين و كم هزينه‌ترين مسير حمل كالاهاي ترانزيتي و صادراتي ميان كشورهاي آسياي ميانه، كشورهاي حاشيه خليج فارس و شمال آفريقاست و همچنين مي‌تواند امكان انتقال سريع و كم هزينه مسافران (توريستي، تجاري، درماني، زيارتي) به ايران را براي كشورهاي قزاقستان و تركمنستان فراهم كند.

طبق آمار و اطلاعات موجود محور گرگان- اينچه برون در شرق درياي خزر، كريدور جديد ريلي مكمل شمال– جنوب را تشكيل مي‌دهد. اين خط آهن ۹۲۰ كيلومتري كه از ايستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راه‌آهن تهران– گرگان شروع و تا ايستگاه اينچه‌برون در شرق گرگان ادامه دارد و از كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان عبور مي‌كند كه ۷۰۰ كيلومتر آن در خاك تركمنستان، حدود ۸۰ كيلومتر آن در ايران و ۱۴۰ كيلومتر در خاك قزاقستان قرار دارد.

مسیر راه آهن گرگان-اینچه برون بعنوان بخشي از كريدور ريلي شرق درياي خزر با اعتبار 130 ميليارد تومان، بطول حدود 80 کیلومتر و مشتمل بر 4 ایستگاه، از روستای  قره تپه ( ایستگاه  سبزدشت) واقع در مسیر راه آهن تهران-گرگان منشعب و پس از  عبور  از حاشیه شمالی  شهرستان گرگان و غرب شهر آق قلا  و محدوده پتروشیمی  و شهرک صنعتی اترک به ایستگاه  تعویض بوژی  اینچه برون  و  در نهایت به راه آهن کشور ترکمنستان متصل می گردد و به  موجب  این خط  راه آهن، ايران در مسير حمل كالاهاي ترانزيتي قزاقستان و تركمنستان قرار مي گيرد كه پيش بيني مي شود سالانه  بيش از  10 ميليون تن ترانزيت كالا انجام گيرد.

راه آهن گرگان - اینچه برون با هدف تکمیل کریدور ترانزیتی شمال به جنوب، به طول 80 کیلومتر و 10 هزار تن ریل استاندارد و حدود 150 هزار تراورس بتنی احداث و در فاز نخست جابجایی بیش از 3 تن بار برای آن در نظر گرفته شده است. این خط آهن با شیب فراز 15 در هزار و شعاع قوسی مسیر 1500 متر از سال 88 آغاز و با سرعت طراحی 160 کیلومتر قابل سیر است.

نظر شما