شناسهٔ خبر: 23135 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست راه روستایی وزارت راه و شهرسازی:

احداث ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی تا پایان سال/ بهره مندی ۹۱ درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته

بازدید سرپرست راه روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۱۰۵ هزار کیلومتر راه آسفالت روستایی در کشور موجود بوده و این میزان ۹۱ درصد جمعیت روستایی کشور را پوشش می‌دهد که تا پایان امسال این میزان به ۱۱۸ هزار کیلومتر خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سیدحسین میرشفیع در بازدید از جاده اصلی در دست طراحی قزوین – رحیم آباد –کلاچای گفت: با احداث ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالت روستایی در سال جاری، ۹۵ درصد از جمعیت روستایی از راه آسفالته برخوردار خواهند شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این حدود ۱۷ هزار کیلومتر راه نیز که دارای مشخصات فنی بالاتر هستند خواهیم ساخت که با این احتساب بالای ۹۷ درصد جمعیت روستایی از راه‌های دارای مشخصات لازم برخوردار خواهند شد.

میرشفیع اضافه کرد: شاخص برخورداری برخی از استان‌ها از مسیرهای آسفالته بالای ۹۹ درصد است اما در تعدادی از استان‌های مرزی و کوهستانی، این شاخص به ۸۰ درصد می‌رسد که با میانگین ۹۱ درصد کشوری فاصله زیادی دارد.

وی گفت: خوشبختانه وضعیت برخی از راه‌های روستایی در استان قزوین بسیار خوب است و در ساخت و آسفالت این راه‌ها همه پیمانکاران به غیر از پیمانکار منطقه الموت با وجود مطالبات فراوان در حال اجرای پروژه‌ها هستند.

میرشفیع با بیان اینکه بخش طارم سفلی در آسفالت راه‌های روستایی از متوسط استانی عقب است، اظهار امیدواری کرد امسال این میزان جبران شود، افزود: در سال گذشته با مشارکت مردم مقدار زیادی از راه‌های روستایی را توانستیم روکش آسفالت کنیم و امیدواریم همین رویه را در سال جدید در منطقه طارم سفلی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت اعتباری برای روکش آسفالت در استان‌های مختلف، با روش مشارکتی هزینه اجرای روکش آسفالت از سوی دهیاری‌ها، مردم یا خیرین پرداخت می‌شود و وزارتخانه قیر مورد نیاز را تامین می‌کند.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اعتبار مورد نیاز برای اهداف پیش‌بینی شده ما در برنامه ششم ده هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که بطور متوسط سالانه باید حدود دو هزار میلیارد تومان برای ساخت و نگهداری راه‌های روستایی کشور تامین کرد.

میرشفیع با اشاره به اولویت‌های این معاونت گفت: پیگیری ایمنی راه‌های روستایی و کاهش تلفات در آن از یک هزار و ۱۰۰ نفر در سال به کمتر از هزار نفر از جمله اولویت‌های این معاونت است.

وی گفت: پیگیری طرح کنار گذر جنوبی قزوین، جاده قزوین به بوئین زهرا و ساوه و پروژه کنارگذر جنوبی تهران- البرز در استان قزوین در دستور کار قرار دارند.

میرشفیع با بیان اینکه در سال گذشته ۲۸ کیلومتر آزاد راه در کشور به بهره‌برداری رسید ادامه داد: دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که امیدواریم امسال در برنامه اقتصاد مقاومتی ۱۲۰ کیلومتر آزاد راه جدید به این میزان اضافه بشود و در سال آینده این رقم به ۲۵۰ کیلومتر برسد.

نظر شما