شناسهٔ خبر: 23145 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهاي جديد مطرح كرد:

بهره‌گيری شهرهای جديد ايران از فناوری‌های نوين صنعت ساختمان

محمود میریان براساس تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت عمران شهرهای جدید و هیات آلمانی، استفاده از جدیدترین فناوری‌های صنعت ساختمان و تأمین انرژی پاک و نامحدود در شهر جدید هشتگرد به صورت آزمایشی کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، سید محمود میریان عضو هیئت مدیره شرکت، با بیان این خبر گفت: در سفر اخیر آدلر قائم مقام وزیر محیط زیست، انرژی و ساختمان کشور آلمان و هیئت همراه وی به ایران، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت عمران شهرهای جدید و این کشور درخصوص بهره‌گیری شهرهای جدید ایران از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان و تأمین انرژی دانشگاه برلین، امضا شد.

میریان در ادامه افزود: در این تفاهم‌نامه شرح همکاری‌های مشترک ایران با آلمان درمورد فناوری‌های جدید در صنعت ساختمان و مبحث انرژی مطرح شده که بر این اساس تولید انرژی پاک، تصفیه آب و بازگشت آب تصفیه شده یه سیستم آبیاری و فضای سبز شهرها و همچنین طراحی و اجرای پروژه آزمایشی در شهر جدید هشتگرد در متن کار این تفاهم‌نامه درنظر گرفته شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید اضافه کرد: این طرح آزمایشی در ابعاد ۳۵ هکتار آماده سازی شده که قرار است اجرای تأسیسات زیربنایی و ساخت یک بلوک ساختمان در شهر جدید هشتگرد بر اساس فناوری‌های جدید صنعت ساختمان طراحی و اجرا گردد.

میریان از اقدامات اولیه صورت گرفته درخصوص انتخاب مهندسین مشاور برای آماده‌سازی این طرح گفت و افزود: پس از انتخاب مهندسین مشاور آلمانی که قرار است از طریق مناقصه صورت پذیرد، آماده سازی و تهیه طرح بلوک‌های ساختمانی در ۳۵ هکتار از اراضی هشتگرد به مرحله اجرایی می رسد که شرکت آلمانی GIZ مسئولیت هماهنگی ها و تأمین منابع مالی این طرح را بر عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت GIZ طی برنامه‌ای فشرده ملزم به اجرای این پروژه است که در حال حاضر مطالعات آلمانی‌ها روی طراحی این پایلوت آغاز شده است.

گفتنی است، ضرورت بهره‌گیری از سیستم‌های صنعتی ساختمان‌سازی با تأکید بر مفهوم توسعه پایدار و نیاز به ساخت و سازهای گسترده شهری همزمان با ظهور انقلاب صنعتی، افزایش رشد جمعیت، عوارض طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله و جنگ امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در این میان آلودگی محیط زیست و به دنبال آن تمام شدن منابع انرژی شناخته شده به دلیل استفاده نامناسب از طبیعت و منابع آن تهدیدی جدی در روند زندگی انسان به شمار می‌آید. در نتیجه حل مشکلات کمبود مسکن با استفاده از روش‌های سنتی گذشته دیگر پاسخگو نبوده و ضرورت پرداختن به آن به صورت عملی، تخصصی و اجرایی بیش از پیش مطرح می شود. از این رو توسعه پایدار به دلیل توجه به همه زمینه‌های زندگی اعم از اجتماعی، اقتصادی و محیطی رویکردی موثر در زمینه رویارویی با نیاز به ساخت و سازهای گسترده شهری به نظر می‌رسد. و به دنبال آن با توجه به اصول معماری پایدار و استفاده از روش‌ها و مصالح جدید جهت افزایش سرعت ساخت، ارتقای کیفیت ساخت و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها می‌توان گام موثری در جهت حل مشکل کمبود مسکن در کشور برداشت./

نظر شما