شناسهٔ خبر: 23157 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

مصوبه ۵ بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره زمین‌های معوض به تعاونی‌های شمال و شمال‌شرق/ حذف اراضی ۲۲۱ هکتاری دره‌بهشت

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار تهران و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن مصوبه آن شورا درباره تعیین‌تکلیف تعاونی‌های شمال و شمال‌شرق کشور را در پنج بند و با تاکید بر حذف اراضی دره بهشت و پیشنهاد اراضی عرب‌آباد، گلدره و شریف‌آباد ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به مهندس هاشمی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی استان تهران و مهندس عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را درباره تعاونی‌های شمال و شمال‌شرق تهران ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۳.۳ موضوع تعیین اولویت مکان‌یابی اراضی جهت تامین زمین معوض تعاونی‌های واقع در شمال و شمال شرق حریم تهران که در اجرای مصوبه ۹۳.۱۰.۱۰ هیات محترم وزیران برای ساماندهی تعاونی‌های مذکور پیشنهاد شده است را مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱. ضمن یادآوری وجود ظرفیت‌های قابل‌توجه در شهرهای جدید اقماری اطراف تهران و با توجه به تاکیدات طرح‌های فرادست در سطح مجموعه شهری تهران مبنی بر جلوگیری از استقرار فعالیت و سکونت جدید در سطح مجموعه شهری تهران، استفاده از پتانسیل شهرهای جدید موجود به عنوان اولین اولویت در تامین معوض تعاونی‌های مذکور در دستور کار قرار گیرد.

۲. با عنایت به اینکه ساز و کار شناسایی اعضا، میزان سهم هر عضو، نحوه ایجاد مالکیت و حقوق ادعایی، میزان استقبال اعضای تعاونی‌ها از اراضی معوض و غیره به صورت دقیق مشخص نیست؛ هرگونه اقدام در اراضی مدنظر، اعم از تهیه طرح، آماده سازی و... به صورت مرحله‌ای و با رعایت اولویت‌های پیشنهادی و با رصد میزان موفقیت طرح توسط دبیرخانه شورای‌عالی و متناسب با میزان آزادسازی اراضی تعاونی‌ها انجام گیرد.

۳. اراضی به مساحت ۲۲۱ هکتار موسوم به «دره بهشت» با عنایت به وقوع در منطقه چهارگانه محیط‌زیستی (پارک ملی خجیر) به طور کالم از اولویت های پیشنهادی حذف می شود.

۴. از آنجا که حدود ۸۵ درصد سطح اراضی موسوم به طاهرآباد در شیب بیش از ۱۵ درصد (و از این مقدار حدود ۵۰ درصد در شیب و بیش از ۳۰ درصد) واقع شده اند. این در حالیست که اراضی با شیب مناسب (کمتر از ۱۵ درصد) نیز در سطح سایت پراکنده اند. لذا هرگونه توسعه شهری در آن متضمن هزینه آماده سازی فراوان خواهد بود. ضمن اینکه ماهیت تپه ماوری زمین باعث شده که الگوی بارگذاری تراکمی در آن بیشتر متمایل به تراکم های کم و متوسط با قطعت بزرگ باشد که این امر علیرغم پتانسیل های مناسب زمین با اهداف اصلی تخصیص اراضی که استفاده حداکثری از سطح زمین برای پاسخگویی به بیشترین متقاضی است در تعارض است. لذا زمین مذکور به عنوان آخرین اولویت و پس از تایید دبیرخانه شورای عالی مطرح گردد.

۵. شورای عالی مکانیابی اراضی در سه نقطه دیگر را مطابق پیشنهاد مشاور و به ترتیب اولویت شاملِ اراضی عرب آباد، گلدره و شریف آباد منوط به تحقق شرایط زیر تایید می‌نماید:

۵.۱. وزارت نیرو ظرف مدت دو ماه در خصوص امکان تخصیص آب در اراضی مذکور اعلام نظر نماید.

۵.۲. بخش هایی از اراضی که به هر دلیل اعم از شیب زیاد (بیش از ۳۰ درصد)، حرایم قانونی، معارضان حقوقی و غیره اساسا غیرقابل برنامه ریزی می باشند از شمول مطالعات و تهیه طرح خارج شوند. (مخصوصا در مورد اراضی گلدره)

۵.۳. تمهیدات لازم جهت حداکثر بارگذاری تراکمی، حداقل به میزان طرح جامع شهرهای مجاور و با حفظ کیفیت فضایی و عملکردی اتخاذ شود.

۵.۴. عدم تداخل اراضی شریف آباد با مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست الزامی است. /

نظر شما