شناسهٔ خبر: 23199 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان خبر داد:

سكونت بيش از ۳۰ درصد جمعيت استان گلستان در بافت‌های فرسوده

جلسه دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان از سكونت ۳۰/۴ درصد جمعیت شهری استان در محله‌ها و محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: قریب به ۲۸۰ هزار نفر از جمعیت شهری استان در این محدوده‌ها ساكن هستند كه بیشترین درصد آنها در شهرهای گرگان و گنبدكاووس سكونت دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در نشست مقدماتی كارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت ناكارآمد در استان كه در محل دفتر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل استان برگزار شد، افزود: عدم توجه به مسایل و مشكلات موجود در این محدوده‌ها و اعمال سیاست‌های پاكسازی و یا حمایتی در سال‌های گذشته، نتایج خوبی در بر نداشته و موجب استقرار نامتعادل جمعیت در مراكز شهری و شكل‌گیری عرصه‌های نابسامان در اشكال مختلف شده است.

وی با اشاره به اینكه گسترش میزان جمعیت شهری ساكن در محدوده‌های هدف بازآفرینی، واقعیتی انكار ناپذیر است، افزود: مدیریت شهری و دستگاه‌های اجرایی متولی با پذیرش این موضوع می‌توانند سیاست‌های كنترلی و راهبردی در جهت پیشگیری از این معضل اتخاذ كنند.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اینكه در مشروح قوانین و مقررات و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز، موضوع جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و نامناسب موجود و پیشگیری و كنترل نابهنجاری‌های عمومی ناشی از آن تاكید شده است، افزود: این سكونتگاه‌ها ضمن آنكه سیمای آشفته و بی‌نظم در بخش‌های خاصی از شهرها بوجود می‌آورند، لطمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای را بر كل مجموعه شهر تحمیل می‌كنند.

مبارك قدم ادامه داد: عدم توجه به این مناطق موجب افزایش نفوذ آن در سطح وسیع‌تری از شهر می‌شود و برای كاهش سرعت این روند و چگونگی نحوه رسیدگی به مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، باید سیاست‌های كنترلی و لازم را، اعمال و به آنها توجه كرد.

 وی، وجه مشترك این مناطق را نداشتن اسناد رسمی و برنامه‌های شهرسازی بیان كرد و گفت: به دلیل شكل‌گیری این مناطق در خارج از محدوده‌های قانونی، ساخت و سازهای آنها غیررسمی است و با مصالح غیر استاندارد، بی دوام و كم دوام و بدون رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت ساخته شده‌اند.

مبارك قدم، اغلب ساكنین این مناطق را مهاجرین از شهرهای كوچك به بزرگ و از روستاها به شهرهای بزرگ بیان كرد و گفت: تصویب و شكل گیری كارگروه پیش‌بینی و پیشگیری، یكی از اقدامات موثر جهت پیشگیری از رشد این آسیب اجتماعی و توسعه و گسترش روند مهاجرت به این مناطق خواهد بود.

وی یادآورشد: این كارگروه از كارگروه‌های ذیل ستاد بازآفرینی شهری پایدار است كه متشكل از ۱۷ دستگاه اجرایی است كه هدف آن جلوگیری از هدر رفت منابع و اغتشاش در ناحیه شهری بوده و موجب وفاق و همگرایی دستگاه‌های متولی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل گلستان هم گفت: حضور مستمر، مداوم و نظارت در این گونه بافت‌‌ها توسط مدیران و تصمیم گیران، زمینه‌ای برای تصمیم گیری و اقدامات خوب در این مناطق خواهد بود.

حسین شعبانی حاشیه نشینی را یكی از آسیب‌های اجتماعی مهم و از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری بیان كرد و گفت: ما هم باید به همین اندازه نسبت به این معضل دغدغه داشته باشیم.

وی، كنترل و برنامه‌ریزی برای رفع اینگونه معضلات را كارآمدی دولت دانست و گفت: با ساماندهی حاشیه نشینی از طریق فعال‌سازی این كارگروه، امكاناتی در این مناطق برای بهره‌مندی ساكنین آن فراهم می‌شود و از رشد آن جلوگیری می‌كند.

نظر شما