شناسهٔ خبر: 23201 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رییس كمیته ترانزیت راه‌آهن تشریح كرد:

نقش محوری ایران در كریدورهای شمال -جنوب و شرق – غرب/ تحول قابل ملاحظه‌ ترانزیت ریلی در دوسال اخیر/ سهم ۸۴ درصدی مرز سرخس درترانزیت ریلی كشور در سال ۹۴

ترانزیت ریلی رییس كمیته ترانزیت راه‌آهن با اشاره به رشد جهشی ۹۵ درصد ترانزیت ریلی در سال۹۴ این دستاورد را اقدامی در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیرتحول قابل ملاحظه‌ای داشته كه موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در كشورشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ غراوی عضوهیات مدیره و رییس كمیته ترانزیت راه‌آهن درهمایش معرفی ظرفیت‌های مرز اینچه‌برون درمسیركریدور ریلی ایران ، تركمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت های جدید وبسیار مناسب سرمایه گذاری در اینچه برون در مورد اهمیت ترانزیت گفت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا وبازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی كشورها بوده وبه عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این رو رقابت تنگاتنگ وفشرده ای بین كریدورهای رقیب جهت جذب حداكثری ترانزیت درجریان است .

وی افزود: دراین بین راه آهن ایران نیز به تبع وضعیت خاص جغرافیایی كشور و امكان دسترسی كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه به آب‌های آزاد بین‌المللی می‌تواند نقش محوری در راستای كریدور شمال -جنوب و كریدروشرقی- غربی ایفا كند.

رییس كمیته ترانزیت راه‌آهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دوسال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته وهمزمان با روی كارآمدن مدیریت جدید راه‌آهن و تشكیل كمیته ترانزیت در اواخر سال ۹۲ نه تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال۹۲ متوقف شد بلكه با چرخش قابل ملاحظه در سال ۹۳ رشد مناسب ۵۰ درصدی و درسال ۹۴ نیز رشد جهشی ۹۵ درصدی را شاهد بود. این امر موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در كشور شده است.

به گفته وی این اتفاق موجب شد تا سهم ۴درصدی ترانزیت ریلی درسال ۹۲ به ۱۲.۳ درصد درسال ۹۴ برسد كه نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰ درصد ونسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

رییس كمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح كرد: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از ۴برابر حمل ونقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یك تن بار ترانزیت معادل حمل ۴ تن بار درحمل داخلی است؛ بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تاثیر گسترده‌ای در منافع و درآمدهای راه‌آهن خواهد داشت.

غراوی به برخی از اقدامات ۲ سال اخیر راه‌آهن در كسب این موفقیت اشاره كرد و گفت: تامین و واگذاری حدود ۱۰ هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان كه موجب صرفه‌جویی و كاهش بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شد از جمله این موارد است.

وی همچنین اولویت دادن به سیر واگن‌های حامل بارهای ترانزیت، شناسایی منابع و چشمه‌های بار منطقه، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و كریدورهای رقیب و اعمال سیاست‌های تخفیفی بی‌سابقه و مناسب قابل رقابت با جاده مانند تخفیف ۳۰ تا۴۰درصدی در مورد محصولاتی مانند پنبه ، مواد سوختی، گوگرد، تخفیف ۳۰درصدی محصولات كود و آلومینیوم را از دیگر این اقدامات مطلوب صورت گرفته برشمرد.

رییس كمیته ترانزیت افزود: سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی كشور در سال ۹۴ حدود۸۴ درصد، هرمزگان۵ درصد و رازی۱۱ درصد بوده این در حالی‌ست كه علیرغم گذشت یك‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل و نقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی كشور تقریبا صفر بوده است.

غراوی در رابطه با تسهیلات حمل از اینچه برون گفت: برای اولین بار توافقات سه جانبه‌ای بین راه‌آهن ایران وتركمنستان و قزاقستان در مورد اجرای نرخ مشترك با سنت كیلومتر ثابت در مسیر سه كشور امضا شده است كه انتظار می‌رود تاثیر خوبی در رونق حمل از این مرز داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما