شناسهٔ خبر: 23276 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

جزئیات چهل و چهارمین اجلاس دو روزه سازمان بین‌المللی همکاری راه آهن‌ها

نمایش عزم ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه برای تکمیل دالان شمال-جنوب/ اتصال شبکه ریلی ایران از بندرعباس تا شهر آستارای آذربایجان

نشست مسوولان نهادهای حمل و نقل ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه روز پنجشنبه در چهل و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها در باکو، عزم سه کشور برای تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب را به نمایش گذاشتند .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهل و چهارمین اجلاس دو روزه سازمان بین المللی همکاری راه آهن‌ها امروز ( پنجشنبه ) با حضور مسوولان راه آهن ۲۷ کشور عضو این سازمان از جمله محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز به کار کرد .

عابد شریف اف معاون اول نخست وزیر آذربایجان طی سخنانی در این جلسه با اشاره به پیوستن این کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی به توافقنامه تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب گفت ، دولت آذربایجان برای توسعه این دالان حمل و نقل اهمیت خاص قائل است .

وی در این رابطه به توافق آذربایجان و ایران در اوایل سال جاری در باره ساخت خط ریلی برای اتصال راه آهن دو کشور در قالب دالان حمل و نقل شمال – جنوب اشاره کرد .

جاوید قربان اف رییس اداره راه آهن جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به دیدار های مرتب مسوولان راه آهن این کشور ، ایران و روسیه و مذاکرات برای تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب گفت ، در این دیدارهای صورت گرفته در باکو ، تهران و مسکو قابلیت رقابت حمل و نقل کانتینرها از بندر ناوا شوا هند از طریق ایران ، آذربایجان و روسیه به فنلاند بررسی و طراحی شده است .

وی همچنین با اشاره به دیدار هفته گذشته مسوولان راه آهن ایران ، آذربایجان و روسیه در قالب یک همایش بین المللی راه آهن ها ، افزود: در این دیدار همچنین مسوول راه آهن فنلاند حضور داشته و توافق شد یک قطار کانتینری نمایشی از هند و از طریق دالان حمل و نقل شمال – جنوب به مقصد روسیه حرکت کند .

ماکسیم سوکولوف وزیر راه روسیه نیز دالان حمل و نقل شمال –جنوب را یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی در منطقه عنوان کرد و گفت: روسیه ، آذربایجان و ایران در قالب این دالان بین المللی سازه های حمل و نقل از جمله خطوط ریلی خود را بطور فعال توسعه می دهند .

وی بخش خط ریلی رشت – آستارا را یکی از پروژه های مهم در زمینه تکمیل دالان شمال – جنوب و اتصال خطوط ریلی سه کشور خواند و افزود: تکمیل این دالان بین المللی موجب افزایش حمل و نقل محموله ها از طریق منطقه به بنادر دریای بالتیکی و نقاط دیگر قاره اروپا خواهد شد .

وزیر راه روسیه اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها در باکو را فرصت مناسبی برای بررسی چشم انداز همکاری در قالب این چنین طرح ها عنوان کرد .

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب کشورمان برای توسعه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه، گفت: امیدوار هستیم در آینده ای نزدیک شبکه حمل و نقل ریلی ایران بتواند از بندرعباس به شهر آستارای آذربایجان وصل شود .

وی افزود: بر اثر تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب انتقال محموله ها از هند و از طریق دریای عمان، خلیج فارس، آذربایجان و روسیه به هلسینکی امکان پذیر خواهد بود و این در واقع می تواند مزایایی بسیار زیادی برای کلیه کشورهای در طول این مسیر به وجود بیاورد و همه کشورهای عضو تلاش بسیار زیادی دارند تا این خط بزودی به بهره برداری برسد .

چهل و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها بمناسبت ۶۰ سالگرد تاسیس این نهاد بین المللی در باکو برگزار می شود .

برچسب‌ها:

نظر شما