شناسهٔ خبر: 23345 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان مازندران اعلام کرد:

پیش‌بینی بارش نرمال و دمای یک درجه بیشتر از نرمال برای سه ماه آینده در مازندران

 نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: طی دوره سه ماهه خرداد، تیر و مرداد سال ۹۵؛ میانگین بارش مازندران در حد میانگین بلندمدت و دمای هوا تا یک درجه بیشتر از نرمال بلندمدت پیش‌‏بینی می‌‏شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره هواشناسی استان مازندارن نوربخش داداشی امروز اظهار کرد: با توجه به کاهش چهار درصدی بارش و افزایش ۱.۹ درجه‏‌ای دمای هوا در اردیبهشت سال ۹۵، متوسط بارش سال زراعی ۹۵-۹۴ تا پایان اردیبهشت سال ۹۵ مازندران نسبت به دوره بلندمدت افزایش داشت.

وی بیان کرد: با توجه به تأثیر افزایش دما در افزایش تبخیر، نمایه خشکسالی نشان از تداوم وضعیت خشکسالی در کشور است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران تصریح کرد: با توجه به تقویت سامانه پر ارتفاع در لایه‏‌های میانی جو و ماندگاری جت جنب حاره‌ ای در عرض‏‌های بالاتر از جایگاه نرمال، پیش‌ بینی می‌شود در ۶ ماهه دوم سال جاری، با شروع دیرهنگام بارش پاییزه، میانگین بارش کشور در نیمه نخست سال زراعی(۹۶-۹۵) کمتر از نرمال باشد.

داداشی اضافه کرد: تنها در سواحل دریای خزر در نیمه دوم تابستان و آغاز پاییز بارش در حد نرمال و یا حتی بیش از آن مورد انتظار است.

وی خاطرنشان کرد: برای مواجهه با کمبود آب در کشور به‌ویژه سال آتی زراعی، مدیریت بهینه منابع آب و انرژی و مصرف آن با وجود ذخیره مناسب آب سدهای کشور، مورد تأکید است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران درباره بارش سال زراعی جاری(۹۵-۹۴) تا پایان اردیبهشت سال ۹۵، اظهار داشت: میزان بارش نسبت به مدت مشابه بلندمدت حدود ۱۵ درصد افزایش داشت که تاکنون بیشترین افزایش بارش در شهرهای رامسر حدود ۴۴، گلوگاه ۴۲، آلاشت ۲۲، آمل ۲۱، قراخیل قائمشهر ۱۷، سیاه‌بیشه ۱۶، دشت‌ناز ۱۵، کجور ۱۴، نوشهر ۱۰، پل‏‌سفید ۹، ساری پنج و بندرامیرآباد حدود یک درصد و بیشترین کاهش در بابلسر حدود ۹، کیاسر هفت و بلده ۲ درصد نسبت به دوره بلندمدت رخ داده است.

داداشی تصریح کرد: نمایه خشکسالی نشان از شرایط نرمال در بخش اعظم استان بوده و در بخش کوچکی از غرب، مرکز و شرق استان شرایط ترسالی خفیف وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پیش‌‏بینی فصلی بارش و دمای هوا، بیان کرد: براساس نقشه‏‌های پیش‌آگاهی مدل‏‌های اقلیمی و تحلیل شرایط پدیده‌‏های دورپیوندی؛ میانگین بارش مازندران طی دوره سه ماهه خرداد، تیر و مرداد سال ۹۵ در حد میانگین بلندمدت بود و نابهنجاری بارش کشور از مرداد، شهریور و مهر نشان داده شده که بارش‌ های حوضه خزر متمایل به بیش از نرمال است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران ادامه داد: میانگین دمای هوای استان طی یک ماه آینده از دهه دوم خرداد تا دهه نخست تیر ۱۳۹۵- June ۲۰۱۶ و همچنین دوره سه ماهه خرداد، تیر و مرداد سال ۹۵، تا یک درجه بیشتر از نرمال بلندمدت پیش‏‌بینی می‏‌شود.

این مسؤول یادآور شد: پیش‏بینی فصلی در انتهای هفته نخست هر ماه در پژوهشکده (مرکز ملی) اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور (مشهد)، صادر می‏‌شود و صحت آن برای سه ماهه نخست براساس آخرین ارزیابی، حدود ۷۰ درصد است.

داداشی با اعلام این که پیش‌بینی مدل‏‌های دینامیکی و آماری نشان می‌‏دهند که ال‌نینوی قوی ۲۰۱۶-۲۰۱۵ در اواخر بهار به فاز خنثی تبدیل شده و پس از آن به‌تدریج از اواخر تابستان وارد فاز لانینا می‌شود، افزود: به‌طوری‌که در زمستان سال جاری لانینای به نسبت ضعیف در منطقه نینو ۴-۳ اقیانوس آرام حاره ای شکل می‏‌گیرد.

وی در پایان گفت: اغلب مدل ‌ها، برای تابستان سال‌جاری مونسون شبه قاره هند را قویتر از معمول پیش ‌بینی کرده‌ اند که قوی بودن مونسون شبه قاره هند سبب تقویت و ماندگاری بیش از معمول واچرخند جنب حاره‌ ای (STH) شده و بارش پاییز بر روی فلات ایران دیرتر آغاز می‌ شود، علاوه بر این که بارش ‌های تابستانه بیش از نرمال در جنوب شرق و جنوب کشور مورد انتظار است./

نظر شما