به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود:
موضوع ترانزیت نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت میباشد بلكه برای تجار و بازرگانان منطقه نیز عبور از قلمرو كشورما به لحاظ زیرساختهای مناسب، پایانههای مرزی دارای امكانات و تجهیزات و دسترسی به آبهای آزاد و كوتاهی مسیر در بسیاری از موارد، همواره مورد استقبال بوده و هست.
وی افتتاح دو پایانه مرزی پلدشت و ماهیرود را در سال جاری به عنوان تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران یاد كرد و گفت : هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامهریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بینالمللی در كشور طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، ۳۵۹ هزار تن را مواد نفتی و ۹۷۹ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل دادهاند كه عمدهترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، محصولات كشاورزی و مواد غذایی بوده است.
مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندرعباس با ۴۸۷ هزار تن معادل ۴ / ۳۶ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۲ / ۱۷درصد و بازرگان با ۲ / ۱۵ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور، بندر امام با ۲۸۱ هزار تن معادل ۲۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بازرگان با ۵ / ۱۰ درصد،دوغارون با ۴ / ۸ درصد ، لطفآباد با ۴ / ۸ درصد و سرخس با ۸ / ۷ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
عطرچیان بیشترین حجم تردد كامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۶۴ هزار دستگاه تعداد سفر كامیونهای حمل كننده كالاهای ترانزیتی، ۴۱ هزار دستگاه معادل ۶۴ درصد توسط كامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از كشور حمل شده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئو پلتیك خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حمل و نقل میباشد.
نظر شما