شناسهٔ خبر: 23390 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مسعود نصرآزادانی مطرح کرد

بهره برداری از ۵۹۱ کیلومتر راه آهن تا پایان سال/ تصویب ۱۲۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌ها/ اردبیل به شبکه ریلی کشوری وصل می‌شود

مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاههای وزارت راه و شهرسازی با اعلام این که اولویت نخست وزارتخانه بهره برداری از ۵۹۱ کیلومتر راه آهن تا پایان سال است، از اعلام اتمام خط گذاری تونل شماره ۵ راه‌آهن میانه- اردبیل به طول ۶۲۱ متر خبر داد و گفت به زودی اردبیل به شبکه ریلی کشوری وصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود نصر آزادانی خط گذاری تونل شماره ۵ راه‌آهن میانه- اردبیل به طول ۶۲۱ متر را طرحی خواند که با وجود شرایط بحرانی و زمین‌شناسی مسیر، سختی کارت و لزوم به کارگیری روش خاص و پیشرفته در حفاری، به پایان رسید.

وی افزود : تونل شماره ۵ راه‌آهن میانه- اردبیل به طول ۶۲۱ متر در محدوده شهرستان میانه در مناطق کوهستانی با خاک سست و ریزشی واقع شده است که حفاری این تونل در شرایط ویژه با زمان ایستایی بسیار کوتاه و با استفاده از تحکیمات موقت، قاب‌های فولادی و در بعضی مناطق با تزریق مواد تحکیمی همراه بوده است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به پیشرفت فیزیکی کل پروژه اظهار داشت: راه‌آهن میانه- اردبیل در بخش زیرسازی ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به وجود ۶۰ دستگاه تونل در این خط ‌آهن به طول ۲۴ کیلومتر، حفاری ۱۷ کیلومتر از تونل‌ها نیز به پایان رسیده است.

وی طول این خط ‌آهن را ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود : این پروژه از دو بخش میانه- فیروزآباد به طول ۷۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۵۶ درصد و فیروزآباد- اردبیل به طول ۹۶ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۸۳ درصد تشکیل شده و برای عملیات اجرایی به ۹ قطعه تقسیم شده است

نصرآزادانی در خصوص مزایای این خط‌آهن آن را موجب اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور دانست.  تسهیل مراودات اقتصادی میان استان اردبیل و استان‌های مجاور، ایجاد سیستم حمل و نقل روان، سریع و ایمن، ارتباط با کارخانه ذوب آهن و استان‌های جنوبی کشور از دیگر مزایای این پروژه است.

وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور اتمام این طرح ۹هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین افزود با بهره برداری از ۵۹۱ کیلومتر راه آهن تا پایان سال، ۱۸ میلیون تن ظرفیت بار و ۶ میلیون مسافر ایجاد می‌شود و صرفه جویی ۳۱۱ میلیون لیتر گازوئیل را در سال در پی دارد. به گفته وی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در برای امسال مصوب شده است.

نصر آزادانی به خبرگزاری صداوسیما گفت : این طرح ها در قزوین - رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر ، مهاباد- نقده به طول ۲۳ کیلومتر ، ملایر به فیروزان در استان کرمانشاه به طول ۷۲ کیلومتر ، تهران - ساوه به طول ۹۴ کیلومتر ، خواف به هرات برای اتصال به راه آهن افغانستان به طول ۷۶ کیلومتر ، اتصال یزد به مهریز به طول ۳۰ کیلومتر و میانه به بستان آباد به طول ۱۳۲کیلومتر اجرا می شود.

وی همچنین گفت : برای اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور ۹۰۳ کیلومتر شبکه ریلی به هم متصل می شود.

نصرآزادانی افزود : با اتصال مراکز استانی به شبکه ریلی میزان صرفه جویی سوخت سالانه ۴۷۵ میلیون لیتر ، میزان حمل بار ۲۶ میلیون تن و مسافر ۱۲ و ۸ دهم میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت.

وی گفت : برای اتصال این استانها به شبکه ریلی ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در کمتر از یک و نیم سال به بهره برداری خواهد رسید.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی افزود : ۹۰۰۰ کیلومتر راه آهن در دست مطالعه و اجراست که ۵۰۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده است.

وی افزود : برای ساخت این میزان خطوط ریلی ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته وی اتمام طرح های راه آهن در هرنقطه ای که اجرا شود با توجه به پتانسیل‌های توسعه ای منطقه ای زمینه ساز اقتصاد مقاومتی است و صرفه جویی های فراوانی را در ابعاد مختلف خواهد داشت.

 

نظر شما