شناسهٔ خبر: 23420 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نظرات رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان درباره چابهار

چابهار به ایجاد فضای رقابتی مثبت در منطقه کمک می‌کند/ رقابت مثبت بین دو بندر چابهار و گوادر/ ذره‌ای فاصله بین ایران و پاکستان نیست

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان با تاکید بر این که توسعه چابهار برای تمام منطقه یک فرصت است، گفت: باید به موضوع توسعه بندر چابهار و امضای موافقتنامه چابهار میان هند، ایران و افغانستان با دید مثبت نگاه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «باید به موضوع توسعه بندر چابهار و امضای موافقتنامه چابهار میان هند، ایران و افغانستان با دید مثبت نگاه کرد. توسعه چابهار برای تمام منطقه یک فرصت است». این مطلب بخشی از اظهارات رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان درباره چابهار است.

سردار احمد اویس لغاری عضو ارشد حزب «مسلم لیک نواز» پاکستان (حزب حاکم به رهبری محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور) در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: بندر چابهار نزدیک بندر گوادر پاکستان می‌تواند یک فضای رقابتی مثبت ایجاد کند و این رقابت مثبت می‌تواند باعث شود که هم چابهار و هم گوادر عملکرد مطلوب‌تر و موثرتری داشته باشند.

اویس لغاری، فرزند فاروق لغاری رئیس جمهوری فقید پاکستان، در ادامه گفت: بخواهیم یا نخواهیم، قرار است دو بندر چابهار و گوادر، در نهایت فعالیت‌های حرفه‌ای و گسترده داشته باشند و اگر هم قرار است رقابتی بین این دو بندر وجود داشته باشد، باید این رقابت را یک رقابت سالم و سازنده بدانیم و با عینک بدبینی به آن نگاه نکنیم.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان که در سال های گذشته تصدی وزارت فناوری اطلاعات (آی-تی) این کشور را برعهده داشت گفت: شخصا، کوچک ترین نگرانی نسبت به موافقتنامه چابهار و نتایج آن در آینده ندارم و تنها نگرانی احتمالی که می تواند وجود داشته باشد، این است که برخی طرف های غیرایرانی موافقتنامه چابهار بخواهند شرکای خود را متقاعد به استفاده از ظرفیت چابهار علیه منافع پاکستان کنند.

از بابت ایران، آسوده خاطریم
وی در ادامه تاکید کرد: اما یقین دارم که کشور برادر و همسایه ما ایران هرگز اجازه نخواهد داد که از ظرفیت بندر چابهار علیه منافع پاکستان استفاده شود همانگونه که ما هم هرگز اجازه نخواهیم داد از هیچ یک از تاسیسات یا مناطق پاکستان، آثار و تبعات منفی متوجه اقتصاد ایران شود.

اویس لغاری در پاسخ به اظهارنظر برخی شخصیت های پاکستانی که مدعی شده‌اند موافقتنامه چابهار باعث نزدیک شدن ایران و افغانستان به هند و فاصله گرفتن این دو همسایه از پاکستان می‌شود، چنین نظری را به عنوان یک 'نگاه سطحی و غیرحرفه ای' کاملا رد کرد و گفت: ایران و افغانستان نسبت به کارهایی که انجام می دهند، بخوبی آگاه هستند و اهمیت روابط با تمام کشورهای منطقه را بدرستی درک می‌کنند.

به ذره ای فاصله در روابط تهران-اسلام آباد اعتقاد ندارم
عضو حزب حاکم پاکستان در ادامه تصریح کرد: عمیقا اعتقاد دارم که پاکستان و ایران هرگز در حال فاصله گرفتن از هم نیستند و سفر بسیار موفقیت آمیز رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد در سال جاری گویای این واقعیت است. حتی به ذره‌ای فاصله در روابط ایران و پاکستان اعتقاد ندارم.

«ما هیچ مشکلی با روابط هند به عنوان یک کشور مستقل با هیچ یک از کشورهای منطقه نداریم و صمیمانه و صادقانه خواستار روابطی بسیار خوب میان ایران، هند و افغانستان هستیم.» وی در ادامه مدعی شد: «اما در گذشته سابقه داشته که هند گاهی از این گونه روابط علیه پاکستان استفاده کرده و این موضوع موجب نگرانی ما است.»

فرزند رئیس جمهوری پیشین پاکستان گفت: محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان زمانی که در سال ۲۰۱۳ قدرت را به دست گرفت، یکی از نخستین اصولی که بر آن به عنوان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی پاکستان تاکید کرد، ضرورت تقویت بیش از پیش روابط دوستانه پاکستان با همسایگان بود و این اصل، یکی از مهم ترین اصول سیاسی خارجی دولت پاکستان است.

ایران برای کمک به اجرای 'آی-پی' با غرب چانه زنی کند
وی همچنین با اشاره به قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان اشاره کرد و گفت: بسیار مهم است که 'ایران و پاکستان هر دو' برای به نتیجه رسیدن این قرارداد و طرح بزرگ که می‌تواند آثار بسیار مهم در روابط دوجانبه و همچنین بهبود شرایط امنیتی ایران و پاکستان و امنیت منطقه ای داشته باشد، تلاش کنند.

«فکر می کنم مشکلاتی در هر دو طرف برای تکیمل طرح خط لوله گاز آی-پی وجود دارد و به نظر من، ایران می‌تواند با تلاش های خود، جامعه بین الملل را نسبت به دست کشیدن از استانداردهای دوگانه متقاعد کند تا موانع از سر راه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی این طرح بزرگ در پاکستان کنار برود.»

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان در ادامه، توان دیپلماتیک و قدرت چانه زنی ایران را مورد ستایش قرار داد و اظهار داشت: ایران اخیرا مذاکرات مثبت و بسیاری سازنده ای با غرب انجام داده است و باز هم می تواند غربی ها را با شیوه های دیپلماتیک و چانه زنی، به حمایت از طرح ها و پروژه‌های این کشور وادارد.

پاکستان نقش نظامی و جنگی در ائتلاف ۳۴ کشور ندارد
عضو ارشد حزب حاکم پاکستان درباره نقش کشورش در ائتلاف نظامی خودساخته عربستان گفت: پاکستان در این ائتلاف در حد تبادل اطلاعات و تامین برخی تجهیزات سهم و نقش دارد.

اویس لغاری که کشورش تنها قدرت هسته ای عضو ائتلاف خودساخته عربستان است و نسبت به سایر اعضای این ائتلاف، تقریبا قدرتمندترین ارتش را در اختیار دارد، تاکید کرد: سیاست ما در قبال این ائتلاف کاملا روشن است. پاکستان در این ائتلاف هرگز نقشی علیه منافع هیچ یک از کشورهای منطقه ایفا نخواهد کرد.

افغان‌ها تعیین می کنند کمک پاکستان به مذاکرات صلح تا کجا ادامه یابد
اویس لغاری در بخشی دیگری از این گفت و گو، درباره روند صلح افغانستان به عنوان یکی از مهم ترین و درعین حال یکی از پیچیده ترین تحولات منطقه گفت: پاکستان همانگونه که تا به امروز قائل به کمک و تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان بوده، از این پس هم به این نقش خود ادامه خواهد داد اما اینکه چی کسی می تواند تعیین کند و تصمیم بگیرد که این نقش تسهیل کننده و کمک کننده پاکستان تا کجا و چه مرحله ای می‌تواند ادامه یابد، خود افغان‌ها هستند.

وی تاکید کرد: هرگونه پیشرفت و موفقیت این مذاکرات، در نهایت به اراده خود افغانستان بستگی دارد زیرا این روند صلح، روندی تحت رهبری افغانستان و مربوط به خود افغانستان است و کشورهای دیگر فقط می توانند نقش کمک کننده داشته باشند.

پاکستان در روابط خارجی، به منافع ملی فکر می کند
این مسئول حوزه سیاست خارجی پاکستان در اظهارنظر درباره تحلیل هایی که حکایت از تلاش پاکستان برای نزدیک تر شدن به چین و روسیه دارد تا خلاء ناشی از فاصله ایجاد شده در روابط واشنگتن-اسلام آباد را پرکند و به نوعی نزدیک شدن روابط هند و آمریکا را تلافی کند، چنین تحلیل‌هایی را واقع بینانه ندانست و گفت: روابط پاکستان با هر کشوری از جمله آمریکا، چین و روسیه کاملا مستقل از یکدیگر است و روابط ما با هرکدام از این کشورها، بر مناسبات ما با سایر کشورها اثرگذار نیست.

وی افزود: در جهان امروز، کشورهای روابط خارجی خود را براساس منافع ملی تنظیم می کنند و پاکستان هم از این قائده کلی مستثنی نیست.

نظر شما