شناسهٔ خبر: 23478 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

هم‌راستایی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف ضرورت پیشبرد برنامه‌های نوسازی/ سالی ۲۷ محله ساماندهی می‌شود/ اجرایی شدن تسهیلات متنوع برای بهسازی و نوسازی در سطح کشور

سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی هم‌راستایی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف را کلیدی‌ترین اقدام برای پیشبرد برنامه‌های نوسازی در کشور اعلام کرد و گفت: برگزاری ستاد ملی بازآرینی شهری پایدار نقش بسیار مهمی در هماهنگی بین دستگاهی در امر نوسازی و بهسازی شهری ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی در حاشیه برگزاری هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در جمع خبرنگاران اعلام کرد: براساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده یکی از کلیدی‌ترین اقدامات برای پیشبرد برنامه‌ها و اجرایی کردن سیاست‌های فرآیند عمران، بهسازی و نوسازی شهری همراه کردن دستگاه‌های دخیل در این امر به شمار می‌رود. در این راستا براساس مصوبه هیئت وزیران تشکیل ستاد ملی با حضور بیش از ۲۲ دستگاه و همچنین ستادهای متناظر استانی و شهرستانی شرایطی را فراهم کرد تا بتواند این موقعیت را به وجود آورد.

ایزدی در ادامه با بیان این مطلب که این هماهنگی می‌تواند زمینه را برای کارآمدترکردن برنامه‌ها فراهم کند گفت: از سویی دیگر این ستاد می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که اقدامات در راستای اهداف و سیاست‌هایی که مورد هم‌اندیشی خود این ستاد قرار می‌گیرد و ملاک عمل هستند پیگیری شود، در حقیقت برگزاری ستاد بازآفرینی ملی شهری پایدار می‌تواند باعث ایجاد هم‌افزایی و ‌هم‌راستایی بین دستگاه‌های مختلف در امر نوسازی شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی در این خصوص با اشاره به اینکه ستاد ملی بازآفرینی می‌تواند ناظر و کنترل‌کننده عملکرد در سطوح مختلف نیز باشد گفت: برگزاری این جلسات برشی افقی و کلیدی‌ترین اقدام از سوی وزارت راه و شهرسازی در مدیریت اجرای طرح‌ها به شمار می‌رود که با توجه به تأکیدات رهبری درخصوص ضرورت توجه به مسئله حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد می‌توانند نقش مهمی را در انجام مأموریت‌های محوله داشته باشد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تشکیل ۱۸ جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: تا کنون بیش از ۲۴۳ جلسه ستاد در سطح استان و شهرستان نیز برگزار کردیم که همگی زمینه را برای انجام اقدامات مؤثر در این حوزه با وجود تنگناهای مالی بسیار فراهم کرده است.

این مقام مسئول درخصوص برنامه‌های سال جاری ستاد بازآفرینی ملی شهری پایدار نیز بیان کرد: در حال حاضر بعد از برنامه‌ریزی کلانی که در مقیاس ملی انجام داده‌ایم، تعداد دو هزار و ۷۰۰ محله ناکارآمد را در گروه‌های مختلف شناسایی کردیم که این تعداد در ۱۶۸ شهر مربوط به بافت‌های تاریخی، ۴۹۵ شهر مربوط به بافت‌های ناکارامد و در ۹۵ شهر نیز برای سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند. براساس برنامه‌ریزی های انجام شده قرار است سالانه به طور متوسط ۲۷۰ محله را با هماهنگی زیر نظر ستادهای ملی و استانی ساماندهی کرده و سطح متوسط خدمات را به سطح متوسط شهر برسانیم.

ایزدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این اقدام ابتدا ستادهای استانی باید شهرها و محلات هدف خود را اعلام کنند گفت: ما به طور متوسط در هر استان سه شهر هدف  و در هر شهر سه محله می‌توانیم در گام اول در اولویت قرار دهیم که سعی داریم بیشتر به سمت شهرهای متوسط و میانی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و از لحاظ کیفی و کمی مستعد توجه بیشتری هستند حرکت کنیم. پس از این مرحله مجموعه‌ای از اقدامات که ما در تک تک این محلات در چارچوب طرح‌های گوناگون تهیه کرده‌ایم به تصویب ستاد رسیده و دستگاه‌های دخیل متولی اجرای آنها خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این نکته که درحال حاضر تسهیلات در حوزه نوسازی و بهسازی شهری از تنوع خوبی برخوردار است گفت: وام مقاوم‌سازی، وام ودیعه مسکن ، وام نوسازی بافت‌های فرسوده، وام خرید، وام ساخت و ... شکل‌های متفاوتی از بخش ارائه تسهیلات هستند که هم‌اکنون اجرایی شده‌اند. 

وی در ادامه افزود: با توجه به عملکرد بانک‌های عامل در سال ۹۳ و ۹۴ تلاش داریم که بیشتر به سمت تمرکز در حوزه فعالیت‌های بانک مسکن رفته و آن را به عنوان بانک توسعه‌ای قرار دهیم، اگرچه بانک مرکزی در هفته گذشته ابلاغیه خود در این خصوص را به ۲۴ بانک عامل مطرح کرده؛ براین اساس انتظار می‌رود تسهیلات نوسازی در محلات هدف اعمال شود. درحال حاضر مشکل تنها بر سر مابه‌التفاوت سود توافق شده از سوی دولت و تخصیص منابع از سوی بانک‌های عامل است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این باره افزود: خوشبختانه با توجه به توافقی که بین بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت انجام شده است، ۱۵۰ هزار تسهیلات قابل ارائه در بانک مسکن متمرکز شده و این مبلغ مابه‌التفاوت از سوی این بانک پرداخت می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: این مدل، مدل مسکن حمایتی است و با مسکن اجتماعی تفاوت دارد، گرو‌ه‌هایی که توانایی باز پرداخت تسهیلات را دارند می‌توانند این وام را بگیرند که شامل ساکنان این بافت‌ها، سازندگان و سرمایه‌گذاران می‌شود.

ایزدی با بیان این که طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ توانستیم ۱۰۷ هزار تسهیلات از طریق ۷ بانک به بیش از ۵۶ هزار متقاضی ارائه دهیم گفت: ما به دنبال تقاضاهای جدید در این حوزه هستیم که قطعا به محض ثبت‌نام در سامانه مورد نظر در سایت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بدون هیچ واسطه‌ای به بانک معرفی می شوند.

معان وزیر راه و شهرسازی همچنین از افزایش ظرفیت بانک مسکن از ۵ هزار به ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات خبر داد و گفت: ما در این رویکرد به دنبال حضور بیشتر توسعه‌گران بوده و ترجیح می دهیم به جای مالکین، انبوه سازان وارد این عرصه نوسازی شوند. از سوی دیگر مالکان نیز بادارایی خودشان که همان ملک باشد می‌توانند وارد این حلقه مشارکت شوند و هیچ دخالتی در امر اخذ وام و بازپرداخت تسهیلات نداشته باشند.

این مقام مسئول با تأکید بر این مطلب که اینگونه می‌توانیم مخاطبان بیشتری را مورد هدف قرار داده و از متقاضیان گسترده‌تری در ورود به عرصه نوسازی حمایت کنیم گفت: در این حوزه اقدامات خوبی انجام دادیم که افزایش سقف وام‌ها و گستردگی انواع تسهیلات از جمله آن به شمار می‌رود. با این اقدامات بسیاری از وام‌ها به خصوص در شهرهای متوسط و میانی رقم قابل توجهی از ساخت را به خود اختصاص داده و در خیلی از شهرها با کل هزینه ساخت برابری می کند. از سویی دیگر در شهرهای بزرگ نیز با نیمی از هزینه ساخت مطابقت دارد که روندی منطقی در این عرصه به نظر می‌رسد./

نظر شما