شناسهٔ خبر: 23514 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

بررسی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در یک کتاب

مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی

کتاب «مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی (شرکت‌ها)» نوشته کونوسوکه ماتسوشیتا نمونه‌ای درخشان از مسئولیت اجتماعی است که از بنگاه‌های اقتصادی توقع می‌رود به آن پایبند باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کونوسوکه ماتسوشیتا بنیان‌گذار گروه صنعتی ماتسوشیتا الکتریک (ناسیونال و پاناسونیک) نویسنده این کتاب است. این کارآفرین موفق از جمله مدیران برجسته‌ای است که به عنوان یکی از معماران ژاپن امروز شناخته می‌شود. به کوشش همین مدیران علاقه‌مند و مسئول بود که ژاپن که خود روزی مشتاق دست یافتن به راز و رمز موفقیت جوامع صنعتی بود، امروز به موضوع مطالعه بسیاری از پژوهش‌گران جهان بدل شده است.

در دهه اخیر مهم‌ترین نویسندگان مدیریت در هاروارد و ام‌آی‌تی، ماتسوشیتا را بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین کارآفرین سده بیستم در جهان خوانده‌اند و رویکرد انسانی او به صنعت، تولید، مدیریت و روش مواجهه او با چالش‌های دستیابی به آرمان مشترک و توجه به مسئولیت‌های اجتمای بنگاه‌های اقتصادی (شرکت‌ها) را ستایش می‌کنند.

این مدیر برجسته که سال ۱۹۸۹ درگذشت، کتاب‌های متعددی درباره دستاوردهایش و روش‌های رسیدن به آن‌ها منتشر کرده که شماری از آنها از زبان انگلیسی به فارسی منتشر شده‌اند. دیدگاه‌های ماتسوشیتا درباره مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی که موضوع جدید و فراگیری در حوزه مدیریت است، موارد مهمی مانند تعلق شرکت به اجتماع، رسالت شرکت‌ها، مسئولیت‌های شرکت‌ها در حفاظت از محیط زیست، جابه‌جایی جمعیتی، ترویج دیپلماسی غیردولتی، آموزش بزرگسالان، کاهش آلاینده‌ها، خلق منابع تازه برای رشد، اشتغال نیروی کار، افزایش بهره‌وری مدیریت و کارکنان و هم‌زیستی در عین رقابت و حراست از آرامش عمومی را دربرمی‌گیرد.

کتاب حاضر در واقع مجموعه‌ای از دیدگاه‌های ماتسوشیتا درباره مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را دربرمی‌گیرد. این کتاب از سوی موسسه آموزشی پژوهشی پی‌اچ‌پی که با هدف ترویج ایده‌هایی که به آرامش و بهروزی جامعه بشری کمک می‌کنند و توسط خود ماتسوشیتا تاسیس شده، گردآوری شده است.

از نظر ماتسوشیتا تولید کالا و خدمات با کیفیت عالی بنیادی‌ترین مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی است. جمله معروف او این است: «شرکت ما انسان می‌سازد، البته کالاهای الکتریکی هم تولید می‌کند».

فصل یک کتاب با عنوان «مدیریت با نگاه به آینده» و فصل دو کتاب با عنوان «ترویج مشارکت در سطوح ملی و منطقه‌ای» به بررسی مسئولیت‌هایی می‌پردازد که صنعت بخش خصوصی نه تنها در مقابل مردم جامعه خود، که در مقابل کشورهای دیگر نیز برعهده دارد. فصل سوم با عنوان «به حداکثر رساندن توانایی‌های صنعت بخش خصوصی» مروری بر کتاب «آن طور که من می‌بینم» از سال ۱۹۸۹ است و دو فصل آخر با عنوان‌های «تفکر خلاق نیاز امروز و فردا» و «ژاپن در قرن بیست و یکم» نیز ویراست جدید مقاله‌هایی از این مدیر موفق است که در فاصله ۱۹۷۷ و ۷۸ منتشر شده بودند.

کتاب «مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی (شرکت‌ها)» نوشته کونوسوکه ماتسوشیتا ترجمه محمدرضا سرکارآرانی و مریم داداش‌زاده، از سوی انتشارات رسا به بازار آمده است.

این کتاب  در ۱۵۵ صفحه و در سال ۱۳۹۰ منتشر شده است.

نظر شما