شناسهٔ خبر: 23524 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

جلوگیری از بروز حاشیه‌نشینی با تامین نیازهای مرزنشینان/ ضرورت گسترش راه‌ها و توسعه بخش ریلی/ برنامه‌ریزی برای روستاییان و مرزنشینان با توجه به خشک‌سالی/ توجه به موقعیت خراسان‌جنوبی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب

   وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی در ستاد ملی بازآفرینی شهری ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بزرگ استان، به فرصت‌های تاریخی و گردشگری استان اشاره کرد و گفت: مردم انتظار دارند از نظر تأمین راه‌ها و توسعه بخش ریلی اقدامات خوبی در این حوزه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وجه‌اله خدمتگزار در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اعلام کرد: ما در این جلسه از استانی صحبت می‌کنیم که ظرفیت‌های بزرگی از جمله مردمانی نجیب، دلسوز و ممتاز دارد. از ابتدای انقلاب تاکنون مشارکت مردمی خراسان جنوبی در تمامی انتخابات برگزار شده در کشور نزدیک به ۲۰ درصد از سایر استان‌ها بیشتر گزارش شده که این خود نشان‌دهند ثروت انسانی این منطقه است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده و دارای ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است گفت: در همین مرزها، مرزنشینانی با حداقل معیشت، امن‌ترین مرز را برای ما ایجاد کرده‌اند که اگر زمینه زندگی‌شان را فراهم نکنیم باید مهاجرت کنند و در حاشیه شهرها سکنی بگزینند که قطعا مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

استاندار خراسان جنوبی در این خصوص تأکید کرد: ما باید در این بخش به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مرزنشینان و روستاییان این نواحی که بر اثر خشک‌سالی ۱۸ ساله (که میانگین میزان بارندگی در طول جندسال اخیر زیر ۱۰۰ میلی‌لیتر گزارش شده) در بدترین شرایط در این استان به سر می‌برند، از این ناحیه جدا نشوند و مکان دیگری را برای زندگی انتخاب نکنند.

خدمتگزار با اشاره به این نکته که ما در این وضعیت بیش از ۴۵۰ روستا را باید آبرسانی کنیم گفت: درحال حاضر بسیاری از مسیرهای روستایی ما با مشکل روبه‌رو هستند، حتی مرکز استان (بیرجند) نیز از این شرایط مستثنی نیست و مشکلات بسیاری دارد که درخواست داریم تدابیر مؤثری برای آن اندیشیده شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به فرصت‌های خوبی که از نظر تاریخی و گردشگری در این استان قرار دارد گفت: قرارگیری استان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب خود بر اهمیت استان می‌افزاید. در نتیجه مردم انتظار دارند که از نظر تأمین راه‌ها و توسعه بخش ریلی اقدامات خوبی در این حوزه صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی درخصوص بحث ایجاد بندر خشک در مرز ماهیرود نیز بیان کرد: احداث این بندر می‌تواند ظرفیت و امکان خوبی از نظر واردات، صادرات و تجارت بین ما، افغانستان و هندوستان باشد که مستلزم حمایت و پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی است که امید داریم به آن توجه شود. این مسیر حداقل ۶۰۰ کیلومتر طول مسیر را کاهش می‌دهد و از نظر تجارت و افزایش درآمد مردمی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی درباره پروژه‌های مؤثر بر شکل دادن اراده ملی و محلی برای مردم بیان کرد: این امر نیز مستلزم توجه ویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی است. به تصور من باید ردیف ملی برای بازآفرینی شهری با اولویت استان‌های کم‌برخوردار و کمتر‌توسعه یافته مانند خراسان جنوبی اختصاص داده شده و این مسئله نیز مورد توجه قرار گیرد.

خدمتگزار به خدمات زیربنایی مورد نیاز برای مسکن مهر نیز در استان اشاره‌ای کرد و گفت: این بحث نیز باید به نتیجه‌ای مشخص برسد و امکان استفاده از سرمایه‌‌ای که در این مناطق به کار گرفته شده برای مردم فراهم شود.

وی در پایان خواستار آغاز عملیات اجرایی جدید در بخش ریلی، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشینی و ایجاد زمینه برای جذب سرمایه‌گذار نیز در سطح استان شد.

نظر شما