شناسهٔ خبر: 23528 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

زمینه‌ها و ابعاد مسئولیت‌پذیری شرکت

طرح تحقق مسئولیت اجتماعی در زمینه‌های مختلفی اتفاق می افتد. این مفهوم هم در چارچوب درون سازمانی و هم در بیرون از آن قابل تحقق است. موارد ذیل زمینه‌های کاربست این مفهوم را بیان می دارد:

۱.      مسئوليت اجتماعي شرکت در رهبري و فرآيندهاي درون سازماني : به مفهوم انعکاس مسئولیت پذیری اجتماعی در ماموريت و چشم انداز، خط مشي ها و رويه ها

۲.      مسئوليت اجتماعي شرکت در محيط کار شامل اموری همچون:

         - ايمني و سلامتي فیزیکی و روانی کارکنان،

         - آموزش و توانمندسازي کارکنان در حوزه های اجتماعی و زیست

         - تعادل میان کار و زندگی کارکنان

۳.      مسئوليت اجتماعي شرکت در بازار و صنعت شامل زمینه هایی نظیر:

- توانمند سازی تامين کنندگان و پيمانکاران

- توجه به مسئولیت اجتماعی در زنجيره تامين

- حقوق مشتريان و مصرف کنندگان

- شناسایی فرصتهای مشارکت با تامین کنندگان

۴.      مسئوليت اجتماعي شرکت در محيط زيست شامل مواردی همچون: 

- کاهش آلودگي

- مديريت ضايعات

- صرفه جويي در انرژي

- ارزشيابي عملكرد زيست محيطي

۵.  مسئوليت اجتماعي شرکت در جامعه و کشور شامل زمینه هایی همچون:

         - جامعه محلي

         - جامعه دانشگاهي

         - مشارکت با سازمانهاي غير دولتي و سازمانهای عمومی

         - فعالیت داوطلبي شرکتي ( استفاده از منابع و امکانات شرکت در یک پروژه اجتماعی زیست محیطی فرهنگی )

         - حمايت از فعاليتهاي داوطلبي کارکنان (فعالیتهای دواطلبانه کارکنان و استفاده از مهارتها و قابلیتهای فردی کارکنان)

و در نهایت، ابعادی را می توان برای موضوع مسئولیت اجتماعی مورد ملاحظه و تامل قرار داد که این ابعاد به صورت زیر می باشد:

         بعد اقتصادی

         بعد قانونی

         بعد اخلاقی

         بعد نوع دوستی (اجتماعی)

         بعد محیط زیستی

هرم کارول

برچسب‌ها:

نظر شما