شناسهٔ خبر: 23538 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی خراسان جنوبی:

روند کند تخصیص بودجه بزرگراه‌های خراسان جنوبی

رضا رجبی در ۴ سال اخیر تخصیص اعتبارات مصوب برای بزرگ راه‌های خراسان جنوبی روند کندی داشته است به طوری که در این سال‌ها از ۵۰ درصد تجاوز نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، رضا رجبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی محورهای اصلی زاهدان – بیرجند - قاین- مشهد و بجستان تا دیهوک به عنوان بزرگراه به حساب می‌آیند و بقیه محورها باند دوم است که بعد از بهسازی به بزرگراه تبدیل می‌شود گفت: شرکت ساخت و توسعه و حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی پروژه باندهای دوم بزرگراه‌ها را در قالب طرح ۲۰۴۵ اجرا می‌کند و یکی از این طرح‌ها که با خراسان رضوی مشترک است محور بیرجند- قاین- خضری دشت بیاض – فیض آباد-تربت حیدریه و برعکس تربت حیدریه- بجستان- فردوس- دیهوک است.

مدیرساخت و توسعه راه‌ها اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی طول این بزرگراه مشترک را ۶۶۰ کیلومتر اعلام می‌کند و می‌افزاید: از این ۶۶۰ کیلومتر مسیرمشترک ۳۳۷ کیلومتر در قالب دو قطعه ۱۸۲ کیلومتری مربوط به محور بیرجند تا گناباد است و ۱۵۵ کیلومتر هم در محور بجستان – دیهوک قرار دارد که در حوزه خراسان جنوبی است.

وی با بیان این که دو بانده سازی این محورها در حال اجراست افزود: در سال‌های گذشته خراسان جنوبی حوزه راهسازی نداشته به همین دلیل بیشتر اعتبارات در خراسان رضوی هزینه شده است و شروع آن هم از تربت حیدریه بوده است. اما باوجود اینکه ۵۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای این پروژه تعریف شده بود ولی این بودجه تخصیص نمی‌یافت به طوری که به ۱۷ میلیارد تومان هم تقلیل پیدا کرد اما با پی‌گیری‌های انجام شده تا ۳۰ میلیارد تومان این رقم افزایش یافت. هرچند امیدوار به افزایش بودجه این محورها هستیم اما این موضوع هم وجوددارد که تخصیص‌ها روند خوبی نداشته است به طوری که در ۴ سال گذشته از ۵۲ درصد بالاتر نرفته است.

به گفته رجبی از ۱۸۲ کیلومتر مسیر باند دوم بیرجند – قاین ۸۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و در حال حاضر ۴ پیمانکار در سه قطعه بیرجند- قاین،قاین خضری دشت بیاض در حال فعالیت هستند و ۴۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه می‌دهد: از باند دوم دیهوک- راور ۵۰ کیلومتر زیربار ترافیک رفته و یک قطعه ۱۶ کیلو متری نیز در حدفاصل دیهوک- بجستان آماده بهره‌برداری است. علاوه بر این ۱۲ کیلومتر از محور اسلامیه فردوس نیز با ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی رقم ریالی جذب شده از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی برای خراسان جنوبی به غیر از بزرگ راه بیرجند- قاین را ۶۶ میلیارد تومان اعلام می‌کند که در صورت تخصیص هم تلفات جاده‌ای کاهش می‌یابد و هم از لحاظ اجرایی شاهد ادامه روند مطلوب پروژه‌های راهسازی استان خواهیم بود.

نظر شما