شناسهٔ خبر: 23594 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت:

نیاز به دو خطه، سه خطه یا ۴ خطه شدن داریم تمام خطوطی که به کلان‌شهرها منتهی می‌شوند/ سفر رییس جمهوری به باکو و احتمال عقد قرارداد خط ریلی بین دو کشور/ بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی با نیاز به ۷۲ هزار تن ریل

راه آهن شمال طرح دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت گسترش خطوط ریلی در سطح کشوری و درون شهری، پیگیری روند عقد قرارداد احداث یک خط ریلی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان و ارایه گزارش برنامه‌ها و اهداف سال ۹۵ شرکت راه‌آهن از مهمترین سرفصل‌های حوزه ریلی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه صنعت ریلی  در هفته گذشته به شرح زیر است:

سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن:

مهمترین وظیفه ما نگه‌داری از خطوط راه‌آهن است که سالانه، به طور مستمر و روزانه در ۱۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی انجام می‌شود تا خطوط راه‌آهن آماده بهره‌برداری باشد.

محورمرکزی ایران از نظر ایجاد خطوط جدید راه‌آهن در اولویت است و نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر داریم که در حال دوخطه کردن آنها هستیم و ۴۰۰ کیلومتر از همان ۵۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است.

از ۱۵۰ کیلومتر کل مسیر تهران تا قزوین،‌ ۱۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است

در اداره کل خراسان رضوی برای شهر مشهد در حال سه خطه کردن خطوط ریلی هستیم که قرار است در بخش‌هایی چهار خطه نیز شوند

نزدیک به ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی داریم که در آستانه بازسازی هستند و برای اینکار نیز نیاز به پیمانکاران باتجربه و منایع مالی داریم تا این اتفاق به بهترین شکل رخ دهد.

حدود ۶۰۰ کیلومتر از خطوط کشور امروزه نیازمند ریل هستند که برای آنها به حدود ۷۲ هزارتن ریل نیاز داریم.

جاوید قربانوف، رییس راه آهن حمهوری آذربایجان گفت:

انتظار می‌رود در جریان سفر آینده حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به باکو، ایران و آذربایجان قرارداد احداث یک خط ریلی بین دو کشور نهایی شود.

هزینه ساخت این خط آهن ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

نیاز داریم تمام خطوطی که در بخش ریلی به کلان‌شهرها منتقل می‌شود را دو خطه، یا سه خطه یا ۴ خطه کنیم.

 هم‌اکنون پروژه‌های بزرگی در بخش راه‌آةن در دست اقدام است.

برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران باید راه‌آهن حومه‌ای را راه‌اندازی کنیم.

مجید ارجونی سرپرست اداره كل راه آهن جنوب شرق (زاهدان)

ایجاد خط فرعی به طول ۶۰۰ متر و احداث ایستگاه تخلیه و بارگیری گاز مایع توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی برای مردم زاهدان را در پی دارد.

در چهل و چهارمين نشست وزرای كشورهای عضو سازمان همكاری راه‌آهن‌ها مطرح شد:

راه آهن ايران در جايگاه رييس كميسيون بازرسی با شناخت و درك اهميت مسئوليت خود، نسبت به بررسي دقيق گزارش‌های مالي سازمان با همكاری نمايندگان راه آهن‌های چين و قزاقستان اقدام و در تاريخ ۲۶ مارس ۲۰۱۶ با ارسال گزارش كميسيون بازرسي براي ۲۶ كشور عضو آماده حضور در اجلاس وزاری سازمان در باكو شد.

یوسف گران‌پاشا مدیر‌کل راه‌آهن شمال:

طرح نو‌سازی خط راه‌آهن شیر‌گاه به زیراب با هزینه ۲۸ میلیارد تومانی در حال انجام است.

 مقاوم‌سازی پل‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه تردد در خط راه آهن به طور مداوم صورت می‌گیرد، اصلاح ۶کیلومتر از تونل‌ها با ارتفاع حدود ۳۰ سانتی‌متر از کف اجرایی می‌شود.

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران در دیدار با عارف عسگراف معاون وزیر حمل و نقل آذربایجان گفت:

جمهوری آذربایجان با مشارکت مالی جهت احداث و بهسازی مسیر خط ریلی رشت - آستارا می تواند نقش مهمی در اتصال دالان شمال – جنوب ایفا کند.

نورزاد همچنین با تشریح ظرفیت های فنی و مهندسی ایران در حوزه حمل و نقل و سدسازی، خواهان تشکیل یک گروه کاری برای یافتن راه های همکاری در حوزه حمل و نقل بین دو کشور شد.

محمد ابراهیم اقبالی مدیرکل راه آهن شرق گفت:

برای اولین بار صادرات سنگ آهن از مجمتع مواد معدنی سنگانشامل حمل سنگ آهن هماتیت در ۱۱ واگن لبه بلند CIS به تناژ ۷۲۶ تن از مجمتع مواد معدنی سنگان به ترکمنستان انجام شد.

تن کیلومتر ناخالص بار حمل شده توسط این اداره کل در سال گذشته با تناژ شش میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۳۹۰ تن کیلومتر نسبت به سال ۱۳۹۳ با تناژ شش میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۳۸۰ تن کیلومتر هشت درصد رشد داشته است.

نظر شما