شناسهٔ خبر: 23646 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

توسعه راه آهن؛ يكی از برنامه‌های توسعه‌ای مهم كشور

تنها راه حل رفع آلودگی هوای تهران؛ توسعه قطارهای حومه‌/ لزوم تحقق جابجايی مسافر از جاده به ريل

قطار حومه‌ای با توجه به اينكه بیشتر استان‌های مهم و صنعتی كشور به شبكه اصلی و سراسری راه آهن متصل هستند، پرداختن به اين موضوع كه بايد خطوط ريلی را در درون و برون شهرها توسعه دهيم و با تدوين برنامه‌ای مدون سهم واقعی حمل بار و مسافر در اين حوزه را گسترش دهيم، امری بديهی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اين روزها مسئولان ريلی ديگر كشورها در صدد برقراری مناسبات بين‌‌المللی شبكه ريلي كشور خود با اتصال به خطوط ريلي ديگر كشورها هستند تا بتوانند سهم ترانزيت ريلي كشور خود را افزايش دهند. به طورحتم كشوري كه گام هاي محكمي جهت توسعه و ترميم زيرساخت هاي خود، علي الخصوص در بخش حمل و نقل ريلي بردارد، شاهد توسعه اقتصادي قابل توجهي خواهد بود كه در همين راستا ايمني و امنيت را در بخش هاي مختلف جابجايي بار و مسافر و تعاملات بين المللي فراهم خواهد كرد.

در همين حال و با توجه به اينكه اكثر استان‌هاي مهم و صنعتي كشور به شبكه اصلي و سراسري راه آهن متصل هستند، پرداختن به اين موضوع نيز كه بايد خطوط ريلي را در درون و برون شهرها توسعه دهيم و با تدوين برنامه‌ای مدون سهم واقعي حمل بار و مسافر در اين حوزه را گسترش دهيم، امري بديهي است این درحالی است که   با روي كار آمدن دولت يازدهم توجه به راه آهن بيش از پيش افزايش يافته است و هر روز شاهد اتفاق هاي بزرگي براي اين صنعت در كشور طي ۳ سال گذشته بوده و هستيم

البته نبايد فراموش كرد كه از ابتداي شروع برنامه توسعه، راه آهن جمهوری اسلامي ايران همواره جزو يكي از برنامه‌هاي توسعه اي مهم كشور بوده، به گونه اي كه از اول انقلاب تاكنون ۵ برنامه توسعه اي براي كشور تدوين كه در تمام اين برنامه ريزي ها، پيرامون توسعه و شكوفايي حمل و نقل ريلي قوانين بسياري مصوب شده است.

در ميان اينها عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي همواره در مجلس شوراي اسلامي از ارتقا كمي و كيفي صنعت ريلي سخن گفته است، به نحوي كه با حضور در بهارستان و در جمع نمايندگان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به بيان چشم انداز وزارت راه، مسكن و شهرسازي، خصوصا" حوزه ي ريلي اينگونه پرداخته استوزير راه وشهرسازي يادآورمي شود كه در بخش ريلي با بازنگري توافق با كشورهاي منطقه (اتصال شبكه ريلي ايران به چين، مسكو و آلمان)؛ صرفا در بخش راه آهن تنها داراي ۵۹۰ هزار ميليارد ريال پروژه در دست اقدام هستيم.

آخوندي خاطرنشان مي كند كه تا آذرماه پارسال، واگن هاي بالاي ۶۹ سال مسافران را جابه جا مي كردند اما از آن به بعد، استفاده از واگن هاي بالاي ۵۵ سال ممنوع و امسال نيز واگن هاي بالاي ۴۵ سال از رده خارج مي شود و سال آينده درصدديم كه همه واگن هاي بالاي ۳۵ سال را از رده خارج كنيم.

وي در اين باره مي گويد: ما براي توسعه ناوگان ريلي نيازمند يك هزار و ۵۵۸ واگن مسافري، ۲۸ هزار و ۵۰۰ واگن باري و ۶۱۷ لكوموتيو هستيم و مفهوم آن اين است كه براي تامين اين ناوگان بايد ۳۵۰ هزار ميليارد ريال هزينه كنيم؛ كه قرار است ۲۰۰ ميليارد ريال آن توسط بخش خصوصي داخلي و خارجي و ۱۵۰ ميليارد ريال ديگر توسط دولت هزينه شود.

وزير راه و شهرسازی تاكيد مي كند تنها راه حل رفع آلودگی هوا در تهران، توسعه قطارهاي حومه‌اي است، چرا كه روزانه تنها ۴۵۰ هزار خودرو از شهرهاي حومه اي وارد تهران و از آن خارج مي شوند كه نتيجه آن آلودگي بيشتر هواست.

همچنين وزير راه و شهرسازي يادآور مي شود كه سال گذشته تعداد مسافران قطارهای حومه از ۲ ميليون به چهار ميليون و ۶۰۰ هزار نفر رسيد و پيش بيني ما اين است كه امسال تعداد مسافران قطارهاي حومه اي به هفت ميليون نفر افزايش يابد؛ كه اين در واقع انتقال عملي مسافر از جاده به روي ريل است.

حال كه راه آهن ايران طي اين سال‌ها توانسته جايگاه خاصی را در بخش ترانزيت و بار به دست بياورد، به شدت پيگير تحقق جابجايی تعداد زيادي از مسافران از جاده به ريل است و از آنجا كه براي نخستين بار در تاريخ، راه آهن جمهوري اسلامی ايران رشدی بالاتري نسبت به رشد كل حمل و نقل در كشور را به ثبت رسانده است، می‌توان پي برد مسوولان راه آهن، خيز لازم را در اين خصوص برداشته‌اند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۰۸:۴۸ 0 1

    باید مناطق شمالغرب تهران و شمالشرق تهران هم صاحب ایستگاه راه آهن شوند تا استقبال از راه اهن افزایش یابد همچنان که مردم ریل به جاده ترجیح بدهند و ترافیک کنترل شود الان برای یک شخصی که در منطقه 22 زندگی میکند به میدان راه اهن که سه ساعت! فاصله دارد نمی رود لذا با ساخت ایسگاه های راه اهن و کاهش زمان دسترسی و نزدیک شدن استقبال مردم افزایش می یابد ماند ترمینال غرب ، کشور های اروپایی ژاپن و امریکا هم کلانشهر ها چند ایستگاه راه اهن دارند ولی تهران در این 80.سال یک عددفقط !
                                

نظر شما