شناسهٔ خبر: 23666 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ريزی و اقتصادحمل ونقل وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

نتایج مثبت تلاش دولت در زمینه آموزش و تربیت خبرگان صنعت/ زمان صدور خدمات فنی و مهندسی فرا رسیده/ عدم وابستگی پیمانکاران برای اجرای پروژه‌های بزرگ

امير اميني معاون برنامه‌ريزی و اقتصادحمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه درحال حاضر صاحب یک سیستم حرفه‌ای در حوزه صنعت هستیم، گفت: اکنون زمان مناسبی است که دنبال بارور کردن این سیستم برای صدور خدمات فنی و مهندسی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیرامینی معاون برنامه‌ريزی و اقتصادحمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره نقش پروژه‌های وزارت راه در تولید شغل و اشتغال‌زایی در کشور گفت: تلاش دولت در تولید و تربیت پیمانکاران متخصص و خبرگان صنعت نتیجه داده است و درحال حاضر پیمانکاران ما نسبت به سی سال گذشته آنقدر رشد داشته‌اند که دیگر وابستگی‌ای برای اجرای پروژه‌های بزرگ ندارند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر صاحب یک سیستم حرفه‌ای درحوزه صنعت هستیم، ادامه داد:محصولی که حاصل تلاش دولت برای تربیت و افزایش تعداد خبرگان صنعت و پیمانکاران متبحراست به بار نشسته و توانسته نقش بالایی در افزایش اشتغال ایجاد کند. هم اکنون زمان مناسبی است که دنبال بارور کردن این سیستم برای صدور خدمات فنی و مهندسی باشیم.

 امینی با اعلام اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌تواند در اشتغال‌زایی موثر و مفید باشد، توضیح داد: از این حجم نیروی بیکار اما توانمند و تحصیل‌کرده می‌توانیم برای اشتغال در کشورهای خارجی و صدور خدمات فنی مهندسی استفاده کنیم. این درحالی است که دراین حوزه نه درسطح منطقه و نه در حوزه بین‌الملل  صاحب برنامه‌ریزی و نقشه راه مشخصی نیستیم.

معاون برنامه‌ريزی و اقتصاد حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با توضیح اینکه ترکیه با رقم ۲۸۷میلیارد دلار صدور خدمات فنی و مهندسی به عنوان کشور همسایه از این موهبت استفاده می‌کند، با ارایه پیشنهادهایی درباره فعال کردن و تقویت این بخش گفت: باید برای این ظرفیت داخلی در خارج از کشور بازاریابی کرد.

امینی با اعلام اینکه حجم بالای فعالیت‌های وزارت‌خانه و کارگاه های عمرانی مربوط می‌تواند نقش موثری در تولید اشتغال داشته باشد، توضیح داد: آماری که مربوط به گذشته است نشان می‌دهد که در هر کارگاه برای هر پنجاه تا صد کیلومتر کارگاه راه‌سازی یک اشتغال ۱۰۰نفره درنظرگرفته بودند که هر ۱۰۰کیلومتر راه‌سازی می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۰۰نفر اشتغال به صورت مستقیم و چیزی حدود ۴ برابر این رقم تولید شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد کند. در حال حاضر و با توجه به وضعیت تورم و حجم پروژه‌ها در حال بازتولید آمار هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صادرات خدمات فنی و مهندسی عبارت‌ است از صادرات فعالیت‌های هدفدار مهندسی‌، تدارکات‌، طراحی‌، اجرا، ساخت‌، تعمیر کالا و تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی‌، نصب‌، راه‌اندازی‌، نظارت و آموزش‌های‌ مربوط‌، انتقال دانش فنی‌، فعالیت‌های نرم‌افزاری،(مدیریت‌، طراحی‌، مشاوره‌، خدمات انفورماتیک‌)، مطالعات‌ توسعه و نظایر آنها به نحوی که صدور کالای صرف محسوب نشود.

نظر شما