شناسهٔ خبر: 23673 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بورس هفته گذشته بیش از ۶ هزار نفر را خانه‌دار کرد

بورس ۶ هزار و ۱۱۴ نفر با استفاده از ۲۸۲ هزار و ۸۴۶ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران به فرایند دریافت تسهیلات از بانک مسکن وارد شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به ۲۸ خرداد ماه جاری، ۲۶۷ هزار و ۹۵۲ و ارزش معاملات این اوراق بالغ بر ۲۳۱ میلیارد ریال بود.

معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال ۱۳۸۹ در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است و اکنون بیش از ۲۰ نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود.

بر اساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از ۱۸.۵ به ۱۷ درصد کاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز ۲۱ درصد تعیین شده است.

براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ ۱۳۸۵ و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) از ۵۰۰ میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس، سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران یک میلیارد ریال و در مرکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۸۰ میلیون ریال است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه و برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری که ۶۰۰ میلیون ریال برای هر پلاک ثبتی است، ۱۲۰برگه خواهد بود.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون ریال و در مرکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است که شمار اوراق مورد نیاز در تهران ۱۲۰ ورقه و در مراکز استان‌ها ۱۰۰ ورقه است.

استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده از نمادهای « آبان ۹۴» و پس از آن امکان‌پذیر است.

پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر ۹۴ و پیش از آن فقط تا سقف‌ های تسهیلات پیشین (۵۰۰ میلیون ریال برای زوج ها و ۳۵۰ میلیون ریال برای سایر اشخاص) امکان پذیر خواهد بود.

متقاضیان می‌توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به اندازه مورد نیاز در نمادهای آبان ۹۴ به بعد، خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پیشین در نمادهای مهر ۹۴ و پیش از آن تا سقف‌های تسهیلات قبلی ۳۵۰ میلیون ریال برای هر یک از زوج ها، خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای « آبان ۹۴»‌ و پس از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوج ها مستلزم خرید ۶ دانگ یک واحد مسکونی از سوی زوج هاست، از این مزایا بهره‌مند شوند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما