شناسهٔ خبر: 23678 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديرکل راه و شهرسازی گلستان:

بافت‌های فرسوده یكی از چالش‌های مهم مدیریت شهری است

ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی گلستان یكی از مسایل مهم شهرسازی و از چالش‌های مدیریت شهری را بافت‌های فرسوده بیان كرد و گفت: باید به دنبال چاره اندیشی و علاج بخشی زودهنگام برای این محدوده‌ها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم در كارگاه آموزشی"بازآفرینی شهری، گامی به سوی شهر انسانی" در سالن اجتماعات استانداری گلستان افزود: موضوع رسیدگی به این بافت‌ها و جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی از تاكیدات جدی و ویژه شورای مصلحت نظام كشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین برنامه پنجم توسعه كشور است.

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان با اشاره به تصویب قانون احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناكارآمد در سال ۸۹، ادامه داد: این بافت‌ها در گونه‌های مختلف تعریف می‌شوند كه هر یك ویژگی‌های خاص خود را داشته و نوع مداخله در آنها متفاوت است.

مبارك قدم افزود: این گونه‌ها شامل بافت‌های قدیمی دارای ارزش تاریخی، بافت‌های میانی و فرسوده فاقد ارزش، مناطق حاشیه نشین و سكونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های روستایی موجود در بطن شهرها هستند.

وی ادامه داد: تمام این گونه‌ها طی چند سال اخیر در كلیه استان‌ها از جمله گلستان شناسایی شده به طوری كه ۱۴/۱ مساحت شهرهای این استان به مساحت دو هزار و ۴۳۳ هكتار بعنوان بافت ناكارآمد شناسایی و مصوب شده است.

مبارك قدم افزود: در حال حاضر مطالعات لازم برای احیاء، نوسازی و بهسازی این بافت‌ها انجام شده اما وسعت این محدوده‌ها به گونه‌ای است كه یك سازمان یا نهاد بصورت بخشی نمی‌تواند به حوزه‌های مختلف آن، رسیدگی و برای نوسازی و بهسازی آن اقدام كند.

وی از طرفی دیگر، مسایل موجود در این محدوده‌ها را منحصر به مسایل زیرساختی و عمرانی ندانست و گفت: مسایل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی مختلفی وجود دارد كه برای رفع و كاهش آنها به اقدامات همه جانبه در سطح ملی و استان ضروری است.

مبارك قدم، تصویب سند راهبردی احیاء، نوسازی و بهسازی محدوده‌های ناكارآمد شهری را در سال ۹۳ یكی از اقدامات ملی در زمینه جلوگیری از گسترش این مناطق بیان كرد و افزود: در این سند با تشكیل ستاد ملی بازآفرینی شهری؛ بهبود وضعیت اقتصادی اجتماعی، توسعه پایدار، احساس امید در سطح خانواده‌ها و تلاش به سوی آینده در بین ساكنین این مناطق طی دو برنامه ششم و هفتم دیده شده است.

وی، مشاركت مردم، بانك‌ها و دولت و تشكیل ستاد بازآفرینی استانی و شهرستانی را از بندهای مورد تاكید دیگر سند مذكور ذكر كرد و گفت: از مهمترین اقداماتی كه با تشكیل ستاد بازآفرینی محدوده‌های ناكارآمد شهری استان از امسال تاكنون صورت گرفته، مبادله سند همكاری مابین استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری گرگان جهت احیای گذرهای تاریخی گرگان بوده است.

به گفته مبارك قدم، طی این تفاهم نامه پنج گذر تاریخی گرگان، شناسایی و یكی از آنها به عنوان پایلوت و با عملكردهای گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی الگوسازی شده كه هم اینك در مرحله فراخوان و تعیین مهندسین مشاور قرار دارد.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت به یكهزار و ۷۰۰ واحد مصوب در سایر بافت‌ها، اقدام دیگر این ستاد بوده كه از مرحله اجرای فونداسیون و بدون سپرده‌گذاری به مشمولین پرداخت می‌شود.

در ادامه این كارگاه محمد رضا قانعی معمار برجسته کشور و برنده جایزه‌ شایستگی یونسکو در مرمت و بهسازی به عنوان مدرس به بیان مطالبی پیرامون طرح‌های بازآفرینی شهری و تجربه باز آفرینی در شهر رشت پرداخت.

تشكیل ستاد شهرستانی در فرمانداری‌ها و ارسال برنامه‌های سال ۹۵ آنان به ستاد استان و مكاتبه مدیران و اعضای ستاد بازآفرینی استان با ادارات تابعه جهت تاكید بر اجرایی شدن اهداف سند از مصوبات این نشست و كارگاه بود.

در این كارگاه یكروزه كه به همت اداره كل راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری و انجمن مهندسین معمار استان برگزار شد، مسوولان استانی و شهرستانی و كارشناسان شهرسازی و معماری نیز حضور داشتند.

نظر شما