شناسهٔ خبر: 23682 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن اعلام کرد:

آغاز ثبت نام واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر/ ۷ هزار واحد بدون متقاضی در ۹۱۰ شهر

مسکن مهر کرمان مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آغاز ثبت نام برای هفت هزار واحد مسکن فاقد متقاضی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، امید محمدی در این خصوص افزود: با حذف تمام شروط واجدین شرایط مسکن مهر، دستورالعمل ثبت نام از اواسط خرداد ماه امسال به مسئولان پروژه مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ابلاغ شده است.

وی سکونت ۵ سال در شهر مورد نظر، سابقه مالکیت، سرپرستی خانوار را از شروط دارندگان شرایط مسکن مهر اعلام کرد و گفت: تمام این موارد از شرایط متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی حذف شده است.

براساس ضوابط قانونی، متقاضیان مسکن مهر و افراد تحت تکفل آنان از یکم فروردین ۱۳۸۴ باید فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند، از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند، متقاضی متاهل یا زن سرپرست خانوار باشد و سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر محل تقاضا چهار شرط اولیه متقاضیان مسکن مهر بود.

وی با بیان این که از ۳۴۷ هزار و ۱۰۵ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر کشور تاکنون ۳۰۴ هزار و ۲۳۰ واحد آن تکمیل شده است، گفت: هم اکنون ۲۷ هزار و ۹۲۰ واحد مسکن مهر در این شهرها در دست اجرا است که امیدواریم با تکمیل انشعاب آب، برق، فاضلاب و گاز تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل شود.

وی گفت: در سال ۱۳۸۶ که احداث واحدهای مسکن مهر در این شهرها آغاز شد،در مجموع ۷۵۰ شهر زیر ۲۵ هزار نفردر کشور وجود داشت اما هم اکنون تعداد شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در کشور به ۹۱۰ شهر افزایش یافته است.

محمدی یادآورشد: برخی از پروژه های مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به پایان رسیده ، اما به علت نبود انشعابات آب و برق تاکنون به متقاضیان تحویل نشده است.
وی، پروژه یک هزار و ۹۰۰ واحدی قشم ، پروژه یک هزار و ۱۰۰ واحدی راور کرمان را از جمله واحدهای مسکن مهر اعلام کرد که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده اما به علت نبود آب و برق به متقاضیان تحویل داده نشده است.

مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نبود سیستم فاضلاب را یکی دیگر از علت های واگذارنشدن واحدهای تکمیل شده مسکن مهربه متقاضیان عنوان کرد و افزود: پروژه ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحدی صفادشت تهران و پروژه مسکن سیاهگل، املش و بازرگان در استان آذربایجان غربی از این جمله هستند.

محمدی در ادامه با اشاره به تعداد متقاضیانی که دفترچه اقساط خود را از بانک مسکن دریافت کرده اند، گفت: هم اکنون دارندگان ۲۶۵ هزار و ۷۷۰ واحد مسکن مهر که ۷۷ درصد این پروژه را شامل می شود، دفترچه اقساط خود را از بانک مسکن دریافت کرده اند.

به گفته این مقام مسئول، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در تلاش است با برنامه ریزهای انجام شده پروژه مسکن مهر را در شهرهای زیر ۲۵ هزارنفر تا پایان سال جاری تکمیل کند و پرونده بسته شود.
 هیات وزیران در اوایل خرداد ماه امسال بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مشکلات مسکن مهر را بررسی و تصمیم هایی اتخاذ کرد.

بر اساس این مصوبه باید برای تحویل ۳۵۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تا پایان سال جاری و تامین امکانات زیربنایی و رفاهی به منظور فراهم کردن شرایط اسکان اقدام های لازم صورت گیرد.

دولت همچنین وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تمهیدات لازم را برای واگذاری واحدهای بدون متقاضی به پیمانکاران، شرکت ها و طرف های قرارداد و سایر خریداران فراهم و از محل منابع حاصل از فروش این واحدها (ارزش زمین) برای تکمیل پروژه های خدمات روبنایی هزینه کند.

هیات وزیران همچنین با اختصاص اعتبار مورد نیاز برای آماده سازی شرایط خدمات زیربنایی ۳۵۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر موافقت کرد.

بر اساس این، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات اسناد خزانه اسلامی به منظور پرداخت بخشی از دیون پیمانکاران تا پایان سال ۱۳۹۴ و سال ۱۳۹۵، مبلغ چهار هزار میلیارد ریال از محل منابع مدیریت بحران، مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، مبلغ یک هزار میلیارد ریال از منابع داخلی وزارت نیرو از محل فروش انشعابات، مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور با عنوان « تخفیف عوارض پروانه، حمایت های مالی و تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر » به وزارت راه و شهرسازی و مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از همین محل با عنوان «زیرساخت مسکن مهر- سهم دولت» به وزارت نیرو اختصاص یافت.

دولت همچنین ضمن تأکید بر الزام دستگاه های اجرایی خدمات رسان به ارایه خدمات روبنایی مسکن مهر مطابق قانون، با استفاده از محل منابع داخلی شرکت های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین فروش واحدهای فاقد متقاضی به منظور احداث و تکمیل روبناها (مراکز آموزشی، انتظامی، فرهنگی- مذهبی و درمانی) موافقت کرد. /

نظر شما