شناسهٔ خبر: 23757 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون اول رییس ‌جمهوری مطرح کرد:

امروز شاهد پیشرفت زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم/ تلاش برای بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال در نوروز ۱۳۹۶/ لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه توان مهندسی و فنی ایران در ساخت آزادراه

وزیرراه ومعاون اول ر ئیس جمهور در جمع خبرنگاران اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ‌جمهوری در بازدید از پروژه آزاد راه تهران - شمال گفت: امروز شاهد پیشرفت کار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم. در بازدید سال ۱۳۹۴ پیشرفت کار این قطعه ۴۴ درصد بود اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه نخست به بیش از ۵۹ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اسحاق جهانگیری در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال که به اتفاق دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان انجام شد، گفت: اگر عید نوروز مردم بتوانند از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال عبور کنند، کار بزرگی انجام شده است.

وی بابیان اینکه از آخرین بازدید من در آبان‌ماه سال گذشته حدود ۸ ماه می گذرد توضیح داد: اگر ذره‌ای با مسائل فنی پروژه‌های راه آشنایی داشته باشید متوجه تغییرات جدی در تکمیل و ساخت پروژه می‌شوید.

وی اظهار داشت: امروز شاهد پیشرفت کار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم. در بازدید سال ۱۳۹۴ پیشرفت کار این قطعه ۴۴ درصد بود اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه نخست به بیش از ۵۹ درصد رسیده است. همچنین یکی از دست‌اوردهای این پروژ ه اثبات دوباره توان مهندسین ایرانی است. اینکه مهندسین فنی ایرانی می‌توانند در بازه زمانی کوتاه کارهای بزرگ با کیفیت پذیرفته شده در سطح بین‌الملل انجام دهند.

جهانگیری گفت‌: این نشان می‌دهد توان مهندسی و فنی ایران بسیار ارتقا پیدا کرده است و پیمانکاران ایرانی باید بتوانند در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی نیز حضور داشته باشند. نباید اجرای پروژه‌های بزرگ ملی طولانی شود زیرا طولانی شدن پروژه‌ها سمبل ناکارآمدی است.

وی گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال که از سال ۱۳۷۶ شروع شده است، اهمیت زیادی برای مردم ایران دارد زیرا مردم علاقه زیادی به شمال کشور دارند و نباید برای سفر به این منطقه ۱۲ ساعت در راه بمانند.

جهانگیری تاکید کرد: معطلی مردم باعث اتلاف وقت، انرژی و تلفات جاده‌ای می‌شود؛ لذا این طرح ۱۲۰ کیلومتری باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

جهانگیری با اعلام خرسندی از اینکه وزارت راه در تکمیل و ساخت این پروژه از پیمانکار ایرانی استفاده کرد گفت: در ابتدا این پروژه به دلایلی به شرکت‌های خارجی واگذار شده بود اما در حال حاضر در دست پیمانکار ایرانیست.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه در این پروژه با تدبیر دکتر آخوندی از پیمانکار ایرانی استفاده شده است چراکه تا کنون در بحث تأمین مالی مشکلی پیش نیامده است.

وی گفت: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان اراده جدی دارند تا آزادراه تهران - شمال را با سرعت بیشتری اجرا کنند و اکنون شاهد پیشرفت خوبی در این آزادراه هستیم ، به طوری که در روزهای تعطیل نیز کارگاه‌های پیمانکاران بسیار فعال است.

جهانگیری در ادامه تاکید کرد، پیمانکاران در منطقه یک آزادراه تهران - شمال به خوبی توانسته‌اند توان مهندسی و فنی ایران را نشان دهند. خوشبختانه این پروژه با کیفیت بالایی اجرا شده و حاکی از آن است که پیمانکاران ایرانی باید در پروژه‌های بزرگ فنی، مهندسی، صنعتی و زیرساختی از پیمانکاران خارجی عقب نمانند.

وی محدودیت اصلی در اجرای پروژه‌ها را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: این بهانه‌ای شده که سازندگان ایرانی به طرف پیمانکاران خارجی بروند زیرا پیمانکاران خارجی می‌توانند به سهولت منابع مالی خود را از سیستم بانکی شان تامین کنند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، این آزادراه به ۸۰ هزار میلیارد ریال( هشت هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد، در حالی که در بودجه امسال ۲۰۰ میلیارد ریال(۲۰ میلیارد تومان) برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.

جهانگیری گفت: اگر ۲ هزار میلیارد ریال (۲۰۰ میلیارد تومان) هم در بودجه امسال برای این پروژه اختصاص داشت، اعتبار ناچیزی بود، لذا مسئولان اقتصادی کشور باید برای تامین منابع مالی راهکارهای مناسبی پیدا کنند.

جهانگیری تاکید کرد، برای تکمیل پروژه‌ها، استفاده از توان مالی بازار سرمایه باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا مردم در این بازار منابع مالی زیادی در اختیار دارند، به طوری که اخیرا یک شرکت برای تامین سه هزار میلیارد ریال(۳۰۰ میلیارد تومان) منابع مالی از بازار سرمایه مراجعه کرده بود و تقاضای مردم ۳۲ برابر آن بوده است.

وی گفت: شرکت دیگری برای تامین منابع مالی ۵۰ هزار میلیارد ریالی( پنج هزار میلیارد تومانی) به بازار سرمایه مراجعه کرده بود که تقاضا برای خرید اوراق آن بیش از دو برابر بوده است.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت پروژه آزادراه تهران - شمال بار دیگر تاکید کرد، پیشرفت کار در این آزادراه بسیار عالی بوده است و ابراز امیدواری کرد عید نوروز آینده مردم بتوانند برای سفر به شمال ایران از قطعه یک این آزادراه عبور کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد کالاهای وارداتی از خارج از کشور می تواند در داخل تولید شود گفت: تأمین منابع مالی نیاز به پیمانکار خارجی را برطرف می‌کند.

وی گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم، دانشجویان و مسئولان از این حجم کار و توان مهندسی و فنی ایران در این آزادراه مطلع شوند و حتی خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند با مشاهده توانمندی پیمانکاران ایرانی در این آزادراه از توانمندی‌های فنی و مهندسی و پیمانکاری ایران مطلع شوند.

نظر شما