شناسهٔ خبر: 23783 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۱۲ درصدی بارش در آذربایجان شرقی

باران میانگین بارش از اول سال زراعی جاری تا اردیبهشت ۹۵ در در استان آذربایجان شرقی ۲۷۱/۴ میلیمتر به ثبت رسیده که نسبت به بلندمدت ۱۲ درصد افزایش یافته است. دما نیز افزایش ۰/۴ درجه سانتیگراد نسبت به بلند مدت را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی هواشناسی آذربایجان شرقی، طبق نقشه پراکندگی تغییرات بارش سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت، به جزء نواحی جنوب شرقی، ورزقان و عجب شیر با کاهش بیش از ۲/۴ درصد تمامی مناطق استان آذربایجان شرقی افزایش بارش را تجربه نمودند که بیشترین مقدار بارش در منطقه شمال غرب، تبریز و نواحی از هریس با بیش از ۲۶/۸ درصد می باشد.

توزیع جغرافیایی بارندگی در سال زراعی جاری در استان نشان می دهد که نواحی خدا آفرین، کلیبر، مرند، هریس و ملکان با بارش بیش از ۲۸۴/۶ میلیمتر پر بارش ترین منطقه استان و سراب، تبریز، اهر و جلفا با بارش کمتر از ۲۵۷/۸ میلیمتر کم بارش ترین مناطق استان در سال زراعی جاری می باشند. میانگین بارش اردیبهشت ماه در سطح استان ۲۹/۹ میلیمتر می باشد که بیشترین مقدار آن در ورزقان به میزان ۴۸/۹ میلیمتر و کمترین مقدار در سراب ۱۲/۴ میلیمتر گزارش شده است.

میانگین دمای سال زراعی جاری آذربایجان شرقی نسبت به بلند مدت ۰/۴ درجه سانتیگراد افزایش نشان می دهد. در بین ایستگاه های مورد بررسی تبریز با ۰/۲ و میانه با ۱/۱ درجه سانتیگراد به ترتیب کمترین و بیشترین تغییرات دمایی را در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت داشته اند. نقشه پراکندگی اختلاف دمای سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت نشان می دهد که نواحی جنوب غربی، حومه تبریز، کلیبر و خدا آفرین نسبت به بقیه مناطق استان کاهش دمای بیشتری را تجربه کرده اند. توزیع میانگین دما در سال زراعی جاری نشان می دهد که مناطق شرقی استان (سراب، بستان آباد، هریس، ورزقان، چاراویماق و هشترود) سردتر از دیگر مناطق استان می باشند. به طوری که مناطق مذکور دمای بین ۴/۷ تا ۶/۵ درجه سانتیگراد و نیمه غربی، جنوب شرقی و شمال شرقی استان دمای بیش از ۷/۷ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

میانگین دمای اردیبهشت ماه در سطح استان ۱۶/۶درجه سانتیگراد می باشد که بیشترین و کمترین دما به ترتیب از ایستگاه های جلفا با ۱۹/۸ و سراب با ۱۳ درجه سانتیگراد گزارش شده است./

نظر شما