شناسهٔ خبر: 2380 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تسهیل ارتباط ترانزیتی با چین؛ مهمترین ویژگی خط‌آهن گرگان اینچه‌برون

راه آهن اینچه برون ترکمنستان عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مهمترین ویژگی خط‌آهن گرگان اینچه‌برون، افتتاح این خط آهن را گام بزرگی در توسعه شبکه ترانزیتی کشور خواند.

حسین محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت راه‌اندازی خط آهن گرگان-اینچه‌برون توضیح داد: پیش از این برای عبور از ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و مرزهای غربی چین وقتی از گمرکات سرخس یا باجگیران استفاده می‌شد لازم بود کشور ازبکستان را کاملا دور بزنیم چون این کشور به اصول و قوانین بین‌المللی پایبند نیست.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته برای انجام مراودات ترانزیتی باید مسیر زیادی پیموده می‌شد که این مسیر طولانی از هیچ توجیه اقتصادی برخوردار نبود. از آن‌جایی که شبکه ریلی قزاقستان در مجاورت کشور چین قرار دارد، با راه‌اندازی خط ترانزیت ریلی گرگان-اینچه‌برون دیگر نیازی به دور زدن کشور ازبکستان نیست که به عبارت دیگر این مشکل برطرف شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افتتاح خط ریلی گرگان-اینچه‌برون توفیقات زیادی برای ترکمنستان و ایران به ویژه استان گلستان به دنبال دارد گفت: ایران و ترکمنستان کشورهای مشترک‌المنافعی هستند و حجم زیادی از مراودات اقتصادی و ترانزیتی بین آن‌ها در جریان است که با این خط ریلی گره زیادی از مشکلات پیش روی حمل و نقل باز می‌شود.

محمدزاده اظهار امیدواری کرد این خط ریلی شرایط توسعه شبکه ترانزیت ریلی کشور را فراهم کند.

خط آهن بین‌المللی گرگان – اینچه‌برون سوم دسامبر، مصادف با ۱۲ آذر با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شد./

نظر شما