شناسهٔ خبر: 2383 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای عالی اسلامی گلستان:

خط آهن گرگان اینچه‌برون آسیای میانه را به اروپا متصل می‌کند/ تسهیل تردد میان ایران و آسیای میانه

راه آهن اینچه برون مشاور استاندار گلستان افتتاح خط آهن گرگان- اینچه برون را در افزایش مراودات تجاری، اجتماعی و سیاسی گلستان و بلخان (استان‌های مرزی ایران و ترکمنستان) بسیار موثر دانست و گفت: تسهیل تردد اتباع دو کشور و گفت‌وگوی مستقیم مسئولان دو کشور از دیگر مزایای این خط آهن است.

جبار وردی ایری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن گرگان اینچه برون گفت: این اقدام می‌تواند در افزایش ترانزیت کالا از مسیر استان گلستان به کشورهای همسایه شمال شرق ایران اثرگذار باشد.

رئیس شورای عالی اسلامی گلستان ایجاد این خط آهن را در اتصال ریلی ایران به آسیای میانه مؤثر دانست و افزود: افزایش ترانزیت کالا تا سه میلیون تن بار در سال از طریق مرز ریلی ایران با ترکمنستان دستاورد مهم این پروژه و گامی در جهت توسعه استان گلستان خواهد بود.

مشاور استاندار گلستان با بیان اینکه آسیای میانه بازار بسیار بزرگی برای محصولات تولیدی استان‌های مختلف ایران است، اظهار کرد: با راه‌اندازی این خط آهن، آسیای میانه از طریق مرزهای زمینی، آبی و ریلی کشورمان به ترکیه و اروپا متصل می‌شود.

عضو شورای اسلامی بندر ترکمن، توسعه گلستان را در گروی توسعه راه‌ها و حمل‌ونقل داخلی و منطقه‌ای از جمله راه‌آهن گرگان اینچه برون دانست و ادامه داد: افزایش مراودات تجاری منجر به افزایش ارتباطات اجتماعی و سیاسی گلستان با همسایه شمالی ایران می‌شود که تسهیل در تردد اتباع دو کشور و گفت‌وگوی مستقیم استانداران گلستان و بلخان (استان ترکمنستانی هم‌مرز با گلستان ایران) از این موارد است.

۷۰۰ کیلومتر از خط آهن گرگان – اینچه‌برون در ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر در ایران و ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان واقع است. این خط آهن بین‌المللی راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود. با راه‌اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود و امکان جابه‌جایی سه میلیون تن بار در سال از مسیر خط آهن گرگان – اینچه‌برون وجود دارد./

نظر شما