شناسهٔ خبر: 23843 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

جایگاه راه‌های مواصلاتی خراسان رضوی در کشور، حساس و کم‌نظیر است

علیرضا خجسته مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در آستانه آغاز برنامه‌های راهداری ویژه تابستان گفت: اهمیت و اعتبار راه‌های استان از حیث مذهبی سیاسی، گردشگری، تجاری و اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و ارتباط با کشورهای همسایه جایگاه این شبکه عریض و طویل راه‌ها و نگهداری از آن‌ها را بسیار حساس و کم نظیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، علیرضا خجسته مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: راهداری در استان از اهمیت تأمل برانگیزی برخوردار است که می‌تواند ضمن حفظ امنیت تجارت کالای اقتصادی، تبادل و انتقال تولیدات کشاورزی و صنعتی استان و فراهم آوردن بستر مناسب توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهرهای استان زمینه ساز رشد و بالندگی از طریق حفظ و نگهداری از اصلی‌ترین ابزارهای ارتباطاتی باشد.

راهداری را شاید بتوان تنها شغلی دانست که در تمام ۱۲ ماه سال و به طور دقیق تر در تمام ۳۶۵ روز سال به صورت جاری، مستمر، بدون وقفه و بدون تعطیلی در حال اجرا و فعالیت بوده، هیچ رویداد و مناسبت و حادثه‌‌ای نمی‌تواند خللی در این روند ایجاد کند.

در گفت‌وگو با علیرضا خجسته مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، از فعالیت‌ها و عملکرد راهداران استان در تابستان امسال پرسیدیم.

خجسته در خصوص اجرای عملیات راهداری تابستانه که انجام می‌گردد، این عملیات را به دو بخش اقدامات لازم قبل از شروع عملیات راهداری تابستانی و اقدام در حین عملیات راهداری تابستانی تقسیم کرد.

وی گفت: در این طرح ۸۲ اکیپ راهداری ۵۲۶ دستگاه ماشین آلات و ۹۰۰ نفر راهدار به کار گرفته شدند و علاوه بر آن گشت‌های نظارت جاده‌ای نیز جهت بررسی وضعیت محورها و اعلام گزارش به ستاد مرکزی ساماندهی شدند.

خجسته افزود: تشکیل جلسه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با روسای ادارات تابعه و ارائه برنامه‌های اداره کل، تشکیل جلسه مدیرکل راه و شهرسازی با فرماندهان پلیس راه، سازمان هواشناسی و سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها جهت ایجاد هماهنگی اطلاع رسانی از وضعیت آب و هوا و ترافیک، تشکیل جلسه روسای ادارات راه و شهرسازی شهرستان با مسؤولان اکیپ و تهیه برنامه شهرستان، تعیین فرد مسؤول جهت ارتباط منظم با سازمان هواشناسی و سایت‌های مربوطه و اخذ اطلاعات هواشناسی، تعیین فرد مسؤول جهت هماهنگی عملیات راهداری در محورهای شریانی و مهم توسط روسای ادارات راه و شهرسازی و هماهنگی روسای ادارات تابعه با روابط عمومی استان جهت تهیه فیلم و ... از نحوه عملکرد فعالیت‌های راهداری تابستانی و ارائه آن به رسانه‌های جمعی از جمله اقدامات انجام شده پیش از آغاز طرح تابستانی بود.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح راهداری تابستانی تا ابتدای آذرماه امسال ادامه خواهد داشت گفت: در این راستا چهار بخش تخصصی رویه راه‌ها، پل‌ها، علائم و تجهیزات و ماشین‌آلات و راهدارخانه‌ها تعیین شده است و مقرر شده در هر بخش با بهره‌گیری از توان علمی کارشناسان حوزه راهداری و با استفاده از توان اجرایی بخش خصوصی عملیات راهداری، ترمیم و نگهداری با سرعت و دقت لازم انجام پذیرد.

وی درباره اهم اقدامات در حال اجرا در راهداری خراسان رضوی طی تابستان توضیح داد: در بخش رویه راه‌ها در شاخه‌های درزگیری موضعی با پرکردن ترک‌ها، رفع قیرزدگی سطح راه‌ها، لکه‌گیری هندسی سطح رویه راه‌ها، اجرای عملیات تک کت، اصلاح شیب شیروانی‌ها، تسطیح و پاکساری حریم راه، جمع آوری ریزش‌ها از بستر، تسطیح و تنظیم شانه راه جهت رفع اختلاف سطح و اجرای عملیات آسفالت‌های حفاظتی از جمله سیلکت، بخشی از این فعالیت‌هاست.

وی تصریح کرد: در بخش پل‌ها اقداماتی از جمله بازگشایی دهانه پل‌ها، ترمیم نرده و قرنیزهای آسیب دیده، ترمیم خرابی رادیه و برید و بندکشی، ترمیم خوردگی بتن و فولاد، تنظیم بستر رودخانه در بالادست و پایین دست و ترمیم نشست پل و اتصالات آسیب دیده مدنظر بوده و هم اکنون در طول محورهای استان در حال اجراست.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اضافه کرد: در بخش کاهش تلفات و سوانح نیز فعالیت‌های جالب توجهی انجام شده که از جمله می‌توان به احیای خط‌کشی سرد ترافیکی، بروزرسانی سیستم تلفن گویای ۱۴۱ به منظور پاسخگویی به مسافران و کاربران جاده‌ای، تعمیر گاردریل‌ها و تابلو و پایه تابلوهای آسیب دیده، بازدید از چراغ‌های چشمک‌زن نصب شده در راه‌ها و رفع نقص چراغ‌های معیوب، نصب تابلو و علائم ایمنی در نقاط مورد نیاز و ساماندهی ورودی و خروجی شهرها و روستاها اشاره کرد.

همچنین شست‌وشو و رنگ آمیزی تابلوها و پاکسازی کنار جدول و نیوجرسی، پاکسازی و تمیزکردن پارکینگ‌ها و سکوهای نماز و چاله سرویس‌های حوزه استحفاظی، اطلاع رسانی و ثبت پیام‌های ایمنی از طریق تابلوهای پیام متغیر، چاپ بنر مخصوص تابستان و نصب آن‌ها در حاشیه راه‌های اصلی و چاپ و توزیع بروشور با مضامین پیام‌های ایمنی از دیگر برنامه‌های اجراشده و در حال اجرا در این بازه بوده است.
در بخش ماشین آلات و راهدارخانه‌ها نیز وی به اموری از جمله انجام تعمیرات مورد نیاز ماشین آلات، شست‌وشو و رنگ آمیزی ماشین آلات، تجهیز گشت‌های راهداری مجهز به چراغ گردان، بیسیم و GPS، پاکسازی سطح رویه راه پس از تصادفات و ریزش سنگ و غیره، تجهیز راهدارخانه‌ها و استقرار گشت‌های راهداری و گشت‌زنی در محورها و همچنین تجهیز راهدارخانه‌ها به امکانات رفاهی و اقامتی جهت ارائه خدمات به مسافران عبوری اشاره کرد.

تعمیرات دورهای ماشین آلات و تجهیزات و تنظیف محوطه ماشین آلات و کارگاه‌ها، شست‌وشو و رنگ آمیزی دستگاه‌ها و ماشین آلات، از جمله مواردی است که تحت نظارت مدیریت راهداری به انجام رسیده است.

نظر شما